Tack.
Tack för att du delar med dig.
Ja, precis - det viktiga är ju att man får i sin den näring man behöver - inte att det är varmt. Cessarsallad t.ex. är ju nice! Och är det kall sommar säg 10-15 grader med dipp på natten kan jag nog spara den till nästa dag i nödfall. Men är det svensk högsommarvärme på 25-30 grader kan jag nog inte det.
Det är väl lite som du antyder här att det mesta faktiskt löser sig på färden. Man anapssar sig efter rådande omständigheter och gör det bästa av sitautionen.
Ja, på leder långt ifrån civilisationen har jag också alltod kök - också för säkerhetens skull, som du säger. Längst norrut är det på många håll rena ödemarkerna och där kommer jag också ha kök med som säkerhet.
Handlar'n är vanlig på mindre platser - ingen aning om hur deras sortiment brukar se ut. ...
Jag tycker inte heller att varm eller "lagad" mat och dryck är något självändamål, och det är bevisligen ingen fysiologisk nödvändighet. Det går mycket väl att proviantera så att man slipper köket. Men du får kanske precisera lite närmare, vad du är ute efter att uppnå. Vill du bära så lätt som möjligt, så gäller ju fortfarande torr/torkad mat, och den klarar därmed också värme. Det finns mycket sådant, som bara kräver utrörning med vatten eller går att äta som det är - många exempel finns i denna tråd (sila urspårningarna). Som du ser, har ämnet diskuterats förr .
En del roliga tips finns nog även i denna tråd.
Det man köper på vägen kan då i stället vara trevliga kompletterande färskvaror, som äts upp direkt och inte tynger packningen någon längre stund. Färskt bröd, frukt och grönsaker, yoghurt, diverse ostar och charkuterier i småportioner, etc. Nuförtiden finns ju dessutom härliga salladsbarer, med delikatesser som varmrökt lax och kräftstjärtar, att lassa upp från i varenda ICA och Konsum man passerar
Jag har liftat runt i alla möjliga mer och mindre konstiga länder och livnärt mig gott utan en tanke på "lagad" mat. Att jag ändå tar med någon sorts värmekälla när jag lämnar "civilisationen" för berg och fjäll har mer med säkerhet än matlagning att göra. När en gasbrännare + minsta gaspatronen väger 250 gram, blir det ju inte heller mycket till viktbesparing att lämna dem hemma.
Tack för att du delar med dig.
Ja, precis - det viktiga är ju att man får i sin den näring man behöver - inte att det är varmt. Cessarsallad t.ex. är ju nice! Och är det kall sommar säg 10-15 grader med dipp på natten kan jag nog spara den till nästa dag i nödfall. Men är det svensk högsommarvärme på 25-30 grader kan jag nog inte det.
Det är väl lite som du antyder här att det mesta faktiskt löser sig på färden. Man anapssar sig efter rådande omständigheter och gör det bästa av sitautionen.
Ja, på leder långt ifrån civilisationen har jag också alltod kök - också för säkerhetens skull, som du säger. Längst norrut är det på många håll rena ödemarkerna och där kommer jag också ha kök med som säkerhet.
Handlar'n är vanlig på mindre platser - ingen aning om hur deras sortiment brukar se ut. ...