Padjelantaleden,

avslutad210712

Gäst
Upptäckte vad jag gjorde för fel när jag kollade busstiderna mellan Luleå och Kvikkjokk. Tog en dag på måfå (26 juli) vilket såklart var en lördag och då går det inga bussar vilket det inte heller gör på söndagarna. Så tänk på vilken dag Ni funderar på att åka om Ni skall åka buss från kusten. Bra i alla fall att det går buss. Underlättar en del för min egen del.

Hur är det med helikopter flygningarna från staloloukta?? Måste man boka i förväg eller är det bara att dyka upp i Staloloukta och ställa sig i kö.

Ja.
Du kan boka i förväg eller bara dyka upp. Är väl säkrast att boka innan, men å andra sidan har man då en tid att passa.

Jag rekommenderar dig att gå från Vaisaluokta (båt från Ritsem) till Stalo, men ska du gå hela leden kanske det är bäst att göra bort myggen i Tarradalen först. Å andra sidan får du nerförsbacke i Tarradalen om du kommer från andra hållet...

/Ulf

Förstår inte

Dock så har jag några funderingar. Vilken del är häftigast att vandra utav Padjelantaleden tycker ni? Är det norra delen (Ritsem-Stalolukta) eller södra delen (Kvikkjokk-Stalolukta).
Går man norra ska man visst kunna se in i Rapadalen har jag läst.

Jag har egentligen inget annat att tillägga än vad som sagts. Men en sak undrar jag: Hur sjutton bär man sig åt för att se in i Rapadalen från Padjelantaleden?

Hehe

Hehe, ehh, är nog jag som har läst lite tokigt i så fall. Man får vandra i Rapadalen vid ett senare tillfälle.

Men visst ska man kunna se älgar efter Padjelanta leden ochså??? Även om jag har sett älgar förrut så skulle det va kul att få se några utav dom stora bestarna som lär finnas i dessa trakter. :)

Men visst ska man kunna se älgar efter Padjelanta leden ochså??? Även om jag har sett älgar förrut så skulle det va kul att få se några utav dom stora bestarna som lär finnas i dessa trakter. :)

Störst chans till detta är nog i Tarradalen, även om den täta vegetationen gör att man måste ha en del tur också. Nedanstående "best" träffade jag på nedan Gárddevárre (visserligen på fel sida älven från leden sett, men ändå):

159a0d8e742aa9b89f06939564564f9e.jpg

Där ser man. Där ha vi en utav dom välkända ''bestarna''. Fast den såg rätt snäll ut måste jag säga.

Hej, jag har också tänkt vandra Padjelanta leden nu i augusti, första ensamvandringen. Jag har räknat på elva dagar mellan Kvikkjokk och Akkastugorna inkl. vilodag med tid för strapatser i Staloluokta. Ska visst finnas någon samisk offerplatts i närheten vid något berg?
Kanske blir lite korta gångavstånd (?), runt 12-13km på dom flesta etapperna. Men vill ändå ha tid där uppe utan stress.
Vad det gäller buss och tågtider tycks dom ligga i tid med varandra vad jag sett iaf, annars är det väl mest det som oroar mig med färden. Att gå i ödemark går bra, men att passa tider och ta sig fram i civilisationen...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg