Men Jörgen......paraplyer väger....
Junioren
Absolut. Allting väger. Det man måste fråga sig är naturligtvis om vikten står i proportion till de mervärden den ger. För mig har detta lett till att jag idag har färre prylar och lättare prylar än jag hade för 10 år sedan. Något som minskat packningens basvikt från ca 18 till ca 6 kilo. I det läget har jag ju utrymme för lite lyxliv, som gör livet behagligare. Och en regnjacka på 200 gram och ett paraply på drygt det är ändå bara 2/3 av vikten på min gamla skaljacka. Och som sagt, paraplyet ger en så mycket bättre vandringskomfort att det är väl värt sina hekton, tycker jag.
Det pratas ibland om att lättpackning ger sämre komfort. Min upplevelse är motsatsen. Jag är lika varm, torr och mätt när jag vandrar numera som jag var när jag bar över 20 kilo i början av en veckotur. Och eftersom jag bär så mycket mindre blir naturligtvis totalsumman att jag njuter mer av mina vandringar nu än jag gjorde tidigare. Vilket jag knappast trott vara möjligt med tanke på vilka härliga upplevelser jag hade även då.
Jörgen