Hej!
Detta är är mitt första inlägg här så jag kan bara hoppas att det kommer på rätt plats!
Som en tung materialare har jag testat en del program och gps:er!
Jag började med en Garmin 12 och detta var ett utsökt instrument till allt utom att navigera med! Så detta använder jag bara när jag är ute och paddlar och fiskar!
Navman 3000:
En tillsats till min Ipaq 3630. Åker man mycket landsväg så var detta ett väldigt bra instrument! Tyvärr så hade programmet ingen möjlighet till att räkna om färdvägen om du valde en annan väg. Men kartorna var oerhört bra och man kunde skala bort information som man inte ville ha. Skulle man navigera i städer så var man tvungen att starta upp ett annat program som hette Smartpath city. Detta var ren skräp! Förutom att det var så buggigt att det kraschade efter en minut så var det jobbig sökfunktion att jobba mot. Man var tvungen att skriva in gatan man var på och till vilken adress man skulle till. Jag tyckte att hela poängen försvann med gps att den inte själv kunde hålla reda på vart jag befann mig!
Tyvärr så finns det en ännu större nackdel med Navmans hårdvara. Själva gpsenheten som man sätter fast på ryggen på Ipaqen är felkonstruerad. Antennen sitter för nära handdatorns processor därför kunde det ta väldigt lång tid i bland att hitta satteliterna! Skräckexemplet var när jag verkligen behövde den i Danmark. Då fick jag vänta 1 timma på satteliterna! Alltså helt oacceptabelt!
Navman 3400:
Till min 3000 som jag ansåg var i stort sett värdelös köpte jag till en mjukvaruuppdatering. Uppdateringen visade sig vara ett helt nytt program till min stora lycka! Nu använde man bara ett program för både landsväg och stad plus att man nu hade röstnavigering! Röstnavigeringen var i och för sig på engelska, men den fungerade så bra att det inte gjorde något! I stort så var jag väldigt nöjd med den här konfigurationen av gps. Det enda som jag störde mig på var att det var svårt att slå in nya rutter under färd! Men detta problem kommer man aldrig ifrån med en gps tillsammans med en handdator!
Navman 3400 var snabb på att räkna om färdrutten. Den kunde ibland ge lite konstiga förslag på vägar som ledde till rena kostigar! Men sådana fel kommer man nog aldrig ifrån!
tyvärr så åkte jag på en generalkrasch när jag var mitt i Hamburgs rusningstrafik! Det visade sig att hårdreset var enda saken att göra med total ominstallering som följd! Gps:en var alltså borta tills jag kunde komma hem och fixa till den!
Garmin III Streetpilot
Den här Gps:en köpte jag i ren frustration när Navman 3400 sa upp sig i Hamburg!
Genast mäsrkte man att det var en ren gps man nu hade. Den hittade satteliterna väldigt snabbt och gav logiska förslag på färdvägar. Dessutom har den med waypoints på restauranger,biografer,tankställen och så vidare! Man får allting presenterat på en lista med distansen till respektive mål! Dessutom kan man söka på vilken typ av mat man vill ha!
Det finns bara en nackdel gentemot min gamla gps! Det är processorkraften. Det tar lite för lång tid att räkna om rutten om man kör en annan väg plus att kartan haltar lite om man drar på med lite detaljer! Trots detta så har jag efter en veckas bekanskap med min Garmin fortfarande ett stort leende på mina läppar! Detta är helt enkelt en bra gps som jag kan rekomendera! Dessutom är den vattentät!
Hoppas inte jag blir bannad efter detta långa premiärinlägget =)