Paddlare för USA och freden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo Irak är en diktaturstat i viss mån att likna vid det gamla Sovjet och Yugoslavien.
Inte politiskt, han är ju en envåldshärskare, men han hanterar en stor mängd olika folkgrupper som alla gör anspråk på territorie (inte illa).;)
Det råder religionsfrihet och kvinnorna har samma rätt och möjligheter till utbildning (lika värde).

Se vad som hände i Yougoslavien och sovjet.
Jag är övertygad om att faller Sadam, så tar Tallibanerna över, eller så blir det inbördeskrig.

Fan vet om oljan blir billigare då?

/Björn

Kristna bröder?

Sparven; sa:
Alla bör vi be för att jänkarna fixar detta. Jag visar gärna mitt stöd till våra kristna bröder!!!.

Jag tycker att du ska ta och kolla upp dina källor, för hur kan du säga att USA är våra kristna bröder, när stor del av USA mellanösten politik bygger på stöd till Israel och vad jag vet så var det judarna som såg till att Jesus spikades på korset. Där emot så har Muslimerna, Jesus som en av sina största profeter, och Jesus är den profeten som nämns flest gånger i Koranen efter Mohamed. Så politiskt sätt så står USA i mellanösten frågan närmare Judarna än oss Kristna västerläningar.

//Micke

Det finns förvisso många goda skäl att ifrågasätta USAs agerande i olika situationer, men för att som en del människor gör, likställa Bush, demokratiskt vald ledare för världens mest öppna demokrati, med Hussein, en diktator som gladeligen attackerar sina grannländer och gasar sina egna medborgare, måste man nog vara född på en annan planet.

Att sedan med glad min sitta som europe och leka moralens väktare över USA förefaller också något självgott. Vid två tillfällen de senast seklet har USA tvingats göra en oerhörd, och helt avgörande, insats för att ordna till situationen på vår kontinent. Vid ytterligare tillfällen, t ex Jugoslavien, har USA gjort det jobb vi europeer ville ha gjort, men inte ville göra själva. Dessutom har USA under 40 år garanterat Västeuropas självständighet gentemot Sovjet. Slutligen kan man lätt konstatera att Europas egna moraliska meritlista är rätt bedrövlig, alltifrån Frankrikes underlåtenhet att låta sina soldater stoppa utrotningen i Rwanda, till Sveriges regerings stöd till Pol Pot.

Slutsatsen blir nog den att så länge vi inte klarar av att stå för något eget, annat än vackra ord som de flesta diktatorer ger blanka fan i, så får vi nog leva med att USA agerar efter eget huvud. Fast när terroristattackerna börjar komma även i Europa, kanske vi tvingas fundera igenom vad vi egentligen vill.

Odd

Demokrati i alla ära, men...

oddbol; sa:
likställa Bush, demokratiskt vald ledare för världens mest öppna demokrati...

Vist Bush är en demokratiskt vald ledare, men han är på inget sätt vald av en majoritet av USA´s befolkning. Låt os se på hur det Amerikanska valet fungerar. För att se hur många som har röstat på Bush kan vi göra den här ekvationen.

Hur många har rätt att rösta i president valet: Vi får räkna bort alla som inte har Amerikansk medborgarskap, eller som har blivit dömd till fängelse, eller som inte har registrerat sig som röstberättigad, det är ca 8% av befolkningen.

Sen tar vi och kollar på hur amerikanerna röstade. valdeltagandet ca 49,2 %

Antal som röstade på G Bush ca 46% (Amerikansk valet vinner man på elektorsröster, inte på antal röster i hela landet)

Så i den mest demokratiska nationen i världen, sitter det en president som är vald av ca 20% av befolkningen och bestämmer om man ska ta och bomba Irak och ta död på en 100.000 oskyldiga Irakier bara för att man vill vinna röste in för nästa demokratiska val av president.

Så den mest demokratiska nationen är inte alltid ledd av den mest demokratiska ledaren, för om folket fick bestämma så skulle det inte varit Bush som hade varit ledare. Men så ser systemet ut i The land of the free!

//Micke

Hej Oddbol

Jag håller helt med dig om att man inte kan likställa Bush med en diktator och att vi har mycket att tacka USA för.

Jag vet iof inte i vilket Europa du lever i men i mitt är det ganska vanligt med terroristattacker.

När det kommer till moraliska meritlistor så har nog USA ett och annat skellett i garderoben. Tror du verkligen att terrorisattackerna i världen kommer att minska efter ett krig mot Irak? Tycker du att den hårda linjen i mellanöstern har skapat en god grund för en framtida fred?

Fridens liljor
Johan

Re: Hej Oddbol

wolla; sa:
När det kommer till moraliska meritlistor så har nog USA ett och annat skellett i garderoben....

Alla vet väll vad som hände 11 september, inte 2001 utan 1973, då hjälpte USA, Pinochet att störta den demokratiskvalda presidenten Salvador Allende och driva landet i ett kaos av terror mot civilbefolkningen med följden att 10.000 tals Chilenare dödades och torterades.

USA i all ära men allt dom gör är inte på grund av en vilja att få världsfred och demokrati i världen eller hur...

Micke

Visst har USA brister

tex elektorsrösterna.

Men det är trots allt ett faktum att folket i USA har valt att systemet skall se ut på ett sådant sätt och att de faktiskt HAR valt Bush till president.

Vår svenske statsminister är ju också vald med elektorsröster förresten. Så vi kanske borde klaga lite på vår demokrati istället för här har vi ju faktiskt rösträtt. Jag är ju inte amerikansk medborgare, så jag kan ju inte rösta på Bush (usch vad odemokratiskt), vilket jag iofs inte skulle ha gjort.

Varför dettta pajkastande på USA egentligen? Fel har de allt som oftast, men inte fan är de nämnvärt mer odemokratiska än vi!

F-n också nu hann debatten ifrån mitt svar!

Jodå, USA har betett sig klandervärt på sin egen bakgård.

Chile är jag inte tillräckligt insatt i, men jag har för mig att envisa rykten har sagt att CIA försåg kuppmakarna med viss information.

Utan den hårda linjen skulle självmordsbombarna ha vunnit för länge sedan. Min åsikt är att den hårda linjen bör gälla så länge palestinska terrorister ägnar sig åt folkrättsvidriga aktioner. Den dagen de slutar skall jag ta upp kravet att Israel överger bosättningarna.

Re: Visst har USA brister

Duracellkaninen; sa:
tex elektorsrösterna.
Vår svenske statsminister är ju också vald med elektorsröster förresten. Så vi kanske borde klaga lite på vår demokrati istället för här har vi ju faktiskt rösträtt.

På vilket sätt kan du påstå att vi har ett system av elektorsröster??

//Micke

Jag blir så trött på denna ständiga kritik mot USA och Israel. Och då menar jag inte bara på Utsidan. I SVT (som ju borde vara någorlunda opartist) får PLO:s vänner hur mycket utrymme som helst. HALLÅ!!! PLO är en terroristorganisation... Sharon har myckt på sitt samvete, men jag anser inte att han är terrorist. Hur skulle världen se ut om inte USA fanns??? Jag är inte säker på att det skulle vara bättre... En mesig Schröder som ska försöka resonera med Sadam... Det är ju pinsamt för Tyskland... Självklart ställer jag inte upp på allt Bush hittar på!!! Men någon måste ju göra något... Och än så länge har USA inte gjort något utöver FN:s resolution.

Förövrigt är judarna är enligt bibeln Guds utvalda folk. Och Kristna ser ju bibeln som Guds ord. Att kristna har förlåtit judarna för att ha korsfäst Guds son får väl anses som ett bevis för kristendomens budskap. Någon var ju dessutom tvungen att korsfästa honom - så att han skulle kunna uppstå (eller hur..). De första kristna var ju dessutom judar. Begreppet kristen kom ju till efter Jesus - Kristus. Slut på religionslektionen.

Re: F-n också nu hann debatten ifrån mitt svar!

Duracellkaninen; sa:
Jodå, USA har betett sig klandervärt på sin egen bakgård.

Chile är jag inte tillräckligt insatt i, men jag har för mig att envisa rykten har sagt att CIA försåg kuppmakarna med viss information.

Utan den hårda linjen skulle självmordsbombarna ha vunnit för länge sedan. Min åsikt är att den hårda linjen bör gälla så länge palestinska terrorister ägnar sig åt folkrättsvidriga aktioner. Den dagen de slutar skall jag ta upp kravet att Israel överger bosättningarna.

Israels ockupationen av Palestinskområde är en intressant fråga. Om man tar och se bakåt i tiden så var det israelerna som startade den morderna formen av terrorism under deras kamp för en egen nation under slutet av 40 talet, och se, dom fick ett eget land. Så Palestinerna har lärt sig av det bästa, Israelerna. Sedan är självmordsbombarna en ganska ny form av terror.

Man kan ju också fundera på vad får en ung man i 17 års åldern att spänna på sig massa sprängämnen och spränga sig själv i luften. För jag tror att självmordbombarna är en desperat åtgärd av ett folk som inte har något annat sätt att göra sin röst hörd.

Jag stödjer inte på något sätt terrorn som Palestinerna utsätter Israel för, men jag kan förstå vad som driver Palestinerna att begå dessa hemska dåd.

För det är israelerna som styr Palestinska folkets öde och inte tvärt om. Den dagen Israelerna börjar behandla Palestinerna som ett självständigt folk med en egen självständig nation kommer nog terrorn att upphöra.

//Micke
[Ändrat av MikeMike 2003-01-30 kl 12:17]

Re: Re: F-n också nu hann debatten ifrån mitt svar!

MikeMike; sa:
Man kan ju också fundera på vad får en ung man i 17 års åldern att spänna på sig massa sprängämnen och spränga sig själv i luften. För jag tror att självmordbombarna är en desperat åtgärd av ett folk som inte har något annat sätt att göra sin röst hörd.

//Micke

Jag håller med dig!

Anledningen till att en 17år gammal ung man väljer att spänna på sig sprängmedel är för att han inte har någon Apachehelikopter.. Har man inte stridsvagnar, helikoptrar och andra vapen så får man slås med sten och dynamit!!

(sedan så tycker jag nog att muslimer och judar kan ta varandra i hand får dom beteer sig precis lika j*vla illa åt. )

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Brune Thule kajakhåller bara för USA markanden? Paddling allmänt 13
Cassie Kajakgrejjor från USA Paddling allmänt 2
Hutt Nya filmklipp, Kayak USA Paddling allmänt 0
Fibbe Stoppa USA-imperialismen Paddling allmänt 16
niilo ASKR "trip report" från USA Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg