Primus MicronStove Ti 2.5 mm.???

Skumt...

Det låter hur konstigt som helst..kanske en UL "Wannabee"?

10 dagar bör ju inte väga mer än 12kg utan bunkring av mat, om du går UL...

Dödskallar..hahaha :)!

//A

Re: Skumt...

andy69; sa:

//A

Jag är lite imponerad av att han uppenbarligen lyckats byta de tre stora (skydd, ryggsäck och sovplagg) mot (alltför) lätta alternativ och ändå lyckats behålla en så hög vikt.

Jag har själv Ray Jardine att tacka för att jag startade på den ultralätta vägen. Men allt han säger är definitivt inte gospel

Jag har hängt ut den här förut, men en packlista från mitt första allvarliga test av Ray Jardine på det svenska kalfjället finns här:
http://www.nui.se/Packlista_2004.htm

Jörgen

Re: Re: Skumt...

NUI; sa:
andy69; sa:

//A

Jag är lite imponerad av att han uppenbarligen lyckats byta de tre stora (skydd, ryggsäck och sovplagg) mot (alltför) lätta alternativ och ändå lyckats behålla en så hög vikt.

Jag har själv Ray Jardine att tacka för att jag startade på den ultralätta vägen. Men allt han säger är definitivt inte gospel

Jag har hängt ut den här förut, men en packlista från mitt första allvarliga test av Ray Jardine på det svenska kalfjället finns här:
http://www.nui.se/Packlista_2004.htm

Jörgen
Ja, det är märkligt :)

Kul att läsa din packlista igen.. hehe.. det är inspirerande och imponerande att se hur du och andra lyckas komma ner så lågt i vikt. För protokollet skulle min ryggsäck ha vägt drygt 11kg i somras om jag dragit bort kläder på kroppen, mat, gas och hälften av gem. utrustning.

I och med bytet av kök slipper jag i varje fall ytterligare ett ungefärligt kvartskilo i onödig vikt så det blir mer och mer LK :)

Nu har jag beställt kök och kastrull. Köket blev ett Primus MicronStove Ti 2,5 och kastrullen en MSR Titan Kettle. Tillsammans väger de 187 gram. Därutöver tillkommer sked på 15g och några diskkuddar på kanske 5g totalt. Det ger en totalvikt på 207 gram för ren köksutrustning. (Tändaren som alltid är med får även tända köket framöver och sittlappen dubblerar i vanlig ordning som vindskydd. Vill man av någon anledning räkna med även dessa blir det 247 gram totalt)

Jag känner mig väldigt nöjd så här långt och hoppas nu bara grejerna håller måttet, vilket de så klart borde! Jag är nöjd med vikten på köksutrustningen och nu ser jag inte behov av fler viktminskningar på den fronten. Pepsistoves och konservburkar är inget för mig.

Jag får återkomma med kommentarer!

Är det någon mer som skaffat denna brännare och som vill yttra sig?

MSR Titan Kettle..

Ett tips bara när du använder MSR Titan Kettle... Om du ska koka frystorkat i den (blåband eller så) Koka upp vattnet först, sedan maten och sänk lågan så att den knappt syns...mycket låg effekt!

Annars gör du som jag gjorde när jag provkokade första gången..Brände fast-Stort!!

Har förövrigt ett Primus Micro Stove, funderade på "din" modell men det är smidigt med piezotändaren!

Ps: har förövrigt gjort ett litet, lätt effektivt vindskydd till den! Bild finns på min sida..

//A
[Ändrat av andy69 2007-06-19 kl 22:26]

Re: MSR Titan Kettle..

Tack för tipset! Nu blir det nog mest wildlife och varma koppen osv, men när dagen kommer när det ska lagas mat så ska jag ha detta i åtanke.

Med tanke på vindskyddet.. Är det inte lite väl effektivt? Man brukar ju prata om att ha lite luftspalt emellan. Blir inte brännaren/tuben väldigt varma på den sidan? Hur klarar sig plastdetaljerna? Annars då vad är det gjort av? En ölburk? Det ser onekligen effektivt ut och funkar det problemfritt så är det ju kanon!

Brännarskydd!

carl_; sa:
Med tanke på vindskyddet.. Är det inte lite väl effektivt? Man brukar ju prata om att ha lite luftspalt emellan. Blir inte brännaren/tuben väldigt varma på den sidan? Hur klarar sig plastdetaljerna? Annars då vad är det gjort av? En ölburk? Det ser onekligen effektivt ut och funkar det problemfritt så är det ju kanon!

cpic4670102654077.jpg

Iom att det bara täcker halv tuben så blir varken den eller brännaren varma(testat) och vindmässigt sett så funkar den riktigt bra!
Vill man så kan man ta upp ett par lufthål i fronten för ökad ventilation!

Jepp, den(prototypen) är gjord på en ölburk och hålls fast av att två kärlstöd är genomgående samt en gummisnodd håller fast den i botten!

Nu har jag gjort en ny av en något större ölburk(finsk modell), så att den blir ett par cm högre!

Vikt 8 gram!

//A

Klockrent! Man kan ju inte anklaga den för att vara tung heller.. hehe.. Hur förpackar du den på vandring?

Packning

carl_; sa:
Klockrent! Man kan ju inte anklaga den för att vara tung heller.. hehe.. Hur förpackar du den på vandring?

Rullar ihop den bara och den hålls ihop av en gummisnodd! Vill man så kan man ju rulla in den i en större toarulle, eller tunt liggunderlag så riskerar man inte att den skadar duken på ryggan(om man inte har slipat/bockat ner kanterna.

//A

För att knyta ihop påsen lite grand så kan jag säga att jag verkligen gillar MSR titan kettle, verkligen en härlig kastrull! Jag har nu också fått mitt Micron 2,5 Ti och jag är mycket nöjd med detta. Nu har det inte genomgått något eldprov ännu men med erfarenheten av vanliga Micron i ryggen känner jag inga tveksamheter alls!

"Tillsammans väger de 187 gram. Därutöver tillkommer sked på 15g och några diskkuddar på kanske 5g totalt. Det ger en totalvikt på 207 gram för ren köksutrustning."

Köksutrustningen är äntligen på den vikt- och kvalitetsnivå där jag vill ha den :) Skönt också att man får i en liten gasflaska, typ jetboil, och brännaren inuti kastrullen!

Håller med!

Kan inte annat än att hålla med dig, kastrullen är perfekt...förbrukningen på min Primus är ca 18g/gas/dag/pers vid normalt användande...vilket är helt ok!

//A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Gasförbrukning Primus MicronStove Kök och brännare 3
fiskpropeller Byta kök? Primus Essential trek pot1L+GSI Pinnacle Kök och brännare 7
Still Alive Problem med pump till Primus Omnilite Ti Kök och brännare 5
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 24
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 24
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg