2017 barmark
Tvekade länge med att lägga upp min lista. Vill inte att nybörjare ska springa och köpa utrustning för tiotusentals kronor till första vandringen. Det går lika bra att gå i träningskläder, regnställ och fleeetröja från stormarkaden.
Det är inte alltid jag tar med både cellplast och luftmadrass men jag har varit med om en luftmadrass som delaminerade första dagen på en veckotur så därför båda på alla längre turer.
Testade utan kök när jag gick Läggesta - Järna på kristihimmelfärd. Det var underbart och kommer fortsätta experimentera med no-cook.
Vindjackan och långbyxorna kanske borde räknas som nerpackade eftersom de inte alltid är på. Blir mer och mer i bara shorts.
Både fleece och täck/dunjacka endast på en hösttur på fjället. Har en dunjacka som är litet lättare än syntetjackan men jag gillar syntetjackan bättre p.g.a. den är gjord som en överdragsjacka (”belay jacket”) och inte mellanlager. På sommaren tar jag bara fleecetröjan. Förut gjorde jag tvärtom och tog bara dunjackan men jag kan inte hålla värmen i endast underställ+vindjacka när jag går i kallt och blött och fleecen är ett mycket bättre mellanlager när man rör sig och när det är vått. Jag har lättare fleecetröjor men jag prioriterar komfort / passform oftast.
Buff, mössa och balaklava är kanske overkill när jag dessutom har huva på alla jackor men för mig är det bra lyx med mössa trots att jag skulle klara mig utan. Stupid light att lämna den hemma.
Nödsändaren följer bara med på fjälltur.
Pannlampan behövs inte i juni / juli.
Att lämna kudden hemma och byta Xtherm till Xlite är inte aktuellt. Det här är den komfortnivån jag vill ha. Skulle också kunna spara ett halvkilo på tre stora genom att köpa en Arc Blast men det är inte aktuellt just nu. Ser ni andra besparingsmöjligheter får ni gärna tipsa.
https://lighterpack.com/r/c3nclb