...ansluter mig till kören. Hellre liten kompass nära än stor långt bort. Man tittar inte så ofta på kompassen att det är något större problem att sänka blicken. Det räcker normalt med en snabb titt med en eller ett par minuters mellanrum, även i tät dimma, och i skärgård pendlar blicken mest mellan sjökort och horisont. Dessutom är det, som Ulf påpekar, lättare att se kompassen i skymning om den inte sitter två meter bort. Ibland är det också lämpligt att ha den åtkomlig - t ex för att torka av saltstänk, eller för att tillfälligt plocka bort den om man skulle drabbas av det tvivelaktiga nöjet att tömma en vattenfylld skottlös motionskajak över sitt fördäck.
Jag håller också med Jens om vikten att den är korrekt monterad med styrstrecket i kajakens längdriktning. Gummisnoddar är enkelt och behändigt och räcker i de flesta fall, men för navigation i ett trängt läge vill jag helst ha den fast monterad.
En orienteringskompass funkar utmärkt i många sammanhang (kolla bara att den är 360°, inte 400° som en del scoutkompasser är – ett minne från en idé om SI-anpassning, som bl a lantmäteriet drev för några decennier sedan), men håll den i så fall i handen. Att fästa den på däcket kan ge felaktiga avläsningar vid en snabb titt eftersom nålen hänger sig om kajaken lutar.
Björn