När nu tråden tagit en förnuftig riktning tänkte jag att det kunde vara en bra idé att titta lite mer i detalj på bränsle-
avsedda flaskor, så jag plockade fram ett urval av mina från olika förvaringsplatser. Jag har några olika (för flytande
bränslen avsedda!) flaskor, både i plast och i aluminium. Vikterna som är angivna är alltså torra, tomma och utan
kork. Kork väljer man utifrån vad flaskan för tillfället ska användas till... Jag tycker vikterna är motiverade, speciellt
med hänsyn till transport- och hanteringssäkerheten. (Visst, det hade varit lite lättare med bränslet förvarat i en tömd
vinlådepåse i ryggans ytterficka - men sån gramhysteri är bara urbota dumt!) Under transport och/eller förvaring så
tycker åtminstone jag att det känns bäst att ha barnsäker kork monterad...
Av de tre småflaskorna använder jag Trangia och Optimus för förvärmningssprit till mina olika fotogenkök och Primus
för 4T alkylatbensin (till mitt 111B). HalvlitersOptimusen är "pumptank" till mitt "T25+Optimus Polaris Optifuel" -kök
(som avlöst mitt pensionerade KAP Arctic).
De övriga är förvaringskärl för diverse bränslen; Fotogen, Jet-A1, Diesel, EcoPar, Alkylat, Tenol, T-röd etc.
Olika flaskor till olika bränslen...