• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Politiker dummare?

Som resultat av detta så är det nästan uteslutande kvinnor som har ansvaret för våra barns tillvaro de första 10-12 åren. Någon som tror att det får konsekvenser?

En mer adekvat fråga är väl: Nån som vet hur många av dessa kvinnor som är pedofiler?

Eller: Vad händer i förskolan när den första kvinnliga dagispedofilen avslöjas?
 
Det är kul att generalisera, jag vill också vara med! Alla vet ju hur politiker är, poliser är likadana se bara på "kapten klänning". Håller föredrag om jämställdhet på dagarna och binder fast och våldtar unga flickor på natten. Militärer är likadana, de hinner bara till ett fattigt afrikanskt land så är de stammisar på de lokala bordellerna.
Det finns naturligtvis undantag, ärliga och goda poliser och militärer som har ett socialt patos och stark moralisk inre kompass. Det finns säkert såna politiker också, som faktiskt engagerar sig för att de tror att människor kan och bör påverka samhället utifrån olika drömmar om hur det borde vara.
Det kanske rent av är så att dessa inte är undantagen, det kanske är dubbelmoralisterna som är undantagen. Då kan det vara farligt att generalisera och raljera om hur politiker är, då vill ju inte de normala bli politiker och vad har vi då?
Tänk om vi får samma fenomen som inom förskolan? Det smög sig in ett antal sjuka pedofiler i verksamheten, detta ledde till att alla normala män bytte jobb hellre än riskerade att bli misstänkta för att ha samma missbildning. Som resultat av detta så är det nästan uteslutande kvinnor som har ansvaret för våra barns tillvaro de första 10-12 åren. Någon som tror att det får konsekvenser?

Det är farligt att generalisera när man borde lägga all sin energi på att nyansera i stället.

Hej Consono, long time no seen, ellerhur man säger..
Det är skönt o generalisera som jag gör ibland, avkopplande, slippa vara så förbannat analyserande o korrekt återgivande av en verklighet som igentligen tolkas olika av just olika människor, det går som en anka, låter som en...osv, som lortpalten skriver, få "ärliga" (?) arbeten (?) som just politik ger en genuin ekonomisk trygghet som många önskar att de hade p¨å "vanliga" kneg, men då räcker väl inte slantarna till som vanligt, det räcker väl med att en vanlig knegare kan ha villa, pool, husvagn 2 bilar mm, det var ingen vanlig syn för ett antal år sedan, ska vi släppa upp knegarpacket ännu mera tycker du ?, då blir det nog anarki o kaos, som den gode Palme sa : "folket måste hållas i shack", det tror jag på, att folk har ett någorlunda civiliserat beteende mot varandra o staten beror på våra straff, inget annat, den som tror att de flesta skulle bete sig vettigt ändå utan en massa besvärliga lagar o regler, lever i en ankdamm.

Den negativa generaliserade synen finns på alla yrken/förvärvsarbeten, den behövs av rutiga skäl o randiga orsaker, även osant skvaller har en viktig funktion, har alltid haft, och kommer alltid att ha, det handlar om koll på omgivningen, överlevnad, vet man inget om något så konstruerar hjärnan en åsikt baserad på det förstånd som finns för handen i det givna tillfället.

Jag önskar ochså nyanseringar, men är de inte jäkligt tråkiga consis ?
 
Som sagt: det är kul att generalisera, sedan får väl var och en försöka att avgöra vad som är ironi osv, he he
Och jag tror nog att listan på sugna Politikerkandidater är i det närmaste oändligt lång, det är trots allt väldigt bra betalt. Visst , ministerposterna innerbär att privatliv osv blir lidande, men vafan, de har ju betalt livet ut sedan , inte många jobb som inte är kriminella som inbringar sådana pengar.

Den som ger sig in i politiken för pengarna blir nog grymt besviken.
"Väldigt bra betalt"? Ja riksdagsledamöter och uppåt är rätt välbetalda, men... statistiskt sett är det lättare att bli VD för ett börsbolag än riksdagsledamot, och där snackar vi klart högre löner med bibehållet privatliv.

Det stör mig rejält när man generaliserar över villkoren för "politiker" och "direktörer" som om det vore toppskiktet som var representativt för hela gruppen.

I verkligheten sitter en typisk politiker i fritidsnämnden i Tranås och en typisk direktör har en bilverkstad i källaren med två anställda. Förvisso är det mycket möjligt att båda är skitskallar och missköter sig (precis som folk gör mest), men någon glamour handlar det knappast om.
 
I verkligheten sitter en typisk politiker i fritidsnämnden i Tranås och en typisk direktör har en bilverkstad i källaren med två anställda. Förvisso är det mycket möjligt att båda är skitskallar och missköter sig (precis som folk gör mest), men någon glamour handlar det knappast om.

Så är det, i den kommun som jag bor i, och är politiker i, finns en person som lever på politik, det är kommunalrådet som har ett arvode/lön på ett prisbasbasbelopp. Vi övriga politiker får ersättning för förlorad inkomst från det "riktiga" arbetet och ett mötesarvode på strax under 1000 lappen före skatt för ett heldagsmöte.
Den tiden som jag lägger ner på mina uppdrag, möten och träffar med människor i samhället är helt ideell. Det jag får ut av mitt engagemang är kunskap, en känsla av att få vara med i utveckling (och allt oftare avveckling, tyvärr) av min kommun. jag blev politiker för att jag insåg att det är meningslöst att sitta på lunchrasterna på jobbet och klaga på allt, då är det mer konstruktivt att delta även om det minskar ens personliga risker att bara ha åsikter om andras beslut. Jag har tidigare hävdat och jag gör det igen, mänskligheten består av två huvudgrupper: De som gör och de som säger hur man borde ha gjort i stället.

Det finns behov av fler som vill vara med i arbetet med att utveckla samhället, inte för att det finns pengar i jobbet utan bara för att det behövs. Återigen, vad är alternativet om ingen vill bli politiker för att all skit som kastas fastnar så att värdeladdningen på ordet blir så negativ att det skrämmer iväg alla "nornala" männuiskor?

Då får vi ju tillslut dom politiker som många hävdar att vi redan har, då får vi en diktatur med proffspolitiker eftersom ingen annan vill ställa upp.
 
Problemet är väl att politikerna på vägen upp från kommunpolitiken till riksdag och regering tappar verklighetsförankringen.

Jag tycker man märker samma sak med chefer, även om de en gång i tiden har jobbat "på verkstadsgolvet" så har de glömt bort hur det var när de väl hamnar på sin höga position.

Alla chefer (och politiker?) borde göra som IKEAs Sverigechef: jobba en dag i månaden som vanlig arbetare.
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/alla-dyrkar-ikea-jeanette/192362.html
 
Problemet är väl att politikerna på vägen upp från kommunpolitiken till riksdag och regering tappar verklighetsförankringen.

Jag tycker man märker samma sak med chefer, även om de en gång i tiden har jobbat "på verkstadsgolvet" så har de glömt bort hur det var när de väl hamnar på sin höga position.

Alla chefer (och politiker?) borde göra som IKEAs Sverigechef: jobba en dag i månaden som vanlig arbetare.
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/alla-dyrkar-ikea-jeanette/192362.html

Nej, jag tror inte att det stämmer med chefer som kommer nedifrân i en organisation.
Eller, det stämmer inte alltid.
Jag har jobbat pâ de flesta nivâerna i nâgra företag och det enda jag med säkerhet kan hävda är att de problemen som man ansâg att de var enkla att lösa och ledningen var korkad som inte fattade det, sett frân verkstadsgolvet , inte är sâ enkla när man ska bekymra sig om helheten.

Ju högre upp i kedjan du sitter ju större volym har du att hantera och ta hänsyn till.
Givetvis finns det saker som är enkla att fixa och ändâ negligeras men att säga att chefer glömmer hur det var pâ golvet är fel, de behöver bara ta ansvar för sâ mycket mer än den relativt sett lilla volym killen pâ golvet befinner sig i.

Att "prya" pâ verkstaden är poppis, inte bara hos IKEA, det ger bra PR och man anses vara verklighetsanknuten osv, men den praktiska nyttan är minimal.
Det är igentligen bara den temporära glädjen hos de man "pryar" hos som har ett värde.
 
Problemet är väl att politikerna på vägen upp från kommunpolitiken till riksdag och regering tappar verklighetsförankringen.

Jag tycker man märker samma sak med chefer, även om de en gång i tiden har jobbat "på verkstadsgolvet" så har de glömt bort hur det var när de väl hamnar på sin höga position.

Det ligger mycket i det. Men sedan kan ju verkligheten vara bra mycket mer komplex än vad den ter sig från verkstadsgolvet.

Nu är jag inte politiker, men även i min yrkesvardag är det ofta så att det som från ett perspektiv verkar vara busenkelt blir urkrångligt när man tvingas ta hänsyn till alla sidoeffekter.
 
Ett typexempel, ur en fiktiv verksamhetsplan (men det brukar se ut ungefär så):

Mål: Vi skall öka omsättningen 15%
Genomförande: Genom att sälja mer

Men hur skall jag "på verkstadsgolvet" göra det då? Jag kan inte jobba mer än jag redan gör, skall jag göra ett slarvigare jobb eller jobba gratis övertid?

Och så förstår inte ledningen varför de har så svårt att få de anställda att känna sig delaktiga i verksamhetsplanen?
 
Men visst är det blott alltför vanligt med planer i det blå.

Fast det kan vara så att både ledningen och golvet ser verkligheten, fast olika delar av den.
Från golvet är det uppenbart att verkligheten inte tillåter att leverera 15% mer. (vi jobbar redan så hårt vi kan)
Från ledningsrummet är det uppenbart att verkligheten kräver 15% högre försäljning. (annars går firman under)

Det är inte så enkelt att det ena perspektivet är "verklighetsfrämmande". Snarare är det kommunikationen som inte fungerar.
 
Grejen är ju att öka försäljningen kan man bara göra om man har överkapacitet. Har man inte överkapacitet måste man fixa den först. Det är där "hur?" kommer in.
 
Grejen är ju att öka försäljningen kan man bara göra om man har överkapacitet. Har man inte överkapacitet måste man fixa den först. Det är där "hur?" kommer in.

Jopp. Överkapacitet på säljavdelningen ja. Överkapacitet i produktionen behöver du strikt taget inte förrän du ska leverera det du sålt. Om sedan ledningen inte vet var flaskhalsarna sitter, hur man kan åtgärda dom vad det kostar och hur lång tid det tar... ja då är de inte bara verklighetsfrämmande utan inkompetenta.

Håhåjaja... en gång i tiden var jag helt oförstående till säljarperspektivet och trodde att en bra produkt säljer sig själv. Numera har jag insett att i verkliga världen har den som kan sälja men inte leverera alltid ett försprång framför den som kan leverera men inte sälja. (Den som kan båda är naturligtvis vinnaren... om han finns)

Men nu är det ju självklarheter vi slänger mot varandra :)
 
I min terminologi så inkluderar "försäljning" även "leverans". Har man inte levererat varan så är den inte såld. Jag brukar i alla fall inte tycka att jag har köpt nåt förrän jag har fått varan.


"Varför åker du runt i den där gamla skrothögen, hade du inte köpt ny bil?"

"Jo, jag betalade den för 4 månader sen men den har inte kommit ännu."