PLUS testar skaljackor!

Mezzner; sa:
Annars tycker jag barnprogrammet REA har en utmärkt testpanel. Särskilt när det testar jeans och då kollar på allvar om det verkligen går* att bogsera bilar med hjälp av ett par Lewi´s (som bogserlina) eftersom detta visats i reklamen!
REAs tester rockar! :)
(Min mor gillar också deras tester :))

För litet

Tyckte testet var alldeles för litet, som tidigare nämnt var det för få av de "ordentliga" jackorna och så inga passforms/funktions test (med funktion menar jag hur bra jackan fungerar i olika användnings områden)

Skärpning Sverker!

///Björn

Tyckte det var ett mkt bra test. Och till min glädje visade Sverker att dyrast inte innebär bäst. Har flera Everst prylar som hållit i många år, med mkt slitage och är mkt nöjd med dom.

Go Sverker!

Naturligtvis?

callespang; sa:
Gore-Tex garanterar att membranet är vattentätt. De har naturligt vis ingen kontroll över hur tillverkaren av jackan tätar sömmarna.

...förutom att det är just Gore som tillverkar sömtätningstejpen och sömtätningstejplimmet, förser fabrikerna med sömtepningsmaskiner samt stenhårt kräver att tillverkarna tejpar (och även i övrigt konstruerar) på exakt det sätt som Gore vill - annars riskerar de förlora sin licens.

Om du inte vill kalla det "kontroll" har jag inget bättre ord.

[Sarkasmfri version:
Gores garanti gäller naturligtvis även sömmarna.]

Jag kan inte tänka mig att Gore är särskilt glada över att en av "deras" jackor är otät i sömmarna i Sveriges största konsumentprogram, och klås av en namnlös konkurrent (nån som vet något om Everests membran "TCS Water 20 000"?)
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-11 kl 12:51]

pajaflow; sa:
Tyckte det var ett mkt bra test. Och till min glädje visade Sverker att dyrast inte innebär bäst. Har flera Everst prylar som hållit i många år, med mkt slitage och är mkt nöjd med dom.

Go Sverker!

Håller med. Intressant att se ett test med olika tyger ställda mot varandra istället för det vanliga samma-GoreTex-fast-olika-tillverkare-testet som är det man ser oftast.

För veckoslutsanvändaren ger nog det här testet lika bra vägledning som något annat test.

/Mille

mille; sa:
För veckoslutsanvändaren ger nog det här testet lika bra vägledning som något annat test.

Håller med helt och hållet! Och det är ju just veckoslutsanvändare vi är, de flesta av oss, även om vi önskar att vi var superäventyrare.

Det intressanta med testet var ju att "budgetmembranen" från premiummärken som Fjällräven, The North Face och Helly Hansen inte riktigt håller måttet medan budgetmärket Everest gör det.

Kan problemet vara

Rabadab; sa:
Nordesjo; sa:
Jag tror knappast att de skulle testa Nissan Micra i samma test som Toyota Landcruiser.

Visst blev det ett Micra/Landcruiser test. Och som väntat ingen diskussion om passform och övriga funktioner.

För er som missade Plus (som jag) så kan ni läsa testet här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7788&a=139196

Jag har kläder, från Klättermusen i ena änden av skalan till ITAB och Engelsson i andra änden av skalan.

Visst är de dyra utmärkta kläder men om de är så mycket bättre som priset är högre är tveksamt. Slutsatsen för mig är att billiga kläder har visat sig vara väl så prisvärda och slitstarka som de dyra.

För tydlighetens skull så vill jag påpeka att de använts vid såväl vinter- som sommarturer i fjället ibland i riktigt hårt väder.

För många debattörer här på utsidan tror jag att det inte är funktionen som är avgörande utan snobbfaktorn och en oerhört stor önskan att bekräfta sin livsstil med de rätta märkena. Å då är det ju klart att om Everest är väl så bra så kan snobbballongen punkteras.

Jag har själv väldigt goda erfarenheter av Everest-grejor.

Re: Naturligtvis?

Nordesjo; sa:
...förutom att det är just Gore som tillverkar sömtätningstejpen och sömtätningstejplimmet, förser fabrikerna med sömtepningsmaskiner samt stenhårt kräver att tillverkarna tejpar (och även i övrigt konstruerar) på exakt det sätt som Gore vill - annars riskerar de förlora sin licens.

Om du inte vill kalla det "kontroll" har jag inget bättre ord.

Man lär sig något nytt varje dag. :)

Re: Kan problemet vara

För många debattörer här på utsidan tror jag att det inte är funktionen som är avgörande utan snobbfaktorn och en oerhört stor önskan att bekräfta sin livsstil med de rätta märkena. Å då är det ju klart att om Everest är väl så bra så kan snobbballongen punkteras.

Jag har själv väldigt goda erfarenheter av Everest-grejor.

Shhhh.... Skämta inte om sånt som ligger för nära verkligheten... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
Maua Plus med Sverker! Kläder 10
pal2 ME Drilite plus alpine jacka Kläder 0
joanna Mountain Equipment Drilite Plus-ställ? Kläder 0
kjellmannen Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023? Kläder 70
Vandrare Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor? Kläder 15
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
ymfdisch Skaljackor Kläder 14
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
fraewu Skaljackor - tvättfrekvens? Kläder 6
AndersOleander Foder i skaljackor? Kläder 3
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Ix Två frågor om skaljackor! Kläder 0
Fluoronauten Ännu mera om skaljackor... Kläder 4
perarvid Skaljackor Kläder 15
rlindqvi Erfarenheter av skaljackor ?? Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg