packningsvikt som % av kroppsvikt

Handikapp-hjälpmedel!

När det gäller packningen vikt har undertecknad noterat ett par saker. Som tidigare påtalats väger faktiskt själva ryggan mycket olika beroende på modell. Själv kör jag numera med en FJS-säck. Väger en hel del, men ack sån underbar säck. Har burit i en vecka på över 40kg utan problem. Vid vikter runt 30kg går det tom. att ha riktigt högt tempo. Hur går det till då?

1. Säcken är jäkligt bra. Notera dock att klädseln på höfterna påverkar höftbältets funktion kraftigt. Glansig syntet försämrar friktionen vilket ökar trycket på höftbenen.
2. Jag använder två stycken teleskopiska vandringsstavar ("handikapp-hjälpmedel"). Började med detta för flera år sedan, långt innan det blev "modernt". Ger en mycket stabilare gång i terrängen, avlastar knän osv. Faktum är att jag inte fattar de som går utan någon form av vandringsstav?!?!?
3. Träning. Att köra några pass i steppmaskin på gymmet samt lite vandring innan gör underverk. Och nu snackar vi inte jogging eller "nu skall jag gå in kängorna-turen", utan träning.
4. BRA kängor. Efterssom jag själv har klumpfot är detta en extra viktig del för mig. Kör med Lundhagskängor, specialgjorda efter mina fötter (kängorna blir efter vissa renoveringar 22år i år). Ortopediska iläggsulor. Lundhags sockar (tunna + tjocka). Dessa kostar lite mer. Skulle aldrig köpt dessa om det inte var för att jag fick ett par. Sedan dess har jag ej använt andra. Sista turen behövde jag för övrigt ej tejpa fötterna på hela veckan. Sug på den!
5. Stretcha på raster.
6. Motivation: vilken kan komma av mat-vikt-njutning-kaloriekvationen. Den innebär att god mat väger mer, vilket ger högre energiförbränning. Tung packning gör maten godare. Kontrasterna är också njutning...eller hur det nu var...;)
 
Den innebär att god mat väger mer, vilket ger högre energiförbränning

God mat väger mer? Utveckla...
Måste bara säga att ni är allihop underbara att följa i sådana här hätska trådar för ni är sådana kverulanter. Stort tack till moderatorer som inte kväver utan låter vuxna människor ta diskussionen till yttre utsidan och tillbaka.
 
......

6. Motivation: vilken kan komma av mat-vikt-njutning-kaloriekvationen. Den innebär att god mat väger mer, vilket ger högre energiförbränning. Tung packning gör maten godare. Kontrasterna är också njutning...eller hur det nu var...;)


Jag har inte svårt att hålla med dig generellt i det mesta även om idag jag aldrig skulle tänka på en 3,5 kg ryggsäck eller tyngre.
För min del får du gärna trivas med dina 30-40 kg. Knän och höftleder kommer att säga sitt så småningom.
Men en god portion torkad lax eller kyckling med tillbehör väger lika mycket för mig som en slarvigt gjord näringsfattig eller smaklös anrättning.
Jag förstår inte hur du resonerar under punkten 6. Kan du vara vänlig och upplysa mig som inte förstår.

//J
 
Senast ändrad:
"God mat väger mer" är inte sant.

"Godare mat väger mer" är däremot sant.

Man kan alltid göra maten bättre om man tar med någon grej till.

Men om maten redan är tillräckligt god så är det dumt.
 
torkat lättar

jag har torkat hemma i sommar och tycker mathållningen bara blivit bättre ute,färs,skinka,lax,olika lök ochandra grönsaker etc.
Bar tidigare med chorizo,tungt och gott,fettade ner matskålarna och stekpannan ordentligt.
Tungt numera:ja vinet är lika tungt,men bärs dock i lätt Siggflaska.
den som lyckas pulverisera vin och öl så man bara blandar med vatten...
Ost och Hobnobs väger.
Frukostblandningen väger;(havregryn,nypon,nötter,torrfrukt)
Kikaren väger..
 
En tredjedel av kroppsvikten är ju ingenting annat än åt skogen för mycket.

Vandrar gör man för sin lystnad inte för sin försörjning (jämför rallarna som under bygget av Abiskobanan fick betalt per kilo de lyckades släpa fram)

Själv väger jag 85 kg och visst, jag kan klara att frakta runt 25-27 kilo, men det var ju bara nödvändigt under militärtjänstens obegripliga materialåtgång.

Det finns ingen anledning att kånka runt på över 10-11 kg, exkl viss mat men inkl bränsle, under en solovecka till fjälls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookien Hur mycket jobbar lättpackare med sin kroppsvikt ? Lättpackning 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg