Re: Riktiga kajaker?
Siven; sa:
Vad menar du med riktiga kajaker? är inte sit on top en riktig kajak?
Nä; "riktiga"!
Tjena Siven,
Jag tror att du vet exakt vad jag menar. Men du får ju gärna mucka lite grann om det känns bra. Så kan jag förtydliga lite, för att det känns bra. Det är ju ändå fredag eftermiddag och snart är det helg...
"Riktiga" (notera fnuttarna) betyder i detta fallet däckad kajak, med sittbrunnskapell och hela kånkarången. En sådan som tex klassiska skärgårdskajaker eller klassiska engelska kajaker. En eller ett par sådana såg jag i El Medano. Alltså "riktiga", inte riktiga (som du ville ha det till).
De sit-in-topper vi provade i Los Americas var 80centimeter breda "turist sit-on-topper". Alltså helt riktiga 80 centimeter breda turistiskt och tryggt utformade 3 meter långa plastgrunkor - skitbra om man skall ut hundra meter och sola. Rent dåliga att paddla i - det är jag säker på att vi skulle vara överens om. Men de hade en jättefin gul färg och hål igenom skrovet så att man kunde vara torr om baken. (På det hela taget en bra affärsidé, tror jag. I dessa sammanhang.)
Din/dina sit-on-top/s skulle jag gärna prova. Men jag är rädd att jag knappt skulle klara av att sitta kvar (även om jag har smakat på motionskajak, och trots att min havsskuta är rätt rank). Din/dina sit-on-top är alltså, också, i allra högsta grad riktig kajak/er. Jag har INTE trampat dig på tårna. Åtminstone inte med vilje. Sådana sit-on-top-kajaker har jag bara sett på bild och jag tror inte jag kommer se denna typ - någonsin - på de eventuella kajakuthyrningarna på Teneriffa.
Kändes det lite bättre nu? ;-)
För övrigt;
Jag letar fortfarande efter en rimligt billig (max fem sex tusen) havsracer för någon som inte tävlat paddling. Typ Zenith Explorer (enligt någons rekommendation) - har du någon koll på sånt Siven?
Ursäkta urspårningen;
Gott folk, se till att hjälpa vår vän trådstartaren med ursprångsfrågan! Någon borde ju veta...
Patric
ps. Självfallet var det otroligt klantigt av mig att misslyckas med den påtalade distinktionen. Jag ber alla om ursäkt. Tacksamhet till Siven! ;-) Vi fick därmed ju en fin chans att reda ut det. Vackert så!