Påverkas du negativt av ulvjakten (-slakten) i Norge?

I norska massmedia har det talats om att utlänningar och kanske främst svenskar väljer bort Norge som resmål pga den pågående "skyddsjakten" på varg i Østerdalen.

Stämmer detta?
Känner du till något fall där f.eks. en fjällvandring i Norge nu blir inställt som føljd av Norges handtering av sin del av den gemensamma Skandinaviska vargstammen?

Undrar en svensk i Norge.

Så är det.

Vi väljer helt klart bort Norge efter detta. Vi skulle ha varit till Rjukan och isklättrat. Vi brukar åka dit en vecka på vintern. Nu blir det andra alternativ istället och jag hoppas att andra gör likadant!!!!

Laila.

Nej, inte jag heller.

Jag var där i sommras, och planerar att åka dit i sommar igen.
Att dom skjuter vargar har jag inget emot, skjut bara.
Jag har full förståelse för detta.

Leif...

Jag åker gärna till Norge

Jag anser att det är fel att skjuta vargarna, men har inget emot att åka till Norge ändå.

Jag tror inte att den markeringen uppmärksammas på något sätt.

Undvik Norge

Jag kommer under alla omständigheter att undvika Norge som resmål, likväl som norska varor. Jag rekomenderar alla att göra likadant.

Tja

Man kan inte odelat stå på vargens sida, Norge har mer lösgående boskap, får, än Sverige. Norge har en mer levande landsbygd och jag har full förståelse för om man inte vill ha vargar strykande runt husen i byn med barn, hundar och får.

Däremot tycker jag att helikopterjakt är grym, den ger dålig möjlighet att ta hand om skadade djur och gör vargen mer rädd för helikoptrar än människor.

Nobba Norge ? Här har vi tagit kål på landsbygden och skövlat hela landet med monokulturer av barrträd - kanske skulle vi nobba Sverige i stället ?

/Staffan

Norge föredöme?

I de flesta avseenden håller jag med dig. Norge utgör i de flesta fall ett klart föredöme med avseende på på en levande landsbygd och ett väl organiserat och livaktigt friluftsliv. Jämfört med Norge är Sverige ett dåligt föredöme. Jakt och fiske kan ju mycket väl ingå som en del i ett aktivt friluftsliv och kan också utgöra ett ekonomiskt underlag för landsbygds befolkningen. I det avseendet är det bara desto mera bekalgligt att man kan inse att förekomsten av en stabil Vargstam innebär en betydande inkomstkälla. Både som upplevelse för turister men också som ett jaktobjekt för kvoterad jakt. Men detta gäller en STABIL Vargstam, inte en spillra som jagas av staliga jägare med Helkoptrar. De skjuter isjälva verket sig själva i foten, tyvärr verkar de i alla avseenden vara så bedövade att de inte ens märker det.

Svar till Martin Sundell: Vilken inställning!

Vilken inställning du har!!! Det är för att människor har din inställning som våld, övergrepp och orättvisor kan fortsätta. "Min åsikt spelar ingen roll. Jag behöver inte bry mig. Vad jag gör spelar ingen roll!" Så länge ingen bryr sig kan man fortsätta med vad som helst. Det är när folk som du och jag reagerar tillsammans som det händer saker. Det börjar med en som protesterar. Sedan två, tre, fyra ...

Laila.

Vargens vara och icke vara

Innan man bildar sig en uppfattning i vargfrågan tycker jag man måste skaffa sig vettigt vetenskapligt underlag. Som det ser ut idag så har debatten mer handlat på den nivå att det är glesbygd/jägare mot storstad/naturintresserad i en allmän debatt istället för att diskutera sakfrågan.
Som biolog under utbildning på Lunds univ. har jag diskuterat frågan med inblandade forskare och tendensen är solklar. Alla genetiska modeller man använder sig av idag visar att en effektiv (reproducerande djur) population på hundra eller mindre eller en verklig (alla individer) på tusen eller mindre är direkt hotade av utrotning (Smith-Elements of Ecology). Dvs de kan vara utdöda inom en eller flera generationer.
Att sedan som jägarna vill, redan nu, vilja börja beskatta en redan utrotninghotad population tycker jag är direkt oansvarigt. Fallet Norge är ju änu sorgligare då varg-pop. knappast känner av landsgränser och då de vargar vi har idag till stor del rör sig mellan båda länderna.

Problemen då? Ersättning för förlorad boskap ges idag. Vad gäller varg-dödade jakthundar så är det bara en bråkdel av vad som trafik-dödas och vådassjuts av jägarna själva varje år...

Att man sedan påstår att vargen skulle attackera männsikor är löjligt. Det enda exempel man har är från mitten av artonhundratalet är ett exempel som visar en en tam-uppfödd varg.

Ska man sedan resa till Norge? Ja där får var och en dra sin slutsats av de FAKTA som finns. Jag ska inte göra det i sommar...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg