Hej!
Jag börjar att planera för sommarvandringen. Det finns så mycket jag skulle vilja göra...
Jag gick Tour Mount Blanc förra sommaren och i Dolomiterna sommaren före det.
Vad har ni för planer för 2010? Det skulle vara spännande om ni vill dela med er.
Jag börjar planera så smått, men vet inget förrän snösmältningen tar fart, i månadsskiftet april-maj ungefär. 2008 skulle jag till Pyreneerna i mitten av juni, men det var för mkt snö, så jag ställde om sista delen av resan (från Paris) till Sydalperna. Förra året var det otroligt mycket snö överallt men snabb snösmältning; jag hoppades på Schweiz i juni, men ställde med ngra dagars varsel om sista biten till Pyreneerna. Schweiz blev det istället i augusti.
Förra året blev det fyra vandringsresor, till Skottland i maj, Pyrneerna i slutet av juni, Norge i slutet av juli och Schweiz i slutet av augusti, totalt 43 dagar.
Iår hoppas jag på ännu en Skottlandsresa om det inte blir väldigt dyrt (med tåg); jag måste också vara säker på att få tag i gas, ty det får man inte
ha på Eurostar. Turen skulle börja i Taynuilt nära Oban.
Beträffande fjällen har jag nog i stort sett slut på uppslag. Jag har hållit mig till Sydnorge mest, bl a därför att det är lätt att ta sig dit och hem (jag bokar alltid resa sådär en vecka i förväg och reser aldrig med returbiljett). Jag har funderat på Børgefjell, men, mygg! Kan tänka mig orienteringssvårigheter i dimma, ty landskapet är rätt flackt och hur är det med att ta sig över bäckar och älvar?
I övrigt hoppas jag på en sjunde resa till Pyrenerna, de västra som jag bara varit i 2+ gånger (mot
sex gånger i öst). Det kräver en hel del planering, dock, eftersom en stor del av den franska sidan är nationalpark med dessa fåniga tältregler. Och på den spanska sidan gäller det att undvika de fulaste platserna som Formigal och Baños de Panticosa där man 2005 var i färd med att bygga parkeringshus.
Helst vill jag göra resan i augusti/september; då skulle jag kunna göra en del varianter som
verkar farliga i juni och början av juli.
När det gäller Alperna har jag också ont om idéer söderut där jag tappat räkningen. I Schweiz,
närmre bestämt Graubünden och Ticino, finns platser jag vill återse, men på nya vägar. Snön kan tvinga till sen avresa, kanske efter midsommar, då kanske jag tar ut svängarna desto mer, kanske hakar på med turer i Le Orobie söder om Valtellina, eller i Sydtyrolen (kanske Pfunderer Höhenweg,
Sterzing-Bruneck), eller i Trentino (t ex Catena dei Lagorai nära Dolomiterna). Isåfall skippar jag fjällen.