Tack, för ett snabbt och sakligt svar !
Hmm, du har gett mig en hel del att fundera på
Ja, ditt inlägg visar väl tydligt hur allsidigt användbar en packraft är.
Jag blev själv förvånad över hur bra Alpacan hanterade 1-1,5 m vågor.
Själklart var det en inlärningskurva på en dag eller så,
men efter det vart besöken i vattnet väldigt få.
Det var riktigt härligt att gå rakt emot en brytande 1,5m våg,
var vågen större en så, blev det i regel en tippning bakåt.
En större våg som inte bröt, var därimot aldrig några problem.
2. Min paddel är/var en fyrdelad AquaBound Eagle RAy 230 cm, men jag kommer nog att köpa en kortare AquaBound STing Ray på 210 cm eller så.
Jag är ganska kort, så jag satsar nog på en längre.
Jag hade siktet inställt på en
Sawyer Alpacka, den väger bara 875 g , men priset är ju därefter oxå.
Men nu har du satt griller i mitt lilla huvud, så vi får se hur det slutar
Inte i lugnvatten, men i strömmande vatten. Eftersom man skall flyta med packraften med ansiktet nedströms, för att ha koll, så pressas benen hela tiden av strömmen in under packraften. Man måste alltså upphäva detta och istället pressa benen uppströms, så att kroppen är så rak som möjligt. Därefter häver man sig uppåt framåt och försöker få höften upp på närmaste reling.
Även detta, får mig att kanske omvärdera mitt val av
SV100 Ultralight Vest.
Pratades det något om säkerhets utr på kursen? Kastlina, kniv osv ?
Flytvästen ska alltså ,
helst inte ha något flytmatrial långt ner på ryggen (pga komfort emot sätet).
Inte vara bulkig framme vid bröstet/mage.
Ev ha fickor för säkerhets utr samt vara väldigt lätt.
Det låter inte lätt att hitta en sådan?
Det var ett tips från Per på Avanza. Kursledarna i USA tyckte också det var kreativt, hade inte hört talas om det. Men jag antar att Per hört det från Alpacka.
Kul att det kom ifrån Per!
Men med tanke på både dina & mina erfarenheter av sätet, så kanske det ska förbli en nödlösning
Tråkigt att höra om de kvalitetsproblem du beskriver. Själv har jag inte haft några problem av det slaget. Men det kan ju vara så att Alpacka har/börjar få en del kvalitetsproblem. De är ju ensamma på marknaden och det ökade intresset för packrafting kanske pressar deras produktionskapacitet. Men detta är en ren gissning från min sida.
Jörgen
Får jag bara tag i rätt slags lim, så är det lätt fixat.
Men lite tråkigt är det ju (eftersom man trodde den var byggd som en stridsvagn).
Det tristaste är faktiskt att jag inte får något svar ifrån Alpacka,
men dom kanske är ute i vidmarken , nu när deras lågsäsong börjar ?
Ps, jag är ledsen att detta blir lite off topic, vi kanske ska öppna en allmän Alpacka tråd!