Placering av kompass

btd; sa:
Ibland är det också lämpligt att ha den åtkomlig - t ex för att torka av saltstänk, eller för att tillfälligt plocka bort den om man skulle drabbas av det tvivelaktiga nöjet att tömma en vattenfylld skottlös motionskajak över sitt fördäck.

OK, jag förstår en del argument för att ha kompassen nära - men en av finesserna med att ha den långt bort är just att den inte är ivägen för kartor, kamraternas tvivelaktiga kajaker osv. Och lite salt på glaset får man bort med ett stänk med paddeln!

Sedan har vi ju det där problemet med att kompasserna blir suddigare med åren. Har ni också märkt det? Man tycker ju att en marinkompass borde tåla vatten, men icke sade Nicke. Kompasserna är helt klart suddigare nu än de var för 30 år sedan, det måste vara fukten som löser upp siffrorna och linjerna. Så jag får väl anpassa mig och flytta mina närmare sittbrunnen efterhand...

(Det är inte bara kompasserna som blir suddigare. Samma märkliga fenomen drabbar sjömärken, träd på avstånd osv. Min käresta retar mig för att jag i somras såg en get på ett skär - det visade sig vid närmare betraktande vara en get-formad enbuske. Lurigt, lurigt.)

hälsningar
Jens

Testa fast monterad orinterarkompass

btd; sa:
En orienteringskompass funkar utmärkt i många sammanhang (kolla bara att den är 360°, inte 400° som en del scoutkompasser är – ett minne från en idé om SI-anpassning, som bl a lantmäteriet drev för några decennier sedan), men håll den i så fall i handen. Att fästa den på däcket kan ge felaktiga avläsningar vid en snabb titt eftersom nålen hänger sig om kajaken lutar.

Björn

Med en kloss om underlag så att kompassen skruvas fast horisontellt är risken att nålen fastnar i min erfarenhet minimal i varje fall med de kvalitetskompasser jag använt.

Man får betydligt bättre kursnoggranhet med en fast monterad kompass.

Min uppfattning är att man med roderförsedd kajak samt fast monterad kompass i förhållanden med lite vind ström och vågor kan uppnå en färdlinje med avvikelser på bara några grader. Så exakt kurs är svårare att uppnå med motor eller segelbåt.

Thure

kajaken@yahoo.com; sa:
Sedan har vi ju det där problemet med att kompasserna blir suddigare med åren. Har ni också märkt det? Man tycker ju att en marinkompass borde tåla vatten, men icke sade Nicke. Kompasserna är helt klart suddigare nu än de var för 30 år sedan, det måste vara fukten som löser upp siffrorna och linjerna. Så jag får väl anpassa mig och flytta mina närmare sittbrunnen efterhand...

(Det är inte bara kompasserna som blir suddigare. Samma märkliga fenomen drabbar sjömärken, träd på avstånd osv. Min käresta retar mig för att jag i somras såg en get på ett skär - det visade sig vid närmare betraktande vara en get-formad enbuske. Lurigt, lurigt.)

hälsningar
Jens

Ibland tror jag man ska vara tacksam för att det blir lite suddigare i kanterna. Jag provade ut nya linser för ett tag sen. Och visserligen blev allt krispigt o klart - men han där i spegeln på morgonen vart helt plötsligt tio år äldre..
/ Ulf

Om sanningen är obehaglig - dölj den!

Och visserligen blev allt krispigt o klart - men han där i spegeln på morgonen vart helt plötsligt tio år äldre..
/ Ulf

Ett gammalt fotografknep är att sätta ett vaselinbestruket glas framför förstoringsapparatens lins, för att på så vis få en softad bild. Man kanske kunde göra likadant med speglarna hemma?

Jens

Snacka om urspårade trådar - från placering av kompass till att smeta vaselin på badrumsspegeln. :)
Men angående vaselin; så funkar det bättre med photoshop nuförtiden. Då kan man även justera lite annat som ev inte är helt nöjd med.
Man (läs: jag..) kanske ska sluta upp med att skriva inläggen på fredagkvällar..
/ Ulf

Så det kan bli

Jo, jag får väl också smyga in en ursäkt till den ursprunglige frågaren, Ulf Arvidsson, för att jag dragit iväg tråden åt konstiga håll. Ibland kan man bara inte låta bli...

Å andra sidan har han ju faktiskt fått ett par sakliga svar på sin fråga, så han är antagligen inte missnöjd. Eller?

hälsningar
Jens
(som nu kletar Vaselin på tangentbordet för att förmå sig själv att inte skriva en massa i onödan)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg