packningsbryderier2

Det blev en lång tråd om mina bryderier och det gav
faktiskt en del. Inför en Norge-tur strax
(ännu inte valt den!) ser jag iaf att påsen med toalettsaker
minskat 2 hg i vikt. Bara halva tvålen är kvar ;
vidare hade jag aldrig anat att en handduk kan väga
2.5 hg. Den har jag klippt mitt itu; kunde jag lita mer på
vädret och vara absolut säker på att enbart tälta
skulle jag väl lämna den hemma. Kan inte minnas när jag
senast använde handduk på ett tältläger.

Men det är fortfarande 250 gram där andra påstår sig klara sig med
60 (det är vad enbart min tvål väger, snuskisar!). Det är väl fortfarande avvägningen mellan bekvämlighet och hygien som spelar in här. Det behövs inte mycket för att jag ska bli
en stinkbomb, människor är väldigt olika på den punkten.

Jag hade en del medikamenter som jag inte behöver
i så stor mängd (antiinflammatorisk salva p g a en
förkalkning på vänster häl, operation antagligen nödvändig).
Där rök några gram!

Sen hade jag trott att jag skulle minska vikten på kartorna,
men av det blev det mindre än jag hoppats. Går jag Skarvheimen
(nya varianter) plus lite nytt i Jotunheimen går det åt
6 statskartor för det första området (vandringskartan är
nästintill oläslig) och en för det senare, Jotunheimen Vest.
Går jag Dovre+Tafjord behöver jag två vandringskartor
plus två statskartor som hjälper mig utanför lederna. Dovrekartan
som är 1:100 000 kan behöva kompletteras med
en 1:50 000 över Storskrymten eftersom jag vill välja
en avmarkerad stig.

Sen funderar jag en hel del på om jag ska ta min
sköna mysiga fleece, 360 gram, eller om faktiskt
en träningsoverallsjacka med foder (275 gram?)
värmer mer, eller en tunnare fleece, samma vikt, räcker.
Eftersom jag ändå i värsta fall har fem lager på överkroppen.

Sen har jag funderat på alternativ till knickers,
en vana från mina många alp-turer
(även om mina faktiskt är av Fjällrävens fabrikat).

Dessa kräver
(om man räknar med svala dagar) knälånga (ja, längre)
strumpor, som är rätt jobbiga att hålla rena. Men alla långbyxor
jag prövat, stramar otrevligt vid kraftiga kliv (uppför!)
och känns rätt tunga
om jag skulle packa undan dem (i Alperna nyss hade jag
mina knickers i säcken under hela vandrandet).
Jag är alltså på jakt efter lätta och tunna långisar
och tycker inget jag ser i butikerna passar.

Jag tror basvikten nu är nere i 9 kg, vilket närmar sig
det rimliga. Med mat för tio dagar blir det 16,
med mat för 12 blir det 17.4 och det går väl.
Trots allt minskar ju vikten hela tiden.

il C.

Lätta byxor med plats för rörelser

När jag inventerade marknaden för ett par år sen kom jag underfull med att lättast var nylonbyxor, men ingen modell stod att finna med en rymlig sidoficka och tillräckligt stor grenkil, modell för ridbyxor, för att kunna ta rejäla kliv. Då kom jag inte längre än till en prototyp i bomull men idag blev den färdig! Dubbel över knän och bak. En rejält djup framficka och en kartstor benficka. Knappar för hängslen och hällor för bälte och inte skorem. Vikt stracks under 500 g. Mina syntetknickers väger fortfarande under 400 g.
Fråga varför har du statskaror med dig? Till orter brukar jag nöja mig med adresser och telefonnummer till turistkontor, polis och buss/jvg stationer samt flygterminaler. Kartor plockar man på vägen! Dessutom brukar jag ha med mig 5-6 adresslappar till hemmet så att jag kan posta hem förbrukade och errövrade kartor och förare.
Min toilettplastpåse, nagelborste, tandborste, tandkräm, tvål, rakhyvel, tandtråd. 47 g. Räcker enligt erfarenhet 14 dagar med marginal. Leta små tandborstar, nagelborstar & rakhyvlar i parfymaffärer, trevliga expiditer där med!
En lättare ryggsäck med liggunderlaget som ryggavhållare inuti borde kunna spara dig 1000-1200 gram!
Vad har du för två kokkärl? Siggs gamla Metakokkärl i aluminium är lättare än moderna i titan!
Har du hittat något lätt gaskök för CampingGaz behållarna?
Vilka vandringsstavar använder du?
Cykelvindjacka är enligt mina erfarenheter en höjdare.

Go tur

Johan K

Byxor

pehac@mai.liu.se; sa:

[Klipp]

Men alla långbyxor jag prövat, stramar otrevligt vid kraftiga kliv (uppför!) och känns rätt tunga
om jag skulle packa undan dem (i Alperna nyss hade jag
mina knickers i säcken under hela vandrandet).

Har du tittat på de olika mjukskalbyxorna som finns? Både Patagonia och Tierra har denna typ av byxor. Jag har Tierras variant, Tierra Couloir, och är nöjd med dem. De kanske är för tunga för dig (480 gram i storlek L), men de stramar i alla fall inte tack vare stretch i tyget...

Jag vill samtidigt passa på att tacka dig för inspiration och tips på vägen mot en lättare packning! :)

Ha en bra dag!

/JOHAN

[Ändrat av johanl 2003-07-11 kl 11:18]

pehac@mai.liu.se; sa:
Spana in HellyHansens Rapide. De är relativt lätta och i stretchtyg.
GoLite Balance är ännu lättare men ocks svårare att hitta...
Sedan så finns ju Klättermusen, Tierra, Arc'teryx m.fl. men då blir det litet tyngre och dyrare.

Stretch eller häng?

Själv gillar jag inte stretchbyxor vid vandring just för att de inte luftar. Andra har måhända andra preferenser. Så med tillräckligt stor grenkil blir det häng i byxorna men jag kan ta kliv och får plats samt det luftar!

Go tur

Johan K

pehac@mai.liu.se; sa:
Sen funderar jag en hel del på om jag ska ta min
sköna mysiga fleece, 360 gram, eller om faktiskt
en träningsoverallsjacka med foder (275 gram?)
värmer mer, eller en tunnare fleece, samma vikt, räcker.
Eftersom jag ändå i värsta fall har fem lager på överkroppen.

(även om mina faktiskt är av Fjällrävens fabrikat).

il C.

Ja, om du inte är frusen/vet att det blir kallare än normalt så borde du klara dig med 5 lager. Du har ju sovsäcken som sista utpost om arktisk luft letar sig ner.

Har själv KLättermusen Mithril som är semitighta. De väger runt 450 vad jag minns men viktigast är att de känns lätta och att de är myggtäta och inte stramar. Dessutom sparar man in ett par långkalsonger, brallorna funkar som förstärkning under vind/regnbrallorna.

God tur,
J

skillnad på handduk och handduk

Ett tips är att ta de tunna gamla slitna handdukarna av usel kvalité (=tunna) det borde minska vikten med ungefär 50%. Eller varför inte en diskhandduk.

Hej!
Några småtips som fungerat för mig på veckolånga vandringar på Bohusleden.
Använder själv försvarets gröna halsduk som handduk. Den är ganska stor, suger hyfsat med vatten,torkar fort samt väger ca 60-70 gram och kostade tio kronor.
Som byxa använder jag mig av Dobsoms träningsoverall R90. Den är (än sålänge) vattenavvisande (teflon), vindtäta samt andas lite. Den väger ca 490 gram i storlek XL (hela overallen). Jag använder även jackan. Overallen är dock i mitt tycke något dyr; ca 800 kr.
Jag tycker själv att den är smidig att vandra i. Är själv lite smårund på vissa ställen och brukar ha problem med stramande kläder. Hållfastheten har till dags datum inte varit några problem.
Jag skall för första gången testa denna overall i fjällen under en månads tid. Skall bli intressant.

Holger

Angående handuk som är lätt som kom min tjej på en lysande ide, sarong (ni vet ej sån kjol som tjejer sveper om sig på sommaren) måste ju vara jätte lätt, torkar snabbt och tar lite plats (e inte det en bra handuk ???

// johan

da_flower; sa:
Angående handuk som är lätt som kom min tjej på en lysande ide, sarong (ni vet ej sån kjol som tjejer sveper om sig på sommaren) måste ju vara jätte lätt, torkar snabbt och tar lite plats (e inte det en bra handuk ???

// johan

Inte bara tjejer! Ett ultimat strandplagg och så tittar folk på en som om man kom från en annan planet (iaf här nere i skåne). Vad gäller vikt ja, lätt och multifunktionellt. Problemet är torkningen, när du är på stranden torkar det fort då det är varmt o så. I fjällen vete fasen, kör hellre på en liten frotte om det ska vara billigt eller en sån där otäck syntetisk ultralättviktsvariant.

Själv kör jag med försvarets gröna. Duger utan att vara fantastisk, billig framför allt.

Re: Stretch eller häng?

johankse; sa:
Själv gillar jag inte stretchbyxor vid vandring just för att de inte luftar. Andra har måhända andra preferenser. Så med tillräckligt stor grenkil blir det häng i byxorna men jag kan ta kliv och får plats samt det luftar!

Go tur

Johan K

Själv går jag i ett par vanliga löpartights. Inget motstånd vid långa kliv, torkar fort och väger ca 180g. Några fickor får man då inte förstås, men personligen så stör det mig inte. Kanske ser det ut som man är på träningsrunda, men skönt och praktiskt är det i alla fall. Tights är i alla fall mitt tips!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg