Nej.
(Gud ske lov! Annars skulle säkert en massa gramjägarfanatiker
börja använda PET-flaskor för sitt campingköksbränsle... Hu!!!)
En väldigt massa UL-packare på PCT, CDT och AT verkar klara sig utan att få brännskador av tredje graden fastän det är vanligast att förvara alkohol i petflaskor, andra små plastflaskor och även i Platupus 0.5 L softbottles.
Om jag skulle åka på campingtur med ett gäng campingoerfarna spralliga ungdomar, så skulle jag utan tvekan använda säkerhetskork, men på soloturer ser jag ingen anledning alls. Säkerhetskorken löser ett problem som orsakas av ett handhavarfel i första ledet.
Dåliga rutiner ska förstås åtgärdas. När man ska fylla brännaren så börjar man med att: 1. Skruva av locket. 2. Fyll på, 3. Tänd. När man är klar 4. Skruva på locket på brännaren igen. Om man skulle behöva fylla brännaren , så fortsätter man bara sekvensen: 4. Skruva på locket, 1. Skruva av locket 2. Fyll, 3. Tänd... och till sist 4. Skruva på. Klart.
Dvs. locket ska alltid på brännaren innan man fyller den just för att vara idiotsäker på att brännaren är helt släckt.
Vilka gramjägare använder sprit för den delen? Det är väl no-cook som gäller då?
Det är vanligt att lättpackare äter mat som inte värms (snacks) i kombination med mål som behöver värmas (meals), vanligtvis frukost+kvälsmål. För att spara bränsle, och därmed vikt, är det vanligt att man enbart värmer vatten och låter maten rehydrera i kastrull med grytmysare eller i hälla i vattnet i en Ziplock påse tillsammans med maten.
Ett uppkok räcker då till mat och varm dryck. Äter man två varma mål om dagen och har ett energisnålt system, så går det enbart åt 2x15 ml alkohol per dag , dvs ca 24 g. Om alkoholen skulle ta slut så, går det med den typen av mat att fylla på ziplockpåsen med kallt vatten och äta maten kall. Så, ja är man hardcore UL, så skippar man köket. Eller om man är väldigt hardcore, så dricker man upp spriten istället för att bränna den… (Kolhydrater & Protein 4 Cal/g, Fett 9 Cal/g, Etanol 7Cal/g). Dricka T-doja är väl iofs lite väl hardcore , men det går att få tag på alkohol utan denatueringsmedel utomlands, om man anstränger sig lite.
En 33 cl petflaska tillsammans med originalkork väger 22 g, dvs. mindre än en säkerhetskork. Den räcker till 22 måltider (10+1 dag i reserv). Den förvaras i en ficka på utsidan av säcken om den skulle läcka.
Odenaturerad sprit dunstar snabbt och luktar inte, den brinner rent och sotar inte ner och som sagt, skulle den läcka är det ingen katastrof, maten går utmärkt att tillaga kall… Jag har ännu inte varit med om att vare sig bränsleflaskor av metall eller plast gått sönder, ska kanske tilläggas.
Jag har all förståelse för de som väljer att använda en metallflaska med säkerhetskork, men för mig går det bort, då tex en enliters Optimusflaska med säkerhetskork skulle väga mer än hela mitt kökssystem (kastrull, lock, brännare, vinskydd, markreflektor, bränsleflaska med kork : 155g).