Påverkas du negativt av ulvjakten (-slakten) i Norge?

Jag tycker att det är riktigt galet att börja skjuta varg redan folk är hysteriska, och dom som far runt i helikoptrarna är inte i mina ögon jägare över huvetage.
Men åka till Norge tänker jag göra ändå det är regeringen som har tagit beslutet, inte befolkningen eller den fantastiska naturen som jag åker till.

Johan
Du har alldeles rätt i att det inte handlar om jakt i Norge, utan om avlivning av ett antal vargar, som man anser (rätt eller felaktigt)har blivit ett problem i området.

BOS

Varför skall man ha en levande landsbygd?

Jag föredrar vildmark. Både i Norge och Sverige. Att Norge har levande landsbygd har ju helt förstört alla möjligheter att ta sig från fjällen till Atlanten utan att störas av bilvägspassager. Tacka vet jag de orörda delarna av Svenska Lappland (att vi sedan bara har 5% urskog i Sverige är en fruktansvärd skandal, men det är en annan fråga). Dra in allt stöd som slussas ut från storstäderna. Efter allt stöd landsbygden fått kan de väl stå ut med några rivna får, eller bygga dugliga stängsel. Om folk vill bo i städerna, varför skall man satsa pengar på underliga stödprojekt, och ännu underligare satsar man pengar på något så dyrt och destruktivt som vargjakt från helikopter. De som orkar bry sig gör förstås rätt i att bojkotta.

Svar till B-O Strömer

Skulle en varg anfall en kopplad hund? Kom igen nu! Är vi tillbaka på sagostadiet igen? Vi har två grönlandshundar och vistas mycket och ofta i marker där det finns varg (och andra vilda djur). Tyvärr är det nog så att se djur då man går med hund är liten. Ännu mindre att det skulle bli möten med just varg!!! Däremot händer det ofta att vi får någon ensam "övergiven" jakthund hängandes i hasorna vilket våra hundar inte gillar. Jag tycker att det är vansinne att ha hundar obevakade i skogen. De som är hundrädda då? Ska dom inte ha rätt till skogen?

Laila.

Jag har aldrig påstått att en varg skulle anfalla en kopplad hund. Jag bara påstod att en varg kanske är mer benägen att komma nära en människa som har en hund med sig. Hur kan du veta att en varg inte skulle kunna anfalla en kopplad hund?
det där med att hundrädda människor som inte vågar gå ut i skogen, var så dumt att inte är värt att kommentera.

BOS

Levande landsbygd

Varför skall man ha en levande landsbygd? Ja varför skall man ha människor i Sverige överhuvudtaget? Vore det inte lika bra att överge alltihop och låta naturen ta över vad människan en gång har förändrat. Det gäller väl f.ö hela världen

BOS

Varför?

Varför är det dumt? Känner du ingen som är hundrädd? Jag känner flera. Vissa är så rädda att om de möter en kopplad hund så tar de omvägar. Dumt? Ja, det kan ju vi tycka som inte är hundrädda.

Laila.

Hur är det med dem som är rädda för älgar då? Skall de inte ha någon rätt att vistas i skogen?

BOS

Ofarlig...

Man behöver inte vara "förstå-sig-påare" för att inse att vargen är ofarlig för människan. Så vitt jag vet så finns det inget fög för att en varg dödat en mäniska. Om man går några hundra år tillbaka i tiden så fanns det många skräckhistorier om varg. Men man måste ta dessa historier med en nypa salt. Folk var väldigt vidskepliga på den tiden & trodde på både varulvar & häxor. Att folk blir bitter om ens hund blir tagen av vargen har jag full förståelse för men en ensam man/kvinna ute i skogen behöver inte vara ett dugg rädd för att bli "tagen av vargen".
Jag kan med säkerhet säga att det är farligare att gå på Konsum & handla.
Klart-Slut/Fredrik.

Utan levande landsbygd, inga turister.

Att det bara finns 5% urskog kvar i Sverige lär inte vara landsbygdens fel utan dom stora skogsbolagen som styrs från "den stora staden i söder". Dessutom om någon tycker att bilvägar är ett störande objekt i naturen kan man ju också tänka på att utan vägar & järnvägar skulle aldrig folk ta sig ut till skog & fjäll. Men jag kan hålla med Axel om att det är alldeles för lite urskog i Sverige & alldeles för lite reservat & naturskyddsområden.

Avlivning inget skäl att välja bort Norge

hej

Det finns inget skäl att välja bort Norge för att landet leds av en inkompetent regering. Vargfrossa råder i regeringskvartern i Oslo och fårlobbyn har vunnit rond ett. Finns det verkligen sakskäl att avliva nio vargar för att lantbrukare i Norge av hävd ska få släppa ut sina får på fjället ? Man tar sig för pannan. Detta har inget med debatten i Sverige där jägare är rädda om sina hundar och samer om sina renar. I det norska området bedrivs ingen renskötsel och jägarna har inte varit särskilt högljudda. Det handlar som vanligt om pengar när den svage och utan talan får maka på sig eller fly för sitt liv. Det är en skam att att ett land som Norge nedlåter sig till dylikt beteende. Tankarna för en till hetsjakt på elefanter och andra rovdjur i Afrika. Nej, skicka några mil fårstängsel till Norge som biståndsåtgärd.

Håkan Pettersson

Vi får hålla tummarna för

Skälet för en bojkott, skulle väl i så fall vara som en kännbar markering, eftersom minskad turism betyder minskade inkomster, som kanske får norska beslutshavare att tänka till en extra gång nästa gång. För, att det blir en nästa gång, bör vara tämligen säkert, med tanke på att nya vargfamiljer tillkommer, och drar ut för att finna revirområden.

Nu är det förövrigt bara en varg kvar, av de totalt 10 som det givits fällningstillåtelse för i Østerdalen. Vargen "Martin" har fått politisk asyl i Sverige, men det är osäkert om han hinner över gränsen innan också han blir dödad i den ojämna kampen mot "bestyckade" helikoptrar.

Visst är det en skam, internationellt sett, att inte ett så stort och glest befolkat land som Norge skal kunna hantera en sån här sak bättre. Om inte Norge, som är så rikt både på landareal, och inte minst pengar, klarar att låta en minimal betånd av vargar överleva i sin förövrigt storslagna natur och vildmark, ja, vem skal då klara det?

Och var det nu så att vargarna var på fel plats, så varför inte försöka flytta dom.
Under samma tid som slakten pågått, har två (eller t.o.m. fyra) andra vargar blivit skjutna med bedövningsvapen, och radiomärkta. Kunde inte också dessa tio blivit bedövade, och därefter flyttade?

Men oavsett, nu är det i alla fall försent för just dessa individer.
Vi får hålla tummarna för "Martin".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg