Pnutter

Svar till niking

niking; sa:
Nix, det stämmer inte för 5 öre.

/Niklas

Hej

Skaffa en uppslagsbok.

Slå upp ordet IRONI

Eftersom mördarsnigel verkar gilla den okunniges fördomar så försökte ge honom chansen att utöka sitt förråd.
Tydligen lyckades jag över förväntan!

Pnutter och slangar

Pnuttrar i vit plast finns att köpa på marknaden (dvs. i cykelaffärer).
Om jag inte misstar mig skickades dom även med till Ritcheys slangar får några år sedan.

Holst

Re: Svar till niking

User; sa:
niking; sa:
Nix, det stämmer inte för 5 öre.

/Niklas

Hej

Skaffa en uppslagsbok.

Slå upp ordet IRONI

Eftersom mördarsnigel verkar gilla den okunniges fördomar så försökte ge honom chansen att utöka sitt förråd.
Tydligen lyckades jag över förväntan!

Jag misstänkte att det möjligtvis kunde vara ironi, men å andra sidan florerar det så otroligt mycket vidskepelse när det gäller hur ett hjul fungerar, så jag tyckte att det lika bra att ta tjuren i hornen på en gång.

Ps jag vet väl vad ironi är

/Niklas (f.n. ej ironisk)

Lufttryck vid flygning

Vid normal passagerarflygning sänks trycket i kabinen till nånstans kring 850 mBar. Detta är samma tryck som man normalt upplever på ca 2000 m höjd. Alltså en sänkning på mindre än 0,2 bar från normaltrycket. Ett cykeldäck klarar ju denna tryckförändring lätt. Det är ju heller ingen som sitter på cykeln och tynger. :)

se de så här... om cykeldäcken sprängs mår nog inte du som passagerare så bra heller eftersom det är samma tryck i lastutrymmet som i kabinen... ;)

Pnuttrar

Jag köpte ett par variantrar på pnuttrar på http://www.globetrotter.de för något år sedan. För smala däck räcker emellertid inte de tryck man får på macken.

Vad beträffar lagring av cykelhjul och däck torde svalt utrymme utan ultraviolett ljus räcka. Sanolikt bättre att hänga cykeln i ett hjul än låta den stå på hjulen utan innertryck vid långtidslagring.

Thure

Nu har jag kommit ihåg att ta ett kort på Pnuttern , eller rättare sagt mina 2 Pnuttrar

pnutter.jpg

Per Brune

Cykel på flyg

torpet; sa:
...är guld värd. Tar man hojen på flyget tvingas man lätta på ringtrycket och sedan vill det till att den finns en mack utanför ankomsthallen i andra änden....annars!

Jag jobbar som lastare på SAS och kan medela att man inte längre behöver ta ut luften ur däcken (ändrade rekomendationer). Dock vet de flesta ej om detta (inkl. inchecknings peronal). Jag har flugit med 7 kg tryck i däcken utan problem. Ev. kan det rekomenderas att släppa ut luften på flyg som saknar tryckkabin i lastrummet. Typ små propellerflyg, dvs inget som man vanligen flyger med. Det är dock smart att packa in cykeln ordentligt, ta bort pedaler och vrida styret.

farbror clas

jag har en sk pnutter i mässig (ser ut som mässing ivf)
den fick man till när man köpte en tub med däck(det där äckliga som "lagar" däcket innifrån).
den kostade 69kr för hela faderullan, men nu verkar de bara sälja tuber med plastpnuttrar :p

*edit* glömde att säga att jag såklart handlade hos farbror Clas Ohlsson
[Ändrat av PerP 2003-07-02 kl 18:22]

Mässing

Jag tror min Pnutter är gjord av mässning (omagnetisk). Den är gulfärgad nu när förkromningen/ förnicklingen är bortnött. Den Pnutter som står på min bild (några inlägg upp) är i det närmste oanvänd och har ytbeläggningen kvar.

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg