PLUS testar skaljackor!

gore tex vatten tätt??

Såg nyss på plus ich tycker det var grymt skumt att haglöfs jackan kom 2 för att den läkte och detta fast den var sydd i GT. Om jag inte har helt fel så har väll GT sin slogan "Guaranteed to keep you dry" och om inte så fixar dom jackan eller så får man en ny.
tyckte att Sverker annars gjorde en ganska bra bedömmning för att vara från plus.

Everest

Håller med om att det var ett ok test. Jättebra med uppföljningnsintervjun av hemavanguiderna.
Är ändock något skeptisk till Everest som helhet. Testet omfattade ju inte slitage o.dyl direkt. Har en känsla av att resultatet kanske skule blivit annorlunda om båda jackorna var använda i två år.

Guaranteed to keep you dry är bara skitsnack.
Alla jackor läcker i slutänden bara man utsätter dom för tillräckligt dåligt väder!

Sömmarna

Gore-Tex garanterar att membranet är vattentätt. De har naturligt vis ingen kontroll över hur tillverkaren av jackan tätar sömmarna.

Det hade kanske varit intressant om de också haft med:

a) jackans skärning, så att den inte åker med upp när man rör armarna och sånt

b) haft med alla märken, saknade bl.a. Tierra, Klättermusen, Mammut, Marmot och Mountain Hardwear

c) som redan nämnts: hur testen gick till

Redigera: och även hur de olika gore-tex materialen skiljer sig, t.ex. "vad innebär utvecklingen av XTR?"

Men hallå... Nu tror jag att vi skulle behöva ett avsnitt av Vetenskapens Värld för att få svar på våra frågor. ;-)

Jag håller dock med om att det vore intressant med en rejäl genomgång av de olika vattentäta membran eller liknande "andasmaterial" som man hittar i butikerna. Jag blir skeptisk när varumärken får alltför stor betydelse - ibland finns det ju visst fog för detta; men då är det ju intressant om man känner till de "objektiva" egenskaperna, dvs testvärden av täthet respektive genomsläpplighet i fallet skalmaterial.

Annars tycker jag barnprogrammet REA har en utmärkt testpanel. Särskilt när det testar jeans och då kollar på allvar om det verkligen går* att bogsera bilar med hjälp av ett par Lewi´s (som bogserlina) eftersom detta visats i reklamen!

*Nä det gick inte, men däremot gick det med ett billigare märke!

Visst Sverker, Everestjackan är säkert prisvärd...
Själv har jag blandad erfarenhet av everestprylar. Ett par Zip-off byxor behövde man t ex inte ta av benen på för att få det luftigt... De fullständigt trillade isär. Men de verkade ok i affären. Jag är å andra sidan rätt nöjd med ett par everestkängor.

Det Sverker (bl a) glömde var att Fjällrävenjackan (tror det var en Erris) har en tillhörande fleecejacka som ingår i priset... Den borde ju vara värd någon tusenlapp. Vips så var den (själva skaljackan alltså) billigare än Everest.

Annars tycker jag att testet var skapligt. Men lite fler märken kunde ju ha funnits med förstås...

Kan inte låta bli att svara "emot", eftersom det hände mig nåt liknande nyss.
Vet inget om Everest, men hade ett par Fjällrävenbyxor på mig för någon vecka sedan, som just tappade Zip-benet på väg från en kvällsklättring. Lite jobbigt var det i snåren och kolmörkret. Vi lyckades dock meka ihop brallan i skenet från min mobil...

Shit happens - antagligen LITE oberoende vad grejorna har för ursprung.

Eftersom jag tyvärr inte kunde se programmet vore jag intresserad om Sverker även genomförde "Nordensjö-testet", dvs att duscha naken, enbart iförd extra lâng skaljacka, samt kraftigt dragandes dragkedjan uppât och nedât.

Mvh / Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
Maua Plus med Sverker! Kläder 10
pal2 ME Drilite plus alpine jacka Kläder 0
joanna Mountain Equipment Drilite Plus-ställ? Kläder 0
kjellmannen Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023? Kläder 70
Vandrare Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor? Kläder 15
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
ymfdisch Skaljackor Kläder 14
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
fraewu Skaljackor - tvättfrekvens? Kläder 6
AndersOleander Foder i skaljackor? Kläder 3
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Ix Två frågor om skaljackor! Kläder 0
Fluoronauten Ännu mera om skaljackor... Kläder 4
perarvid Skaljackor Kläder 15
rlindqvi Erfarenheter av skaljackor ?? Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg