Plats för nästa prylträff

I helgen var jag till Uppsala och handlade friluftsutrustning på det högkvalitativa varuhuset Biltema (nåja, en 8x21-kikare för 40 spänn i alla fall, resten var reservdelar till bilen) och på hemvägen passade jag på att spana in Fjällnorna lite grann för att se om det skulle lämpa sig för en prylträff.

Det problem som jag kan se är att enligt deras broschyr är det campingförbund inom hela Fjällnora friluftsområde, utom på campingplatsen (där det i fjol kostade 60 spänn per tält och natt). Nån som vet om detta stämmer? Det är ju lite svårt att hänvisa till allemansrätten om det blir massor av folk...


Jag missade att ta en sväng förbi Borgardalsbadet (heter det väl), hade inte nån karta med mig och familjen var måttligt road av min extra utflykt...:) Vet inte om det skulle kunna vara ett alternativ. I början av maj lär väl inte badsäsongen ha börjat i alla fall.


Lunsentorpet föreslogs också inför förra träffen, jag har inte varit där och kollat (ännu). Där är dock nackdelarna att det dels inte finns nån sjö (för eventuella kanotister som vill visa upp grejer) och det går inte att ta sig närmare än 4 km med bil (vilket då gör att folk inte kan ta med sig extra grejer). Fast kanotisterna kan kanske ha en träff nån annanstans, och lyckas vi bli tillräckligt många så behöver var och en inte ta med sig så mycket grejer (på förra träffen hade ju jag en hel del "extra" grejer med mig).


Jag har inte riktigt kollat hur man kan ta sig till Lunsentorpet, att ta sig till Fjällnora och Borgardalsbadet går hyffsat med buss (från Uppsala eller Almunge) och utmärkt med bil.
 
Nä, jag är övertygad om att Haskell har rätt. Mallis var beslutet Har nån gått in och ändrat det beslutet? Är det möjligt att ändra ett sånt beslut?

/Håkan
 
nermander; sa:
Det problem som jag kan se är att enligt deras broschyr är det campingförbund inom hela Fjällnora friluftsområde, utom på campingplatsen (där det i fjol kostade 60 spänn per tält och natt). Nån som vet om detta stämmer? Det är ju lite svårt att hänvisa till allemansrätten om det blir massor av folk...
Frågan är väl hur långt "friluftsområdet" sträcker sig.
Det borde gå att hitta en lämplig plats utanför området. Ex i anslutning till upplandsleden på östra sidan ramsen.

Jag missade att ta en sväng förbi Borgardalsbadet (heter det väl), hade inte nån karta med mig och familjen var måttligt road av min extra utflykt...:) Vet inte om det skulle kunna vara ett alternativ. I början av maj lär väl inte badsäsongen ha börjat i alla fall.

Borde helt klart kunna vara ett alternativ. Skall se om jag kommer åt att reka.

Lunsentorpet föreslogs också inför förra träffen, jag har inte varit där och kollat (ännu). Där är dock nackdelarna att det dels inte finns nån sjö (för eventuella kanotister som vill visa upp grejer) och det går inte att ta sig närmare än 4 km med bil

Då får temat bli UL i praktiken...
Dvs prylars släpbarhet, när man skall ha med dom fast de inte behövs ;-)

Jag har inte riktigt kollat hur man kan ta sig till Lunsentorpet, att ta sig till Fjällnora och Borgardalsbadet går hyffsat med buss (från Uppsala eller Almunge) och utmärkt med bil.

Lunsentorpet kräver 4,5-5 km anmarsch oavsett bil/buss. (De andra förslagen kräver 2-3 Km marsch om buss. Bil går ända fram)
Där är gott om plats för tält och dricksvatten finns, men inte paddelvatten, som sagt.

[Ändrat av GustavOh 2004-03-01 kl 15:52]
 
Ang. Fjällnora

Om ni vill ha nästa prylträff på Fjällnora så kan jag fixa plats att vara på, vi arrenderar nämligen ca ett hektar som ni kan leka på. Då kan ni också passa på att se hur det ser ut när man bygger upp en höghöjdsbana. Arrangören av prylträffen kan kontakta mig för närmare info.
Jonathan
 
GustavOh; sa:
Frågan är väl hur långt "friluftsområdet" sträcker sig.
Det borde gå att hitta en lämplig plats utanför området. Ex i anslutning till upplandsleden på östra sidan ramsen.

Enligt kartan så verkade området väldigt stort (från 282:an mer till söder om Ramsen, med undantag av nån privat fastighet mitt i smeten), därför jag blev lite fundersam om det där "campingförbudet" bara gäller flernätters övernattningar (annars borde det ju stått nått i etappledningarna till Upplandsleden tycker man).

Borde helt klart kunna vara ett alternativ. Skall se om jag kommer åt att reka.

Bra.

Lunsentorpet kräver 4,5-5 km anmarsch oavsett bil/buss. (De andra förslagen kräver 2-3 Km marsch om buss. Bil går ända fram)
Där är gott om plats för tält och dricksvatten finns, men inte paddelvatten, som sagt.

Jo Lunsentorpet låter väldigt fint.
 
Re: Ang. Fjällnora

bushman; sa:
Om ni vill ha nästa prylträff på Fjällnora så kan jag fixa plats att vara på, vi arrenderar nämligen ca ett hektar som ni kan leka på. Då kan ni också passa på att se hur det ser ut när man bygger upp en höghöjdsbana. Arrangören av prylträffen kan kontakta mig för närmare info.

Arangör och arrangör, jag försöker fungera som initiativtagare och samordnare men vet inte om jag vill titulera mig arrangör. Jag kör det mesta av planeringen öppet så att de som känner sig hugade att dra ett strå till stacken kan göra det (som Gustav som erbjöd sig reka lite). På så vis krisar det inte om jag skulle få förhinder.

Kan du ordna en plats där det är ok att smälla upp en handfull tält över helgen så borde vi kunna spika Fjällnora. Hur långt från "centrum" där ligger området i fråga?


Ni som "brukar vara" i Fjällnora, hur brukar det vara med folk där? Nu när jag var förbi där så kryllade det ju av skridsko- och skidåkare, men i början av maj antar jag att det är lite lugnare?
 

Liknande trådar