Petzl Pannlampor

Re: Re: Re: Aha

Lite; sa:
Jag cyklar MTB behöver en lampa som lyser stark nära men även längre fram. Inte för att jag inte skulle klara mig bara med LED's men ett extrem ljus skulle inte skada, och jag vill inte bara köpa ett cykellyse för 1000 spänn, skönare om man kan änvända lampan till lite varje. Så jag såg Petzl myo, som både hade xenon (100 meter) och lite mer spridning(?) genom én massa leds blev jag nyfiken.

På Myo finns det som jag förstått det en zoomfunktion på halogenlampan så det borde kunna gå att uppnå önskvärd spridning på ljuset ändå. Precis som nämnts tidigare så spelar nog LED-ljuset ingen större roll när halogenlampan väl är på...

/Andreas

så länge det bara är mörkt (ingen dimma lr liknande) så funkar tikka att springa med i skogen, iaf för mej...

Black Diamond

Titta på BD's pannlampor, har ingen själv men är på gång att köpa en Gemeni. Nån som har den föresten? Är den sjysst?

ptte; sa:
så länge det bara är mörkt (ingen dimma lr liknande) så funkar tikka att springa med i skogen, iaf för mej...
När det är dimma blir det bara som att glo in i mjölk med en halogenlampa, så syftet att kunna se långt och lysa upp mycket uppnås då inte. Slöseri med batteri. Jag tycker man ser bättre med LED lampans vitare närljus i dimma.

Raskesven

black diamond lunar

Köpte en BLack diamond lunar (499:) förra veckan. Har främst tänkt att använda den för att springa i ett släckt elljusspår. Fungerar mycket bra. Finns tre olika lampor med olika effekt, de tre batterierna räcker mellan 7 och 2,5 timmar beroende på lampa.

Gemini kostade 699:-, och enda skillnaden var att den hade en integrerad diod.

/s

Kan man byta ut glödlampan i en Petzl micro till en halogenlampa?
Vinner man något på det eller förlorar man i batterikapacitet?

Vilse i mörkret :)

gundj; sa:

Vilse i mörkret :)
Petzl micro känner jag inte till. Men jag använder en Petzl zoom. En halogenlampa ger ju oerhört mycket bättre ljus än en vanlig glödlampa, men drar ur 4,5 voltsbatteriet på en kväll, till skillnad mot en vanlig glödlampa som får batteriet att räcka under nästan en vecka. Det är i alla fall den ungefärliga skillnaden. Ett intensivt men kortvarigt nöje med halogenlampa. Brukar ändå släpa med lite extra batterier när pannlampan tas med eftersom skillnaden är så markant.

gundj; sa:

Det borde gå, det är väl vanlig skruvsockel (E10) i Micro. Dock är det ju små batterier (R6) så brinntiden blir inte så lång. Halogenlampor drar över lag mer ström än vanliga glödlampor, så brinntiden blir kortare. Ljuset blir starkare och vitare.

Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
esc Petzl swift rl - klarar inte kyla? Utrustning allmänt 2
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
Newlin Petzl Duo 14 LED alt NAO Utrustning allmänt 6
skogason Petzl Core Utrustning allmänt 0
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
zanoii Petzl Ultra Utrustning allmänt 1
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
johanniska Petzl TacTikka Plus - Klarar hårt väder? Utrustning allmänt 3
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
Kalle G Petzl Duo LED14? Utrustning allmänt 1
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
Lite Klättersele Petzl Corax Utrustning allmänt 3
thelleberg angående Petzl zipka Utrustning allmänt 1
Mz Petzl Zipka Utrustning allmänt 2
Fattigriddare Silva gamla pannlampor Utrustning allmänt 4
spajk åsikt om två pannlampor Utrustning allmänt 2
Kayugh Pannlampor Utrustning allmänt 14
MAW Nya sköna pannlampor på G! Utrustning allmänt 8
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
Västerdalarna Pannlampor -LED ?? Utrustning allmänt 29
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
ala Batteripaket, pannlampor Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg