Positionsljus

Tips om något bra positionsljus för att markera sin position under mörker. Ett ljus som syns bra runt om, men som inte bländar paddlaren, finns det?
 
kuah; sa:
Tips om något bra positionsljus för att markera sin position under mörker. Ett ljus som syns bra runt om, men som inte bländar paddlaren, finns det?

Det finns kemiska ljus-stavar som man knäcker för att aktivera. Det bör fungera med en sådan i för och akter..
 
Blixtljus

Jag har ett (avstängd) på min arm när jag seglar på natten. Har blixtljuset med i kanotutrustningen för att användas om ska skulle paddla på natten. Det strider visserligen mot dom internationella sjövägsreglerna att använda blixtljus för detta ändamål, men ibland får man lov att vara lagbrytare :cool:.

Kolla http://www.hjertmans.se artikelnummer 5844, eller på http://www.watski.com artikelnummer 16688-10 som är rätt så lika det blixtljus jag har.

Skulle tro att det bästa stället att sätta blixtljuset ur aspekten att synas bra, är på paddeln så nära bladet som möjligt.

/Per Brune
 
ljushuvud!

Hej!

Jag paddlade med en kille som hade monterat en liten lampa på kepsen. Verkade fungera bra. Runtomlysande eftersom den sitter 'på topp', och kepsens skärm ..eh...skärmar av.


//Anders
 
Re: Blixtljus

Brune; sa:
Det strider visserligen mot dom internationella sjövägsreglerna att använda blixtljus för detta ändamål, men ibland får man lov att vara lagbrytare :cool:.

Hmm...man bör nog ha i åtanke att ett vitt blixtljus används av nödställda (t ex på livflottar). Det kan vara så att ljuset lockar till sig oönskad uppmärksamhet i form av fartyg som vill hjälpa den nödställde.

//Anders
 
Enligt de lagar och regler som gäller på sjön så behöver kanoter/kajaker, mindre roddbåtar o.dyl. flytetyg inte ha laterna vid färd i mörker. Däremot ska det finnas vit lampa att påkalla uppmärksamhet när så behövs.
Blinkande eller blixtrande ljus är (precis som Brune nyss påpekade) inte tillåtna.

Så långt reglerna....
I praktiken så gäller det dock att till vaje pris dels se (dvs behålla mörkerseendet) och dels synas.
Om man har varit ute med kajak eller annan båt i inner eller mellanskärgården så känner man till att det finns en mängd ljuspunkter från hus, väglysen, utebelysningar m.m. Ett långsamtgående flytetyg som en kajak med ett fast ljus kan var mycket svårare att urskilja än man tror även om man skulle se ljuset i sig.
Utan att ha haft mer än funderingar i frågan för egen del och inga direkta praktiska erfarenheter så har jag förberett för ett blinkande rött ljus i aktern på kajaken och en pannlampa med möjlighet till blinkande ljus. Har tittat på blixtljusen men är orolig att mitt mörkerseende påverkas - det känns lika viktigt att se som att synas.

/Lennart
 
Glassburk

En rejäl ficklampa i en gul glassburk har väckt mycket uppmärksamhet under mörkerfärder i grupp. Glassburken fäster man på akterdäck. Klart det finns tusen invändningar från denna sidas perfektionistiska läsare, men man ser varandra och man syns hyfsat. Jag ger mig inte ut i en trafikerad farled i mörkret, alldeles oavsett belysning.
\C
 
The Beacon

Ett tips är att använda en röd blinkande liten lampa som är vattentätt till 100 m och syns ca 1 km, batteriet håller i 130 timmar. Sätt den på en anten bak på kajaken så syns du garanterat och det är lagligt också enligt alla gällande regler. Mer info hittar du här http://www.ruffwear.com/products/beacon/ ska du beställa en kontakta mig, jag har några på lager.

//Micke
 
Glöm positionsljus

Precis som påpekats syns ett fast ljus mycket dåligt på en långsam kajak och riskerar att förväxlas med ljus i land, och blixtljus är olämpliga eftersom de lätt förväxlas med fyrar och ljusprickar – och dessutom används som en internationell nödsignal. Spara sådant tills det behövs. I vågor ser även ett fast ljus ut att blinka.

För säkerheten räcker det med en ficklampa att kunna visa vid behov. Kommer någon båt för nära viftar man med den tända ficklampan. Ger det ingen reaktion lyser man rakt in i styrhytten eller i ögonen på rorsman – följt av att man belyser däcket på kajaken så att den mötande seglaren får en liten hum om ens kurs och fart.

Enda anledningen att laborera med gångljus är för att hålla ihop en grupp under en mörkertur. Då fungerar kemiska ljusstavar bra. Förvarade i en ryggficka på flytvästen syns de bra utan att blända alltför mycket. De finns i olika färger så att man kan hålla reda på vem det är som håller på att komma på avvägar.

Björn
 
Många vettiga ord som skrivits. Jag har faktiskt paddlat tillsammans med min kompis som då har seglat och enligt han var det, som många redan poängterat, svårt att bara se ett fast ljus då det lätt smälter ihop med andra. Jag kör därför bara med pannlampa och när man av någon anledning kommer nära en båt, vilket jag inte tycker man bör göra då man ofta håller sig ur vägen för farleder, där de flesta är under den mörka tiden, då lyser man upp kajaken och även på den andra båten. Har en pannlampa med ledlampor plus en halogenlampa. Då spar man på batterierna vid kartläsning etc. och sen har man halogenlampan att ta till vid t.ex. möten med båt.
Jag har en från Lucido som fungerar utmärkt. Batterierna räcker i ca 30 timmar om man använder ledlamporna och drivs bara med vanliga AA-batterier.
Köpte den på Sportkompaniet på kungsgatan, http://www.sportkomp.se/f_index.html
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg