Pnutter

Jag fick efter att ha svarat på en fråga under forum allmänt http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9407 frågan vad en Pnutter är.

Någon mer än jag som känner till och använder Pnuttern ?

Jag köpte mina Pnuttrar (eller vad det nu heter i plural) troligen 1981 då jag köpte en ”racer”. Hittills är det en person under drygt 20 år som lyckats lista ut vad det är som jag har tillsammans med nycklarna, brukar låta många gissa, och jag brukar hjälpa en del att pumpa cykels på besinstationen.

Pnutter är/var ett registrerat varumärke, förkortning av Pneumatisk mutter (bra minne va), jag tror dessutom att den var patentsökt/ patenterad så PRV borde veta vem som innehar rättigheterna. Tyvärr så försvann Pnuttern efter ett år från marknaden förmodligen p.g.a. för liten efterfrågan. Jag brukar rätt ofta ta upp det som misslyckad marknadsföring av en genial pryl. Om jag var uppfinnaren så skulle jag försökt få någon cykelslangtillverkare (med internationell succé) att leverera en Pnutter med varje cykelsang till en marginalkostnad av kanske 2 kronor, i stället för att försöka sälja 2 st. för 10 kronor i svenska cykelaffärer, som dom kostade när jag köpte mina.

Pnuttern är i sig inte speciellt komplicerad. En liten cylinder i förkromad eller förnicklad mässing (L ca 13 mm, utvändig diameter ca 7 mm för att passa bilpumpen), med invändig gänga som passar dels på ”vanliga” cykelventiler och dels på racerventiler (nålventiler). På slangar med racerventiler kan man mäta trycket precis som när man pumpar bildäcken. Delvis räfflad yta för bättre grepp.

/Per Brune mycket nöjd Pnutter ägare
 
Bilventilsadapter

Hej,

Vet inte om det är en pnutter, men många cykelaffärer och bensinstationer har något som fungerar på liknande sätt. En försäljare tipsade mig om den när jag var ute efter en fotpump med manometer, men jag bet inte ändå. Den är ju onekligen billigare än en pump, fast med nackdelen att man måste ta sig till en bensinstation för att pumpa cykeln.

/Jonas U
 
Vitsen med Pnutter

utter; sa:
fast med nackdelen att man måste ta sig till en bensinstation för att pumpa cykeln.

Jonas du missförstod nog mig. Vitsen med Pnutter är att man kan pumpa cykeln på bensinstation om man glömt pumpen hemma, eller då någon fuling stulit pumpen på cykeln. Dessutom kan man på ”racern” mäta trycket, som ska vara mellan 6-7 bar för att cykeln ska rulla lätt. Jag har inte en fotpump med mig på cykeln, utan en handpunp vars längd passar in precis i ramen.

/Per
 
Vitsen

Nej, jag har inte heller med mig en fotpump när jag cyklar. ;) Dock en kass handpump. Det är klart att en tio kronors pnutter låter som en händig sak. Och skall du ha in 6-7 Bar (mina MTB däck klarar inte mer än 5) så blir det ju lite svettigt med en vanlig pump.

/Jonas U
 
använder också...

Såg denna tråd lite sent och svarade i den andra tråden...

Visste inte att det kallades Pnutter förän nu.
Kanske dagens variant inte är "riktiga" pnuttrar utan bara originalet heter så.... Typ Rollerblades är bara rollerblades inget annat allt annat är inlines....

Fast pnutter var ett bra ord som jag absolut kommer använda i fortsättningen! Tack för historiken Per.

/Andreas
 
Min pnutter....

...är guld värd. Tar man hojen på flyget tvingas man lätta på ringtrycket och sedan vill det till att den finns en mack utanför ankomsthallen i andra änden....annars!
 
vill ha pnutter

Nån som vet var man kan få tag i dylik pnutter? Det vore lösningen för mej som vill ha långa bilventiler på hojjen.

Apprepå tömma luften ur däcken vid flygning, så träffade jag en amerikansk långfärdscyklist på Stanstead utanför London. Han beskrev detta tvång som "bullshit". Jag beslöt att testa hans åsikt och tömde följakligen INTE ur luften och däcken höll utan problem.
 
Däcktryck vid flygning

Vålkommen till verkligheten!

Det är alltid lika kul att läsa om erfarenheterna hos den som har glömt fysiken från grundskolan och/eller inte har en aning om hur ett modernt plan fungerar.

1. Lastutrymmet i ett modernt plan är trycksatt. Det fraktas ömtåliga saker där tex levande djur. Dessutom så skulle planet behöva konstrueras på ett annat sätt för att klara de krafter det skulle bli på flygkroppen om lastutrymmet ijnte vore trycksatt.

2. Trycket i dina däck kan inte öka särskilt mycket. Trycket vid havsytan är ~1 Bar. Tål din däck den tryckökningen?

OBS
Om du har din cykel stående oanvänd en längre tid så MÅSTE du rotera hjulen med jämna mellanrum. Den tunga luften som samlas längst ned i däcket kan skada det annars.
Om du ha din cykel hängandes så måste du också rotera dina hjul. Annars så kan ekrar/fälgar överbelastas om cykeln hänger länge.
 
För några år sedan....

...vägrade Malmö Aviations personal i Bromma att ta emot våra cyklar om vi inte tömde ur all luft - all! Jag försökte förklara att våra däck skulle ta mer skada av att vara helt tomma än av den förväntade tryckökningen (+0,7 kg) även om vi inte alls lättade på trycket, men den arma människan var helt uppfylld av sitt "talibanreglemente". Vid den senaste flygningen glömde jag helt av tryckproblematiken och visst gick det bra ändå.

Finns det någon som fått "flygpunka"? Berätta!
 
Re: Däcktryck vid flygning

USER HK skrev
OBS
Om du har din cykel stående oanvänd en längre tid så MÅSTE du rotera hjulen med jämna mellanrum. Den tunga luften som samlas längst ned i däcket kan skada det annars.
Om du ha din cykel hängandes så måste du också rotera dina hjul. Annars så kan ekrar/fälgar överbelastas om cykeln hänger länge. [/QUOTE]

Nix, det stämmer inte för 5 öre. Ekrarna tar inte skada och knappast fälgen heller av att cykeln hänger en längre period, då det rör sig om s.k. statisk belastning (static load). Det är den dynamiska belastningen (dynamic load), d.v.s. när spängingen i ekrar och fälg snabbt ändras vid cykling, som leder till utmattningsproblem med bl.a. ekerbrott som följd. Glöm inte att normala ekrar tål att spännas bortåt 3000 N (300 kg kraft) innan de brister på grund av överbelastning.

Det kan omöjligt vara luftens tyngd i sig som skadar däcket. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att luften förorenas med något frätande och tungt ämne som skulle kunna skada däcket, även om det knappast är troligt.

Min GISSNING är att lågt lufttryck i däcken ("lätt pyspunka") i kombination med cykelns tyngd kan ställa till problem om cykeln inte används över vintern.

/Niklas
 
Om det är att luften är tung eller kemikalier i luften som skadar däcket låter jag vara osagt.

Däremot har jag en löst problemet genom att, innan jag hänger upp cykeln för vintern, pumpa däcken med en handpump som jag köpte nere i alperna för något år sedan. På så vis försäkrar jag mig om att däcken innehåller ren och frisk alpluft under vinterhalvåret.

/C
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg