Potatismjöl som hårschampo?

Lite renare känner man sig allt efter en hårtvätt. Det där med att skölja huvudet i glaciärbäcksvatten är ju lite traumatiskt förstås. Känns som huvudet krymper till halva volymen. Lyckligtvis räcker det ju att värma sköljvattnet bara lite, så slipper man det.

Våga låt bli!

idara; sa:
Tack för ditt svar. Jag har axellångt hår och ska vara borta en vecka. Brukar normalt sett tvätta håret varannan dag.

/Idara

En veckas vandring kräver inte hårtvätt. Tar fåfängan överhand får du nog bita i det sura äpplet och doppa huvudet i kallt vatten, eller värma vatten för all del. Ett tips är att fläta håret - sliter mindre och håller det renare. Jag sover med flätorna i. Keps eller schalett funkar också.

Jag ser det som en naturlig inpackning. Är det varmt tvättar jag håret och badar hela mig, är det kallt låter jag bli och snabbvaskar mig bara lite där det behövs...

/Petra - med drygt axellångt hår som blir solkigt fort.

Re: Våga låt bli!

petratetra; sa:
En veckas vandring kräver inte hårtvätt.

Det här är väl som med det mesta - väldigt individuellt...

Jag kan t ex inte låta bli att tvätta håret mer än en dag - och det har inte med fåfänga att göra - utan att jag håller på att bli vansinnig av klåda.

/Ulf

Kille som jag är brukar jag köra med 5 mm inställning på hårtrimmen, då blir det inte så mycket hår kvar som blir skitigt.
Tyvärr trivs inte alla med denna metod. :)

/Ulf

Vill man inte doppa skallen i nollgradiga jåkken så kan man ju skölja håret i omgångar med en stor kåsa. Det brukar jag göra, skulle aldrig klara av att doppa huvudet. Annars brukar vattnet i grunda sjöar och mindre jåkkar vara hyfsat varmt, så pass att man kan skölja i omgångar i alla fall. Jag har axellångt hår och brukar tvätta det 1-2 ggr på en 10-dagarstur. Vattnet i fjälljåkkar har en väldigt skön, mjukgörande effekt på mitt hår :)

//Petra

Re: Re: Våga låt bli!

Ulf M; sa:
petratetra; sa:
En veckas vandring kräver inte hårtvätt.

Det här är väl som med det mesta - väldigt individuellt...

Jag kan t ex inte låta bli att tvätta håret mer än en dag - och det har inte med fåfänga att göra - utan att jag håller på att bli vansinnig av klåda.

/Ulf

Låter verkligen inte kul! :(

Klart att det är individuellt, men jag tror nog ändå att de allra flesta klarar sig utmärkt utan tvätt (iofs med - som i mitt fall - en klar utseendemässig försämring...)

Håller även med min namne: håret blir väldigt mjukt och mysigt vid tvätt i fjälljokk.

Re: Re: Våga låt bli!

Ulf M; sa:

Får jag gissa att du använder huvudbonad? Keps/hatt? Det trycker till håret ganska rejält. Ett bra tips är då (det står faktiskt i Handbok överlevnad) en KAM! Den ger massage för hårbottnen och gör att det inte kliar lika mycket.

Re: Re: Re: Våga låt bli!

nermander; sa:
Ulf M; sa:

Får jag gissa att du använder huvudbonad? Keps/hatt? Det trycker till håret ganska rejält. Ett bra tips är då (det står faktiskt i Handbok överlevnad) en KAM! Den ger massage för hårbottnen och gör att det inte kliar lika mycket.

Klart du får gissa, men just här har du gissat fel...
Det som du utelämnade när du citerade mig var det egentliga budskapet i mitt inlägg; "alla är olika" och det som du citerade var endast en belysning av att jag till skillnad mot Petra inte kan knalla runt en vecka eller ens ett par dagar utan att tvaga skulten.

Däremot så har jag inga problem med tvätt i kalla bäck- eller jokkvattnet - så det är inget bekymmer för mig att tvätta håret varje eller varannan dag.

/Ulf

PS Kan f.ö. varken dra mig till minnes eller just nu hitta att det nämns något om detta i Handbok Överlevnad... DS

Re: Re: Re: Våga låt bli!

nermander; sa:
Ulf M; sa:

En kam! Så vulgärt! Rätt vad det är ska man väl ha spegel med sig
också.

il C.

Re: Re: Re: Re: Våga låt bli!

il Camoscio; sa:
En kam! Så vulgärt! Rätt vad det är ska man väl ha spegel med sig
också.

När jag var yngre hade jag faktiskt med en spegel för att kunna sätta in linserna. Jag lärde mig sätta in linserna med en hand för att kunna hålla spegeln i den andra.

Sen kom jag på att det var en smula smartare att lära sig sätta in linser utan att använda spegel. Men fortfarande med en hand.

Nu brukar jag köra med brillor.

Re: Re: Re: Re: Våga låt bli!

Ulf M; sa:
Det som du utelämnade när du citerade mig var det egentliga budskapet i mitt inlägg; "alla är olika" och det som du citerade var endast en belysning av att jag till skillnad mot Petra inte kan knalla runt en vecka eller ens ett par dagar utan att tvaga skulten.

Det jag ville belysa var att det finns andra sätt att rå på klåda i hårbottnen än schampoo.

PS Kan f.ö. varken dra mig till minnes eller just nu hitta att det nämns något om detta i Handbok Överlevnad... DS

Det kan vara jag som blandar ihop böckerna, det kan vara Att överleva vintertid på naturens villkor som det står i. Att jag blandar ihop det beror i såna fall på att sidan har en teckning som är samma "stuk" på som i försvarets böcker.

Re: Re: Re: Re: Re: Våga låt bli!

nermander; sa:
Ulf M; sa:
Det kan vara jag som blandar ihop böckerna, det kan vara Att överleva vintertid på naturens villkor som det står i. Att jag blandar ihop det beror i såna fall på att sidan har en teckning som är samma "stuk" på som i försvarets böcker.

Ahh... Det är kanske Alf Lannerbäck som gjort illustrationerna i den med, då som i Lars Fälts senare böcker.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg