Pressa egna copper- & aluheads

Hej!

Om man skaffar sig en sådan där nicopress (alltså själva tången), lite kragar (tror jag dom heter?) och vajer, hur lätt är det då att pressa egna copperheads och aluheads?

Att pressa en ögla på en vajer med en krage(?) har jag sett bilder på, att det skall vara lätt, men hur gör man med själva huvudet? På samma sätt trots att kragen är till för två vajrar eller har man en speciell krage eller hur gör man?

Mvh
Michel

När min segelmakare pressade ihop vieren i seglet såg jag att han hade 6,5 ton i tryck på verkstadspressen, en vanlig hydralisk med vertyg för rätt delar. Inte svårt och inte märkvärdigt men rätt delar, rätt verktyg och kunskap. Kommer det på glid skjuter den kraften rätt illa!
//J

Copperheads är ju enormt marginella "säkringar". Även om man använder dom där tungviktsprylarna så gör man ju det man definitivt inte skall göra med klätterutrustning - man bankar sönder copperheaden när man placerar den = absolut noll säkerhet att det kommer att hålla när man lägger sin vikt på den. Med tanke på det så är det skit samma att den är CE-märkt och håller för ett ton, man har ändå ingen aning hur mycket den håller för när man bankat på den. En vanlig bultsax är ju inte så dum när det gäller energi heller, biter ju lätt igenom feta stålstänger, då tycker man ju att även den klenaste borde kunna klämma ihop en liten bit alluminium över nån millimetertjock vajer.

/Michel

finns redan tänger

köp en bultsax och borra ur lämpligt hål så har du en press. Kan dock behövas experimenteras med innan det blir parfekt.

Det finns speciella tänger för att klämma sådana ögglor, vi har en sådan tång på jobbet, du klipper wiern med den också. Den ser ut som en bultsax med olika stora presshål där bultsaxen har skäret. Den är avsedd för aluminium hylsor, när det gäller maritim användning är hylsorna av rostfritt stål och det går inte att klämma, har testat, går kanske med klena hylsor men vi hade 6mm wier och de hylsorna rådde man inte på.

man får väl köpa på biltema och hoppas på att det är kinesiskt stål ;). Har tyvär inte provat det själv utan det är mest en tanke på ett lite billigare verktyg. Dom riktiga pressarna brukar kosta en slant. Men om det inte går att borra i så är det nog rätt kört.

man får väl köpa på biltema och hoppas på att det är kinesiskt stål ;).

Kinesisk järnmalm är inte så vanlig. Men snart blir det svårt att hitta produkter som inte är förädlade i Kina.

Riktigt hur hålet ska se ut har jag inte klart för mig, men det kanske går att slipa där det inte går att borra.

Prova att söka på pressverktyg.

När jag jobbade som elektriker för massa år sedan gjorde jag ett gäng heads. Använde skarvhylsor och en tång liknande de kraftigare man kan hitta på elfa under: Verktyg/Förvaring/ESD-produkter -> Tänger -> Kontaktpressningsverktyg. Absolut inget jag rekomenderar till någon annan men dom har faktiskt fungerat.

/A

Modda bultsax

Jag har provat att slipa upp hål i en bultsax från biltema. Det är inga problem med kraften att pressa ihop vajerlås i aluminium (från bauhaus). Jag använde ett vanligt slipstift av sten. inte svårt alls och tog bara några minuter.

Däremot lyckades inte jag få skären att inte klippa sönder låsen där eggen är som vassas. Jag fick antingen sönderklippta lås eller inte ordentlig press. Jag tror man måste göra helt egna käftar, det borde gå att göra av vilket plattjärn som helst härdningen har man nog ingen större nytta av.

Med låsen från bauhaus och vajer från biltema så kändes det inte som att det blev så mycket billigare än ex. vu2's heads så jag gav upp och köpte en bunt av Peder istället. Bra kvalitet och känns "trygga".

/Björn

En uppdatering...

Testade nyligen att producera några egna aluheads. Även ifall dom inte blev så snygga så funkade dom minst lika bra som proffsprylarna. Köpte wire och lås hos Järnia. Biltema hade wire men inga lås, ungefär samma pris på wire dock men andra diametrar (1.5mm t.ex). Watski (seglarbutik) i Gbg har vanligtvis små kopparlås men svindyr wire. Både Watski och Järnia hade en äkta Nicopress. Watski kunde beställa tången till inköpspriset av ca 7000 kr :-}

Den enda tång som såg ut att möjligtvis funka var en vanlig kabelskotång med utväxling från Biltema. Funkade men det blev inga snygga press precis. Kostnaden per head blev från 5 till 8 kr (mest beroende på hur många lås jag klämde på).

Bilder finns här...

http://michelblomgren.com/photos.html

/Michel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Knyta egna stegar och daisychains Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg