Paddling på Teneriffa
Tomppa; sa:
Planerar att åka till Kanarieöarna på semester i vinter.
Är det någon som vet om det finns kajakuthyrning eller annan möjlighet till paddling någonstans på Teneriffa eller Gran Canaria.
Jag har just kommit tillbaka från en vecka på Teneriffa.
På sydsidan är vattensport stort men fortfarande finns det få havskajaker. Uthyrarna av windsurfingbrädor
brukar ha någon enstaka "sit on the top" för uthyrning.
Jag hittade dock en tysk, Andreas Reinhardt, som försöker introducera havskajakpaddling på Teneriffa. Andreas håller till på en strand någon mil norr om Santa Cruz (nordöstra Teneriffa). Stranden har fin sandbotten och vågbrytare gör att han kan hålla introduktionskurser under lätta förhållanden. Om det inte är mycket stilla bör man dock ha paddelvana innan man ger sig ut utanför vågbrytarna.
Andreas har fem havskajaker av plast (cirka 5 m långa). Han har dessutom två "sit on the tops" av det bredare slaget.
Om man inte har så mycket paddelvana kan man gå introduktionskurs. Kursen omfattar tre pass (3 timmar per styck) som brukar vara förlagda på tre olika dagar. Kurspaketet kostar 90 Euro och inkluderar utrustning, instruktioner, lunchbaguette och någon form av kursmaterial. Maxantalet deltagare på en kurs är fyra.
Är man van paddlare kan man hyra kajak(er) och utrustning för att göra egna turer.
Ett annat alternativ är att anlita Andreas som turledare och guide.
Tyvärr har inte havskajakpaddling ännu blivit populärt på teneriffa varför Andreas håller på med en hel del annat för sin försörjning. Om man vill vara säker på att han är tillgänglig under den tid man skall till Teneriffa rekommenderar jag att man kontaktar honom i förväg. E-mail: tenerifekayak@web.de Telefon: (landsnummer)679-238185
Mvh
Göran Sterning