• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Politiker dummare?

I min terminologi så inkluderar "försäljning" även "leverans". Har man inte levererat varan så är den inte såld. Jag brukar i alla fall inte tycka att jag har köpt nåt förrän jag har fått varan.

Må så vara, men vore det inte lättare om du använde samma terminologi som alla andra?

"När får jag min nya bil?"
"Tyvärr, jag sålde den till en annan"
"Men jag hade ju redan betalat den!"
"Betalat ja, men den var inte levererad och då ser jag den inte som såld."
 
Ja men det är ju en annan sak, då är den betald men ännu inte såld. Alltså är man skyldig att leverera.

"När får jag min nya bil?"
"Du har ju betalt den, då har vi redan sålt den till dig."
 
Ja men det är ju en annan sak, då är den betald men ännu inte såld. Alltså är man skyldig att leverera.

Som sagt, du får välja ditt eget språkbruk i sann frihetlig anda, men jag lovar att en bilhandlare i verkliga världen räknar bilen som "såld" från det ögonblick när affären är uppgjord och inget annat.
Likaså räknar en mäklare ett hus som "sålt" när köpekontraktet är påskrivet, inte först när den nya ägaren flyttat in.

Och om jag är i fjällen och någon frågar när jag köpte tågresan så får jag nog lite konstiga blickar om jag svarar "nästa vecka" (eftersom hemresan inte är levererad än)


(forts)

Fast för att återknyta till ämnet så vore det ju ett intressant försvar.

-Har du köpt sexuella tjänster?
-Nej aldrig.
-Men du greps ju på bar gärning när du betalade tvåtusen kronor för att ha sex med den här kvinnan.
-Ja just det. Jag greps, så sexet levererades aldrig. Alltså har jag inte köpt sexuella tjänster.
 
Ja men då går det ju jättebra att sälja saker man inte kan leverera. Då förstår jag inte varför folk känner sig lurade när de t.ex. köper nåt på Blocket och varan inte levereras. Säljaren har ju sålt den?

Helt klart är det en skillnad på hur sälj-folk tänker och hur gemene man tänker.