Petzl Pannlampor

Re: Re: Aha

nermander; sa:
Lite; sa:
Det var ju lite synd, då får det bli en Tikka plus istället. Tack så mycket för svaren.

Jag är ju VÄLDIGT nyfiken på varför man skulle vilja ha bägge tända samtidigt på en lampa som har glödlampa kombinerat med LED?

LED-lampa använder man ju där man vill spara batteri och inte behöver så mycket ljus. Behöver man mer ljus slå man på xenon/halogen/glöd-lampan (som drar massor med mer batteri). Varför man då SAMTIDGIGT skulle vilja ha LED-lampan lysande kan jag inte förstå? Det kommer ju inte bli särskilt mycket mer ljus?

Jag cyklar MTB behöver en lampa som lyser stark nära men även längre fram. Inte för att jag inte skulle klara mig bara med LED's men ett extrem ljus skulle inte skada, och jag vill inte bara köpa ett cykellyse för 1000 spänn, skönare om man kan änvända lampan till lite varje. Så jag såg Petzl myo, som både hade xenon (100 meter) och lite mer spridning(?) genom én massa leds blev jag nyfiken.

Re: Re: Re: Aha

Lite; sa:
Så jag såg Petzl myo, som både hade xenon (100 meter) och lite mer spridning(?) genom én massa leds blev jag nyfiken.

Du lär inte få särskilt mycket bättre spridning på ljuset med LED-lampan tror jag, ströljuset på xenon-lampan lär vara så pass starkt att du knappt märker nån skillnad. Jag vet ju hur det ser ut när jag står med min Zipka bredvid scoutledarkollegan som har en stor Silva-lampa (han har den när han rider).

Petzl Tikka Plus, löpvänlig?

Hej

Någon som har en petzl tikka plus kanske kan säga mej om den är tillräckligt lysstark för att springa i skogen i den här mörkaste årstiden. Den ska räcka femton meter max tror jag. En orienteringslampa har väll en 150 - 250 m. Mountainbike är den antagligen för svag för eller?

melker

man kan VISST springa i skogen med en tikka, åtminstonde vad gäller ljuset... du behöver väl inte dagsljus när du springer heller?

ptte; sa:
man kan VISST springa i skogen med en tikka, åtminstonde vad gäller ljuset... du behöver väl inte dagsljus när du springer heller?

Nej jag behöver inte dagsljus. Allting beror ju på underlaget du springer på. Springer du på en grusväg är det inga problem. Men ger du dig ut på en skogsstig med rötter, grenar osv så är ljuset alldeles för dåligt!! Lätt hänt att missa några rötter och råka ut för en olycka. Förutom ljuset är ju Tikkan annars perfekt. Lätt och sitter bra samt att ljuset blir rätt riktat.

Klättring

Hejsan

Om man ska ha en pannlampa till alpinaturer och klättring, räcker det med en Tikka/Tikka Plus eller ska man satsa på en kombinerad Xenon/LED som tex Myo?

TAck på förhand

//Pontus

Tikka räcker inte till dom aktiviteterna. Tikkans användningsområde är begränsat till att ge bra ljus vid uppslagning av tält, matlagning och allmänt tältliv. Till dessa ändamål är den utmärkt.

Jag har än inte köpt en lampa för löpning. Dock hag jag lånat en Tikka från en kompis och den gick väl att srpinga med rätt bra. Den ger rätt bra sken, men jag skulle knappast använda den till alpin klättring. Även vid löpning i dåligt sikt, dimma och liknande, så tror jag att den är lite för dålig.

/

Ok, atck för upplysningen. Har ni någon speciell modell att rekommendera om jag ska använda den till ovannämda aktiviteter (alpinklättring osv)?

Hur bra Tikkan lyser beror väl lite på hur nya batterierna är, jag har för mig att den tillhör kategorin lampor där ljuset beror på batterispänningen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
esc Petzl swift rl - klarar inte kyla? Utrustning allmänt 2
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
Newlin Petzl Duo 14 LED alt NAO Utrustning allmänt 6
skogason Petzl Core Utrustning allmänt 0
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
zanoii Petzl Ultra Utrustning allmänt 1
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
johanniska Petzl TacTikka Plus - Klarar hårt väder? Utrustning allmänt 3
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
Kalle G Petzl Duo LED14? Utrustning allmänt 1
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
Lite Klättersele Petzl Corax Utrustning allmänt 3
thelleberg angående Petzl zipka Utrustning allmänt 1
Mz Petzl Zipka Utrustning allmänt 2
Fattigriddare Silva gamla pannlampor Utrustning allmänt 4
spajk åsikt om två pannlampor Utrustning allmänt 2
Kayugh Pannlampor Utrustning allmänt 14
MAW Nya sköna pannlampor på G! Utrustning allmänt 8
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
Västerdalarna Pannlampor -LED ?? Utrustning allmänt 29
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
ala Batteripaket, pannlampor Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg