Uppskattade faktiskt just uppdelningen, särskilt på småbarnstiden - det blev inte så många olika grejer per ficka och därmed lättare att låta stora som små vandrare vara med och hämta/stoppa saker i fickorna utan att det blev för omständligt och tillstökat.
I en av de små sidofickorna brukade vi ha medicin/kroppsvårdspåsen med tejp, plåster, myggstift, solstift o.d. I den andra vattenflaskan. Tältstänger i "fiskespökanalen". I den långa sidfacket fick faktiskt även den tidens hårt rullade yttertält plats. Regnställ + regnöverdrag i övre bakfickan. I den nedre i barnhöjd - dagens mellanmål/tilltugg, som allt eftersom det blev uppätet gav plats till barnens diverse skatter/fynd
. Minns nu inte var vi hade toapapper, tvål, liten handduk etc, men också någonstans utanpå huvudfacket. Samma med buff, vantar, mössa, någon extra scarf etc.
I topplocksfickan: diverse småprylar som pannlampa, lagnings-kit (sygrejer, laglappar, extra packrem etc), ritblock, pennor, ej "pågående" kartor etc.
I höftbältesfickorna: kompass, vikkåsa etc. Samt min privata, icke-barnväniga tilltuggs-påse
När man går ensam har man ju betydligt mindre packning, men jag gillar ändå utanpåfickor - man slipper våta/skitiga grejer i huvudfacket, slipper öppna säcken när det ösregnar, samt inte minst - man når vatten, tilltugg och annat smått "on the go" utan att behöva kränga av sig ryggsäcken. Så i princip allt uppräknat ovan hamnar fortfarande utanför huvudfacket. Mitt nuvarande enmanstält får plats i sin helhet i min moderna ryggsäcks sidoficka.