rr-intervall vs perifer puls
Rätta mig om jag har fel men..:
...för att få ett så tillförlitligt värde som möjligt skall pulsmätaren mäta det sk rr-intervallet, dvs tiden mellan r-taggarna på EKG:t från två på varandra följande hjärtslag. R-taggen i EKG-komplexet är en bild av den elektriska urladdning som får hjärtats (vänster-)kammare att dras samman och pumpa ut syresatt blod i stora kretsloppet, dvs ut i kroppen. Vad pulsmätare egentligen mäter är alltså inte själva pulsfrekvensen utan frekvensen på hjärtats retledningssystem. För det mesta överensstämmer ju dessa men vissa undantag finns. T ex kan man ha pulslös elektrisk aktivitet PEA, där hjärtats elektronik fungerar (något sånär i a f...) men där hjärtmuskeln inte förmår åstadkomma tillräcklig cirkulation. I det läget bryr man sig förvisso inte särskilt mycket om sin puls, eftersom man mest troligt är medvetslös och har cirkulationsstopp... En annan felkälla är att inte alla hjärtslag når ut som en registrerbar puls i kroppens periferi, t ex handleden, ens hos en frisk och opåverkad person. Det kan man lätt se om man kopplar upp ett EKG och samtidigt sitter med fingrarna på handledspulsen. Vissa EKG-komplex kommer inte att kännas som en puls. Annat som kan påverka är t ex stötar/skakningar, nedkylning eller lågt blodtryck som försvagar den perifera pulsen. Jag har inte själv testat elektrodgel men jag tror inte att det förbättrar vidhäftningen något särskilt. Däremot ger det bättre elektronisk kontakt mellan bröstkorg och pulsband. Lite saliv eller svett fungerar lika bra för mig.