Påverkas du negativt av ulvjakten (-slakten) i Norge?

Nja...

Nu tycker jag nog att Laila brusar upp väl fort, med mina få (kanske för få, kanske mitt eget fel) ord som grund.

Jag tycker visst att enskildas åsikter har betydelse. Ett ypperligt exempel är KRAV-märkt mat.

Men jag anser (dvs detta är vad jag TROR) att en bojkott av vissa norska företeelser utan att uttalat visa vad det är man bojkottar och framförallt varför inte kan ge något resultat.
Ska norska regeringen gissa sig till vilken fråga det är just nu som folk retar sig på, och som föranleder dem att inte turista i Norge? Säljakten? Vargjakt?

Nej, då föredrar jag att öppet visa åsikter, att 'lobba' för det man bryr sig om. Mailbomba, skriv på upprop, demonstrera, gör allt möjligt konkret som visar tydligt vad det är man reagerar på.

Så tycker jag.

Ett dåligt argument.

Det här argumentet (som brukar komma upp i skiftande form) anser jag var tämligen värdelöst.

>Vad gäller varg-dödade jakthundar så är det bara en bråkdel av vad som
>trafik-dödas och vådassjuts av jägarna själva varje år...

Analogt skulle man kunna säga att vi (och då menar jag samhället) inte ska jaga mördare, jag menar, dom dödar ju ändå så lite folk jämfört med trafikolyckor.

Leif...

Nädu...

Nu tycker jag du är väldigt ofokuserad i din debatt.

Jag har aldrig påstått att ett argument FÖR att ha vargar är att de dödar jakthundar. Men det jag ville visa var de hundar som dödas på detta sätt är väldigt marginellt jämfört med de stora bovarna i dramat - trafiken och vådasjutningen.

Men i ditt inlägg så avslöjar du också ditt inställning till vargen- som en mördare. Ur biologisk synvinkel är det väldigt vanskligt då man börjar förmänskliga djur. Vargen dödar bara andra djur av två anledningar - för att skaffa mat eller för att freda sig. Aldrig för att den skulle tycka om det.

Men det är som alltid med jägar-kåren (för jag gissar att du är jägare,rätta mig om jag har fel), ett djur blir aldrig värdefullt i deras ögon förrän man kan bedriva jakt på det. Det finns aldrig något bevarande-syfte i sig, utan allting sköts ur nyttoperspektivet. Då blir det mer en fråga om vilka som har rätt till våra skogar. Jägarna eller djuren. Jag säger både och, men djuren måste alltid sättas i första hand!!!

....

>Jag har aldrig påstått att ett argument FÖR att ha vargar är att de dödar
>jakthundar.

Det har jag inte påstått heller.

Poängen med min analogi var inte att vargen=mördare och att hundar=människor, utan,
bara för att en orsak inte ger stora staplar i statestiken så skall den inte ignoreras.

Om vi ska ha varg så är det inte gratis, det kostar en och annan hund och lite tamboskap, men framförallt så kostar den tryggheten för väldigt många. Att sen förstå-sig-påare säger att vargar är ofarliga, eller åtminstånde nästan, hjälper inte.

Sen är det upp till var och en att tycka om det priset är värt att betala.
Jag tycker det inte, andra tycker det.

Och nej, jag är inte jägare.

Leif...

Det handlar om inställning

Jag har full respekt med din åsikt men jag tycker inte att du motiverar den på ett hållbart sätt.

För det är ju så lätt att bara bilda sig en uppfattning och stenhårt hålla sig till den, utan att underbygga med något faktiskt underlag.

Själv anser jag att ett visst antal hundar och tamboskap är värt att betala för att ha en livskraftig rovdjursstam. Det handlar om biologisk mångfald...

Men det här med att vargen skulle attackera människan tycker jag är väldigt onödigt. Som jag sade innan är de exempel på vargattacker man har idag för mer än hundrafemtio år sedan. Om man tar exempel med nutida kontakt mellan människa och varg så är Rumänien ett utmärkt exempel. Där har man en stark stam av varg, men dock sker vetrligen inga rapporterade vargattacker mot människor.
Jag tycker rädslan är en schimär, som man med sunt förnuft borde kunna barbeta. Det är ungefär som om man skulle vara rädd att få en blomkruka i huvudet varje gång man gick ut. Sannolikheten är nog den samma för en vargattack...

Att du avfärdar forskare som ägnar större delen av sitt liv till seriöst arbete i vargfrågan som förståsigpåare tycker jag är synd. De som ägnar sådan tid åt ämnet borde ju rimligen besitta någon kunskap?

...

>Men det här med att vargen skulle attackera människan tycker jag är väldigt onödigt.

Jaha, men det har jag inte påstått heller. Eller syftar du inte längre på mig?

Nåja, jag tar det igen, det hjälper inte om forskare, djurvänner, biologer eller vem som helst med enorma kunskaper om varg säger att dom är ofarliga. Rädslan finns där ändå. Tids nog kanske folk kan komma över rädslan men det kommer att lång tid, om det överhuvudtaget går.

Jag förtydligar ytterligare, jag säger alltså INTE att forskare inget vet, jag säger INTE att vargar attackerar människor. Jag SÄGER att rädslan finns där ändå.

Leif...

Det stämmer, men...

Jag vet att den s.k. rädslan finns där och det är det som jag tycker är konstigt. För det vore lätt att förledas att tro att det vore människor i städerna med generellt minre erfarenhet av natur som vore rädda för vargen. Men de senaste Sifo-undersökningarna visar att rädslan (eller hatet tycker jag är en bättre benämning) finns främst hos landortsbefolkningen. Det är för mig mycket märkigt då folk i glesbygden lever mycket mer intimt med naturen in på knutarna. Detta borde förläna dem en kunskap om djur och natur som hade inbörden att de kunde dra slutsatsen att vargen inte var farlig för människan.

Men med risk för att generalisera så tror jag att denna rädsla inte egentligen är en riktig rädsla. Det är mer en allmän ståndpunkt uppbyggd av oseriös skräckpropaganda och "folk från Sthlm ska inte bestämma i vargfrågan, för det är vi som drabbas"-mentalitet.

Det enda sättet att råda bot på detta tror jag är upplysning och debatt. Sådant som vi håller på med nu...

Leif, får jag lov att fråga varför du tycker att vi inte ska ha vargar, är det endast om omsorg för tamboskap och hundar eller har du några andra argument? Bara av rent personligt intresse undrar jag.

...

Det är ju inte folk i städerna som blir av med sina hundar eller får sin tamboskap riven. Och sedan ska förklara för sina barn att vargen är ofarlig och att de kan gå ut och leka igen.
Det är dom som drabbas av detta som jag sympatiserar med och det är därför jag inte är för en ökad vargstam.
Detta är för övrigt mitt sista inlägg i det här ämnet.

Leif...

hmmm

Hur förklarar man för sina barn om någon kör över ens hund eller om den blir vådaskjuten..? Varför är folk mer rädda för vargar än bilar? Man frågade en ursprungsbefolkning i Ryssland (Evenker) om de var rädda för vargen. Inte det minsta men man hade respekt för björnen..!

Vargrädsla

Jag begriper inte att någon törst erkänna att de är rädda för vargar. De bevisar ju bara hur oupplyst man är. Man kunde lika gärna erkänna att man tror att sagan om "Rödluvan och vargen" är sann (eller jultomten)!!! När jag tar en kvällstur skidor/löpning så väljer jag alltid skogen (bor i område med vargar). Det jag är rädd för är de tvåbenta rovdjuren: i skogen är jag trygg!
Jag tror att jägarna skrämmer upp folk för att få medhåll om vargjakt. De hörs också mer än vi "tysta" glesbygdsbor. Vi finns och vi vill ha vargen i markerna. Kan man tänka sig något mer underbart än om man någongång fick se vargen yla under månens sken?
Nej, vi måste satsa mer på information till de som är rädda. Sagorna hör hemma i barnkammaren.

Laila.

VEM F*N HAR RÄTT IGENTLIGEN???

Lägg ned detta, ni kan ändå inte ändra på något som redan har skett och vad gäller Norge så kommer Sverige inte alls långt efter i beslut inom regering och politik.
Väsnta så får ni se, Sverige kan åxå plötsligt skjuta vargar i framtiden, om det vill sig rätt.

Norge - Sverige

I Sverige anser man att vargarna skall finnas utanför de områden där det bedrivs extensiv renskötsel. I Norge vill man begränsa vargstammen i de områden där det bedrivs extensiv fårskötsel. Vad är den stora skillnaden?
Josef, du som anser att det är värt ett visst antal hundar och tamboskap att behålla vargen, jag antar att du menar någon annans hundar, inte dina egna.
För övrigt pratas det vitt och brett i debatten om alla hundar som vådaskjuts av jägare. Var kommer de uppgifterna ifrån. Jag har aldrig hört att det skulle vara särskilt vanligt. Däremot kanske jägare oftare avlivar sina gamla och sjuka hundar själv i stället för att gå till veterinären och låta honom göra det.
Det är väl inte detta som räknas som vådaskjutning??
BOS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg