Det är ju inte svart eller vitt även om det á la Hollywood är enklare (har du någonsin sett en amerikansk flim där skurken blir haffad och inlåst av polisen efter 1980? Nej - de sprängs eller dör spektakulärt).Jag kan absolut förstå att folk blir irriterade när folk hävdar en sak, men gjort en annan, och tycker man ska vara ärlig i sina redogörelser.
Jag tror det springande punkten ändå är att vara just det - ärlig i sin kommunikation utåt. Det hjälper väl inte i alla fall - har media kunskap och vet vad de skriver om? Tyvärr verkar de flesta reportrars kunskap komma från Google eller Flashback. Efter en mer uppmärksammad expeditionen (t ex "Pompes" som man ändå måste önska all välgång!) blir deltagarna intervjuade av reportrar som inte är insatt i klättertermer eller debatter som denna.
Det är risk för att artikeln skriver att bestigningen gjordes utan O2-tuber, och utelämnar de detaljer som är viktiga för "klätterfolket" (t ex att tuber fanns som "backup").
Kan vi inte få en kvinnlig Everest-expedition i alpin stil utan bärare, och utan O2? Kan man ens göra Everest utan support idag, såvida man inte kör något annat än nepalesiska/kinesiska standardrutten? Stegar och fasta rep lär ju finnas både här och där.
Kanske lite OT - men jag kan inte riktigt släppa O2-jämförelsen med förbandslådan. Om jag klättrar uppför Everest naken (ja - det har försökts!) är det då "bättre stil"? Dvs, ju större risker jag tar, desto mer imponerande blir bedriften?
Det här kan bli en lång debatt... Men jag tycker det är fel att racka ner på andras "stil" såvida de inte har något att dölja.