Hörde för ett tag sedan från en kamrat att man i Bergslagen håller på att dra ett nytt ledsystem som kommer att kallas för "Postleden". Googlade på detta men hittar bara enstaka artiklar som berättar om olika sponsorer som hjälper till med finansieringen av projektet. Dessa artiklar är från 2012, och sedan dess finns inte en bokstav skriven om leden. Inte ens här på Utsidan kan jag hitta något om leden, varesig i forumet eller på sidan i övrigt.
Så min fråga är: känner någon här på Utsidan till någonting mer om detta? Senaste artikeln jag hittar är från na.se och handlar om att Leader ger 278000 kr till projektet.
Övrig information jag lyckats få fram genom gamla artiklar är:
- Leden blir 45 km lång
- Namnet "postleden" härstammar från frimärket "Tre skilling banco" samt att leden delvis kommer att följa gamla postvägar.
- Leden kommer att dras genom kommunerna Hällefors och Ljusnarsberg.
- Leden knyter ihop Silverleden i Hällefors (Sävsjön) med Bergslagsleden i Ljusnarsberg (Skäret).
- Leden skall öka besöksnäringen i kommunerna.
- Sponsorer är Regionförbundet Örebro, Leader Bergslagen, Hällefors och Ljusnarsbergs kommuner. Samarbetspartners är naturturismföretag och markägare (bla Bergvik Skog).
Det skulle hursomhelst vara kul att få lite mer information om hur arbetet går, vad man gör, och mer exakt var leden kommer att dras. En blogg för leden skulle tex inte varit helt fel.
Så min fråga är: känner någon här på Utsidan till någonting mer om detta? Senaste artikeln jag hittar är från na.se och handlar om att Leader ger 278000 kr till projektet.
Övrig information jag lyckats få fram genom gamla artiklar är:
- Leden blir 45 km lång
- Namnet "postleden" härstammar från frimärket "Tre skilling banco" samt att leden delvis kommer att följa gamla postvägar.
- Leden kommer att dras genom kommunerna Hällefors och Ljusnarsberg.
- Leden knyter ihop Silverleden i Hällefors (Sävsjön) med Bergslagsleden i Ljusnarsberg (Skäret).
- Leden skall öka besöksnäringen i kommunerna.
- Sponsorer är Regionförbundet Örebro, Leader Bergslagen, Hällefors och Ljusnarsbergs kommuner. Samarbetspartners är naturturismföretag och markägare (bla Bergvik Skog).
Det skulle hursomhelst vara kul att få lite mer information om hur arbetet går, vad man gör, och mer exakt var leden kommer att dras. En blogg för leden skulle tex inte varit helt fel.