Padjelantaleden är en fin vandring. Jag har gått leden 2 gånger och kan tänka mig att göra det igen.
Själv tycker jag att det är finast att starta i Kvikkjokk och vandra uppför Tarradalen mot kalfjället, det ger er också möjligheten att följa Tarraätno och ha fiskbart vatten utmed hela sträckan när lusten att prova fiskelyckan faller på
Första sträckan upp till nationalparksgränsen går i skog, så välj packbara fiskespön som inte sticker upp över ryggsäcken.
Det är tillåtet att fiska 1km på varje sida om leden (med vissa undantag) med fiskekort (Jokkmokkskortet). Jag har haft bra fiskelycka i vattnen utmed leden
Största utmaningen med Padjelantaleden som kräver viss planering, är ledens totala längd tillsammans med begränsade möjligheter till proviantering utmed leden. Proviant och bränsle finns att köpa i STF Såmmarlappa och i Staloloukta. Några andra stugor kan ha viss försäljning, men inget ni skall planera efter.
Början av Juli är fortfarande tidigt på säsongen i Padjelanta, så räkna med ganska kalla nätter. Dessutom ofta mer mygg den tiden på året än början av augusti.