Planera vandring eller inte?

Det är ju ett alternativ men då tappar man "friheten" att kunna lämna planen åt sitt öde. En litet kostsam men bra lösning är inReach då kan anhöriga sitta hemma och följa dina rörelser på kartan. Dessutom kan du kommunicera via mail med "hemmaplan".
Nu finns ju InReach m m som löser det praktiska problemet - både den egna säkerheten och anhörigas oro. Så nu slipper jag ytterligare anledningar att planera :)

InReach låter som en jättebra lösning, om man har råd. Ofta vandrar jag där det inte finns täckning, osv, som många andra. Att ge kartor åt andra har fungerat för mig hittills, för så länge man håller sig i närheten av där man beskrivit att man ska gå, så borde man ju kunna hittas rätt lätt om något har hänt och man inte hör av sig när man sagt. Och ändring av planen har jag ofta lyckats meddela innan mobiltäckningen tar slut, för jag märker rätt snabbt när jag planerat för långa vandringsavstånd etc. Men självklart vore det bättre och smidigare med InReach... Får fundera om det kan vara något till en framtida vandring, om man har råd osv. Tack för tipset i alla fall. :)

Ps. Jag älskar också att ensamvandra av olika anledningar... :)

Någon skrev tidigare att planeringen är halva nöjet. För mig är det mer än så. Jag fullkomligt älskar att sitta med kartor och planera start, rutt, tältplatser och slutmål. Lägg sedan till mat som ska planeras och förberedas, utrustning som ska kontrolleras och packning som ska planeras. Och alla listor som måste göras under planeringens gång. Japp, jag har ett visst kontrollbehov och gillar inte det oförutsedda.

Så en vandring på 3-4 dagar har planerats i minst lika mycket aktiv tid fördelat över minst 3-4 månader, om inte mer. :)

Och sedan börjar själva vandringen och det visar sig att det var ju inte alls så som jag tänkt mig. En superfin tältplats hittas två timmar innan de tänkta lägerområdet, en annan dalgång lockade mer och så kommer vi till det där vadet som vi avstår och istället väljer en annan väg. Och det är ju rätt härligt att bara leva i stunden också.... :)

Jag tittar på kartor i månader innan, läser och planerar massor. När jag sen står där och ser hur det ser ut på riktigt så blir det ofta förändringar. Lämnar bara ett område och grov uppskattning hemma, har aldrig haft returbiljett bokad i förväg.

Det är något jag brukar skaka på huvudet åt, när man möter stressade vandrare som måste hinna till X för flyg eller tåg är bokat, och detta kan ju vara dagar innan, man har räknat på dagsetapper så snävt att nu "nu måste vi göra 20km/dag för att hinna till torsdag". Ta rejält med marginal, blir det tight med semesterdagar, ta en kortare tur.

Går ofta långa ensamvandringar och ser till att ha flera dagar i reserv mot uppskattningen. Nu sen jag skaffade en Inreach är det ju otroligt smidigt att meddela sig med ett "satellit-SMS" så anhöriga kan vara lugna.

Jag brukar planera upp beräkna min tur baserat på egen erfarenhet och självklart blir dagsetapperna längre när man följer en led än när man går oledat. Brukar vara ganska försiktig i min planering av dagsetappernas längd speciellt i oledad terräng då jag vet att förutsättningar snabbt kan ändras med vädret och att verkligheten inte alltid ser ut som på kartan. Det måste finnas tid att leta upp ett säkert vadställe, dra ner på tempot när man går i regnställ, får några krämpor eller att ta sig fram säkert i stenskrävel utan att stressa. Självklart vill man ha tid att utforska, njuta av tillvaron, utsikten och fotografera och inte bara se marken framför fötterna. När jag är klar med min plan A och uppskattat dagsetapperna brukar jag lägga på 1 extra dag för varje 5 dagar som den planerade turen varar speciellt i oledat terräng (på led är det ju lättare att ta igen förlorad tid). Är vädret kasst och man är inregnad kan det vara skönt att inte tvingas bryta lägret bara för att man har kort om tid till förfogande eller ta riksfyllda beslut och chansa på ett vad. Stress påverkar oss alla att ta dåliga beslut;)
Behövs inte de extra dagarna till det de var avsedda för kan man ju alltid använda tiden till en utflykt, topptur eller bara njuta av tillvaron.
Hemresan brukar jag ha bokad, men alltid ombokningsbar vilket jag utnyttjat flera gånger.

Går man på led brukar alltid plan A från punkt A till B funka. I oledad terräng finns alltid fler faktorer som påverkar, vilka man inte alltid kan förutse eller kontrollera så alternativa vägar och plan B och C kan alltid vara bra att ha. Av mina senaste 4 långvandringar i Sarek är det bara en som fullt ut följt ursprunglig plan A. De andra tre har vi av olika anledningar justerat och ändrat lite under turens gång. Anhöriga känner till vår färdplan, men även att vi kan avvika från den och förväntar sig inte att vi hör av oss förrän vi beräknas åter till civilisationen. Det fungerade före mobiltelefonernas tid och även idag. För extra säkerhet har jag med en PLB som jag givetvis hoppas aldrig skall behöva använda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
diHib Dax att börja planera nästa års färd Fjällvandring 8
MarieC Hjälp att planera Norgerutt!!! Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg