Prioritering av nödutrustning

Jag har funderat mycket på överlevnadsutrustning, vad som är syftet med den och vad som bör vara med osv. Jag är själv sällan ute så jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av skogsliv men jag har kommit fram till följande.

Den ska ge möjlighet att överleva olika situationer som man annars hade dött i.
Den ska ge möjlighet att avsluta ett nödläge genom att ge möjlighet att påkalla andra människors uppmärksamhet.
Den ska vara så pass liten att man alltid har den med sig.
Den ska vara så enkel och lätthanterlig som möjligt så att man kan använda utrustningen under kompliserade förhållanden ( nedkyld, sjuk, svåra meterologiska förhållanden, mm).
Den ska innehålla så få saker som möjligt som är beroende av varandra för att användas.

Jag ser 3 händelser som kan riskera mitt liv snabbare än jag kan bli räddad, vätskebrist, kyla, sjukdom/skador.Så om jag skulle göra ett nödkitt så skulle jag ta med följande saker: Något att bära vatten i, vattenreningstabletter, tändstickor i vattentätt box + något tändmaterial, snögg, sårtvätt ( burnshield), föstoppande medeciner, nödrök och om det finns täckning en mobiltelefon självklart. Skulle vara kul att få lite feedback och tankar om detta.

Visst, gör en överlevnadsask med lite skojjiga prylar - det är skitkul!

Men den bästa 'överlevnads-utrustningen' är väl den som gör att du överhuvudtaget inte hamnar i en situation där du behöver allt det där. -och om vi snackar svenska förhållanden så är det faktiskt inte så märkvärdigt:

Om vi utgår ifrån att du har vettiga kläder och skor på dig så behöver du faktiskt inte så mycket mer än karta och kompass, en snickers och en mobiltelefon för att ta dig ur de flesta kluriga situationer. Lägg till en termos med någon söt dryck, en kniv, en tändare och någon slags första förband kanske - då är du 'home safe'!
Lägger man dessutom på lite sunt förnuft, erfarenhet och självdiciplin så kan man till och med ha det riktigt mysigt i skogen (tro det eller ej)!

/Per

Håller med Per, hade själv med överlevnadsask i många år efter överlevnadsutbildningen på FJS.. Kom senare på att det var ganska meningslöst att ha en ask med skit.. Se till att ha en så pass genomtänkt utrustning att man kan klara de flesta situationer som kan uppstå, det e ju trots allt framförallt i det militära man riskerar att förlora sin packning.. Civillt så behöver man ju sällan fly från grejerna..?! Men vissa grejer har man ju ändå på sin person och med detta kommer man långt, tex: Tändstål(skit i tändstickor och tändare.. tändstål e med ganska liten träning enklare att handhava) kompass, liten ficklampa(pannlampa), kniv, första förband, visselpipa och en lappkåsa i skärpet.. MEN det viktigaste är att kunna handha sin utrustning, det gör i nästa alla fall att man undkommer en överlevnadssituation.. Se till att lära dig hur grjerna lirar i alla lägen är bättre än någon ask på jorden.. Överlevnadsaskar e tämligen meningslösa för civilt bruk..

Håller med pöjkarna ovan att det gäller att "keep it simple" för att det ska kännas meningsfullt.

En (laddad) mobil, kniv, tändstickor (e.dyl) och en fryspåse (e.likn.) tycker jag är en rimlig "nödutrustning" att alltid ha med sig när man är ute i skog och mark.

Rent allmänt kan man väl säga att om du funderar mycket på det här med överlevnad tycker jag att du ska försöka komma ut i skog och mark och praktisera lite, för det är nämligen enda sättet att skaffa sig verklig kunskap och erfarenhet att använda när det sen väl behövs (vilket vi får hoppas att det aldrig gör).

Om du inte redan kan det, lär dig orientera säkert och snabbt, göra eld även när vädret är uselt och veden sur, bygga en bivack / koja som du klarar en eller flera nätter och dagar i. Lär dig om nödsignaler och vad som är ätbart och hur man tillreder det, mm.

Lycka till!

/ G

tigertamjaren; sa:
En (laddad) mobil, kniv, tändstickor (e.dyl) och en fryspåse (e.likn.) tycker jag är en rimlig "nödutrustning" att alltid ha med sig när man är ute i skog och mark.

/ G

men Tigern, hade dom inte tändstål på din tid :) att fölk envisas med tändare och tändstickor fortfarande..

Ständigt denna generationsklyfta... Var hade Sverige varit utan tändstickor? Nänä, ska man överleva med lite stil är det tändstickor som gäller! ;)

SolstickanFoundation.jpg

(Men visst är tändstål bättre egentligen...)

/ G

tigertamjaren; sa:
Ständigt denna generationsklyfta... Var hade Sverige varit utan tändstickor? Nänä, ska man överleva med lite stil är det tändstickor som gäller! ;)

SolstickanFoundation.jpg

(Men visst är tändstål bättre egentligen...)

/ G
De, tändstickorna, bör dock förvaras vattentätt

bf1054re.gif

Raskesven

Såja pôjkar, inte kivas nu!
-för säkerhetsskul har man givetvis en tändare i byxfickan, tändstålet i jackfickkan och tändstickor (vattensäkert efter preferens) i ryggsäcken!

Det finns små blå och oranga burkar med skruvlock och plån som är skyddat både mot väta och svavlet. Tror de heter "cyklon" eller något dylikt. Tömmer man ut de värdelösa stormtändstickorna som ingår och byter dem mot vanliga tändstickor, har man en smidig förvaring av tändstickor. Plånet byts ut då och då, och man fyller bara på med tändstickor vid behov.

Mycket enklare, smidigare och säkrare med en sådan burk, än att ha tändstickor i en plastpåse. Och man använder samma förvaring år efter år.

För en överlevnadssituation, och även i övrigt, tycker jag att tändstickor ska skyddas bättre än med en plastpåse. Men, som ni redan nämnt, eldstål är nog bäst att satsa på för en ev. överlevnadssituation.

Raskesven

Raskesven; sa:
Det finns små blå och oranga burkar med skruvlock och plån som är skyddat både mot väta och svavlet. Tror de heter "cyklon" eller något dylikt. Tömmer man ut de värdelösa stormtändstickorna som ingår och byter dem mot vanliga tändstickor, har man en smidig förvaring av tändstickor. Plånet byts ut då och då, och man fyller bara på med tändstickor vid behov.

Mycket enklare, smidigare och säkrare med en sådan burk, än att ha tändstickor i en plastpåse. Och man använder samma förvaring år efter år.

För en överlevnadssituation, och även i övrigt, tycker jag att tändstickor ska skyddas bättre än med en plastpåse. Men, som ni redan nämnt, eldstål är nog bäst att satsa på för en ev. överlevnadssituation.

Raskesven

Bäste herre, jag är sedan många år ägare av just en sådan stormtändsticksask som herrn talar om här. Till yttermera visso gör jag på exakt samma sätt som herrn beskriver med tändplånet och stickorna! Dock fungerar en fryspåse alldeles utmärkt som väderskydd för en tändsticksask, åtminstone på korta turer över dagen. Vid flerdagarsturer är givetvis en helt vanlig filmburk (eller möjligen en stormtändstickask) att föredra. Dock bör man inte tumma på regeln om att "keep it simple". För då är det lätt att nödasken inte kommer med.

/ G

tigertamjaren; sa:
Bäste herre, jag är sedan många år ägare av just en sådan stormtändsticksask som herrn talar om här. Till yttermera visso gör jag på exakt samma sätt som herrn beskriver med tändplånet och stickorna! Dock fungerar en fryspåse alldeles utmärkt som väderskydd för en tändsticksask, åtminstone på korta turer över dagen.

Kära Tigern.. Hur var det nu, skulle vi inte sluta med dom därringa tändpinnarna till förmån för de ALLTID fungernade tändstålen?

tigertamjaren; sa:
Vid flerdagarsturer är givetvis en helt vanlig filmburk (eller möjligen en stormtändstickask) att föredra. Dock bör man inte tumma på regeln om att "keep it simple". För då är det lätt att nödasken inte kommer med.

/ G

jag vill inte va grälsjuk men jag trodde att vi var överens om att man inte skulle ha askar med grejer.. eller hur?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg