Potatismjöl som hårschampo?

Hej!
Är det någon som har testat att använda potatismjöl som torrschampo under vandringar? Jag är inte säker på att jag vill stoppa ner huvudet i kallt vatten och undrar därför om den "gamla kuren" med potatismjöl fungerar någorlunda?

Tacksam för snabbt svar.

Hälsningar
Idara

Ja, jag har prövat. Nej det fungerar inte. Och det tar en evighet att få bort ur håret. Rekommenderas inte. Lotta

Andra alternativ?

Tack för ditt svar!

Vet du något annat "trick" för att göra rent håret under uteliv?

/Idara

Passa på och doppa skallen och skölj ur håret i kallt vatten när du ändå är helt varm under vandringen; då är det enbart njutbart. Försök undvika smältvattnet från en glaciär bara, det kan bli lite väl kallt:)

Eller passa på under en vilodag eller vid lägret, skölj ur håret med kallt vatten, ha en kastrull med varmt vatten redo, "spä ut" det varma vattnet till lagom temperatur, och avsluta med att skölja med ljummet vatten, och ha handduken redo.

Mvh Raskesven

Hm...det där med att doppa huvudet i kallt ville jag ju helst undvika..... Är väl lite känslig för att bli kall om just huvudet.

Så....är det någon som testat torrschampo för hund? Eller något annat?

/Idara

idara; sa:
Hm...det där med att doppa huvudet i kallt ville jag ju helst undvika..... Är väl lite känslig för att bli kall om just huvudet.

Så....är det någon som testat torrschampo för hund? Eller något annat?

/Idara
Hoppa då över att doppa huvudet direkt i kallvatten. Ta med dig lite extra bränsle (behövs inte mycket) så du kan värma kastrullen med vatten och skölja med varmvatten. Torrschampo för hund?:) Torrschampo drar väl ur en del fett men inte får du någon fräschhetskänsla av det.

Mvh Raskesven

idara; sa:
Hej!
Är det någon som har testat att använda potatismjöl som torrschampo under vandringar? Jag är inte säker på att jag vill stoppa ner huvudet i kallt vatten och undrar därför om den "gamla kuren" med potatismjöl fungerar någorlunda?

Tacksam för snabbt svar.

Hälsningar
Idara

Hur länge hade du tänkte att va ute? Efter ett par dar tille en dryg vecka behövs ju ingen mirakelkur för att få håret hyfsat. Men om man gått ett par veckor och dessutom har långt hår och vill få nån fason på det, ja då blir det kinepigare om man inte har rikligt med varmt vatten och schampo.

Så när och hur hade du tänkt använda det? Don efter fason ;-)

Tack för ditt svar. Jag har axellångt hår och ska vara borta en vecka. Brukar normalt sett tvätta håret varannan dag.

/Idara

Just min tanke. Vad 17 gör det om håret inte är tvättat på en vecka? Man luktar ju inte rosor ändå ...
Se det som en naturlig inpackning.

Fast håret brukar lukta rätt gott: lite rök och lite skog och lite myggmedel och mycket frisk luft. Efter en vecka alltså. Efter två blir det väl till att tvätta i kallvatten ändå. Lotta

jag har tvål till allt,

alltså även håret men fan vet om jag egentligen brukar
tvätta det under turen. Det känns oftast lika omotiverat som
att raka sig, något som kan vänta tills man kommer hem.

det viktiga för mig är att tajma sista besöket hos frisören
före resan så jag har kort hår hela tiden.

il C.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg