Packlista för septembervandring

Tack för värdefulla synpunkter!

Lars:
Ett av huvudsyftena med denna tur är fotografi och det är inte enbart som hobby. En kompaktkamera räcker tyvärr inte till för mina krav (jag har redan bantat bort en mellanformatskamera sen förra årets septembertur) :) Stativ är tyvärr också ett absolut krav, särskilt i september då ljuset är dåligt. Mina norrskensbilder från Tarfala förra året hade t ex inte kunnat tas utan stativ (eller med kompakt).

Tights: Jag kan tänka mig att lämna ett par. Jag måste dock gå i tights, annars får jag skav men ett par kan jag nog klara mig med. (Det är alltså korta tights och jag har inga kallingar med)

Långkalsonger: Jag har valt att speca två par; ett par supertunna som jag går med under skalbyxorna och ett par som jag håller torra för ev förstärkning, men ffa nattetid då jag har erfarenhet av att måsta förstärka hydrogensäcken.

Byxor: Ja, det är många byxor med på listan men det är meningen att jag endast kommer ha antingen en skalbyxa eller en "vanlig" + regnbyxa. Helst av allt endast en skalbyxa om jag hittar vad jag vill ha och vill lägga pengar på det.

GPS: Nä du har rätt, den kan man nog egentligen lämna. Vi kommer nog ha med en på två iaf för det kan vara rätt bra att ha för t ex glaciärvandring vid dålig sikt. I princip klarar man sig nog utan.

AJB:
Jo man kan lätta lite där men det kostar.. Lättviktsstegjärn har dock dålig hållbarhet och yxan bör ha åtminstone B-klassat skaft eftersom det är den jag kommer använda som förankring om polaren drasar ner i nåt hål. En B-klassad Black Diamond Raven väger väl kanske 200g mindre än den jag har.
Några karbiner kanske man kan dra bort, men det krävs 2-3 för inknytning och vid eventuell "skarp situation" så går några åt också. Lättare dyneema-slingor skulle jag dock kunna ha, mina är vanliga edelrid-tubband.
Lättare sele kan man förstås också tänka sig men då blir det också en investering.
Vi skulle även kunna ha ett kortare rep. Det som är listat är 50 m.

Thomalin:
Jag kommer som sagt troligen gå i endast en (skal)byxa. Inga andra byxor med alltså.

Batterier till GPS´en: Det räcker med två nya är min erfarenhet för mitt bruk. Jag brukar starta upp den under raster, ta en waypoint och slå av igen om inte vädret är dåligt och terrängen sådan att det känns säkrast att låta den rita ett spår. Men jag använder den som sagt rätt sparsamt och förrförra året räckte batterierna i två veckor.

Dunjackan skulle som sagt kunna vara lättare. Det är dock skönt med en dunjacka eftersom temperaturen de senaste septembervandringarna sjunkit rätt långt på kvällar och nätter. Om jag känner mig frusen så sjunker moralen snabbt så den får nog följa med men jag ska se om jag inte kan hitta en lättare. Eller möjligen en dunväst. Handlar dock också om pengar.

Lättare stavar kan man tänka sig. Jag köpte de där dock för att kunna använda även vintertid som skidstavar. Många av de lätta är för korta och klena. (Jag använder ca 125 cm för vandring och 135-140 cm för skidor)

Gasen är f ö för en person men vi skulle nog klara oss på tre totalt.

Tack för era tips, de känns värdefulla! Många saker skulle man kunna göra lättare med nyinvesteringar men jag har nog bara råd att lägga pengar på nya byxor och underlag för närvarande.

/David

Batterier till GPS´en: Det räcker med två nya är min erfarenhet för mitt bruk. Jag brukar starta upp den under raster, ta en waypoint och slå av igen om inte vädret är dåligt och terrängen sådan att det känns säkrast att låta den rita ett spår. Men jag använder den som sagt rätt sparsamt och förrförra året räckte batterierna i två veckor. /klipp/

Lättare stavar kan man tänka sig. Jag köpte de där dock för att kunna använda även vintertid som skidstavar. Många av de lätta är för korta och klena. (Jag använder ca 125 cm för vandring och 135-140 cm för skidor)
/klipp/ Många saker skulle man kunna göra lättare med nyinvesteringar men jag har nog bara råd att lägga pengar på nya byxor och underlag för närvarande.

/David

Imponerande, att klara sig på två batterier till gps:en... själv så kånkar jag 14st för de 16 dagarna som jag är uppe, kanske några för mycket... men då har jag tänkt att gps:en skall dokumentera färdväg m.m.... Jag är ju nybörjare med gps så jag får lita på de angivelser som Garmin uppger som batteritid... plus att jag nog kommer att mecka/lära mig/utforska gps:en en del under resans gång...

Expedstavarna är endast 125cm långa så de går ju bort för dig... jag kan tycka att de är snäppet korta ibland.

Ja... det är dyrt att lägga upp sin packlista här ;) ...det var därför jag inte gjorde det inför sommarturen, men inför septemberturen så skall jag nog göra det ändå...

avslutad210712

Gäst
Imponerande, att klara sig på två batterier till gps:en... själv så kånkar jag 14st för de 16 dagarna som jag är uppe, kanske några för mycket... men då har jag tänkt att gps:en skall dokumentera färdväg m.m.... Jag är ju nybörjare med gps så jag får lita på de angivelser som Garmin uppger som batteritid... plus att jag nog kommer att mecka/lära mig/utforska gps:en en del under resans gång...

Expedstavarna är endast 125cm långa så de går ju bort för dig... jag kan tycka att de är snäppet korta ibland.

Ja... det är dyrt att lägga upp sin packlista här ;) ...det var därför jag inte gjorde det inför sommarturen, men inför septemberturen så skall jag nog göra det ändå...

Min erfarenhet av hyfsat bra alkaline batterier till min 60Cx är att på sommaren räcker det med två batterier för fyra dagar lite grovt räknat. Då har jag på GPS'n hela tiden jag vandrar för att helt enkelt få ett över var jag har gått. Sen slår jag av den på natten och längre raster. På vintern går det lite mer men inte så speciellt mycket mer. Tror det gick fyra batterier på en sju dagars tur i våras och då var det inte slut batteri när jag kom fram.

Vilken väg tänker ni gå? Jag har själv gjort några håriga vad i Sarek som jag inte hade velat göra utan en rejäl stav. Men jag antar att ni funderat på det.
Bra tycker jag att tänka på vad man gör vid eventuell itrillning på en glaciär. Visst, risken är liten, men är man i Sarek och bara två så måste man kunna reda ut situationen själv.
Jag kommer gärna under 20 kg i Sarek, men med glaciär- och fotoprylar så blir det som det blir. Men ni delar kanske på klätterskrot och tält?

Jag har oxå funderingar på att skaffa ett lättare stativ än det 190 ProB med 488RC4 som jag använt mest (inte minst just till årets septembervandring!).

Kikade just på Berlebach 50032 som kanske kan vara ett trevligt alternativ; 0,8 kg rejält stablit makrostativ med inbygd skalle. Jag är inte riktigt säker på hur begränsande höjden (37cm) skulle kännas; så länge man är på kalfjället kan det nog funka fint till både landskap, djur o växter, men det kanske är lite svårare nere i grönskan.

Har du några andra förslag?

Per

Senast ändrad:
Min erfarenhet av hyfsat bra alkaline batterier till min 60Cx är att på sommaren räcker det med två batterier för fyra dagar lite grovt räknat. Då har jag på GPS'n hela tiden jag vandrar för att helt enkelt få ett över var jag har gått. Sen slår jag av den på natten och längre raster. På vintern går det lite mer men inte så speciellt mycket mer. Tror det gick fyra batterier på en sju dagars tur i våras och då var det inte slut batteri när jag kom fram.

Ok... tack för den infon... eTrex Vista drar ju dessutom mindre... så jag ska banta några batterier, härligt!
Äntligen går vikten neråt! Tycker jag lägger till saker hela tiden... nu börjar jag fundera på kikaren, istället för boken...eller så kanske båda åker ner i min redan till gränsen fullproppade GG Vapor Trail...

Jag har använt dessa Lithiumbatterier vid några tillfällen i GPS och i digitalkamera.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=91297496
Kanske inte 7ggr livslängden mot kvalitetsalkaline men säkert 4ggr.
Men testa först i din utrustning så du inte står där och svär över mig :)

Jag har använt dessa Lithiumbatterier vid några tillfällen i GPS och i digitalkamera.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=91297496
Kanske inte 7ggr livslängden mot kvalitetsalkaline men säkert 4ggr.
Men testa först i din utrustning så du inte står där och svär över mig :)

Vilket flax... det är exakt dessa batterier jag köpt!

Testa ordentligt gör jag under turen nu... har inte hunnit riktigt fullt ut innan, men jag har indikationer på att batterierna är riktigt bra och gps:en är snål... samtidigt som gps:en är inget jag står och faller med, så om det skulle skita sig med förbrukningen så är det lugnt... karta och kompass gäller ju ändå.

Det är alltid kul med folk som vågar lämna ut sina packlistor för synpunkter. Heder åt dig.

Skall försöka vara konstruktiv och kreativ men ta detta för vad det är – synpunkter.

Bo och sova
Tält – skippa innertältet och göra ett enkelvävstält?
Liggunderlag – jag skulle satsa på ett lättare Neoair istället. Se andra trådar.
Sittlapp – för att slippa använda det uppblåsbara vid raster
Pissflaska för att slippa gå ut om natten.

Bära
Mycket saker - Ryms allt i din 70l säck?

Äta och tillaga
Behövs två Vattenflaskor?
Kastrullock?
Är det kallt både ute och i vattnet är det inte roligt att diska med svamp. Kapad diskborst?
Diskmedel?
Soppåse?
Tallrik? Eller äter du ur kokkärlet?
Grythållare?
Visp? Smörkniv? Etc?
Tändstål istället för tändare?

Sjukvård
Skulle själv skippa 1:a förbandet. Kan ersättas av övrigt mtrl.

Kläder på mig
Mycket tunga byxor – favoriter? Kan de användas som regnbyxorna?
Jacka? Ganska tung – fixar den regn? ”Andas”?
Risk att jacka blir för varm? Tunn vindjacka typ NewLine eller liknande funkar ypperligt för mig (+regnjacka).
Tänker du dig både skor och kängor? Nödvändigt med två par?
Damasker – Nödvändigt?
Tights – finns kalsonger i ull och samma modell som tights. Kan det vara något?

Kläder i ryggsäcken
En bra princip är att man ska kunna ha alla kläder på sig samtidigt. Klarar du det?
Fleece – skippa den och behåll dunjackan.
Dunjackan behöver kanske en egen vattentät påse trots att den ligger i säcken.
Två långkalsonger – ett par under färd, ett par under natten precis som du skriver ovan är nog nödvändigt.
Nattsockor?
Det behövs nog två mössor – en tunnare under dagen (som kan bli blöt och svettig) och en tjockare på natten. Petzl mössen verkar inte vara så varm.
Två par handskar är nog nödvändigt med samma motiv som ovan

Glaciärutrusning
Svårt att kommentera men är det verkligen nödvändigt? Kan ni lägga om rutten med lättare passager skulle du spara runt 5kg! Din kompis kanske lika mycket. Slippa 5kg under 10 dagar kan vara värt en omväg eller två.

Förbrukning
Biltemas gas kostar hälften…

Kamera
Stativet – vad jag förstår en nödvändighet men kanske kan du använd din kreativitet och göra en konstruktion med dina stavar?

Lycka till!

Ja det kan bli en dyr erfarenhet. :) Just nu funderar jag mest på vilket liggunderlag jag ska välja eller om jag ska köra på mitt ridgerest och försöka förstärka det med en kort bit vanligt liggunderlag. Det har kylt rätt ordentligt underifrån tidigare vilket jag vill undvika men expeds downmat väger ju en del.

14 st batterier lät som sagt i mesta laget och min erfarenhet är som avslutad210712s, att de räcker rätt bra. Jag kommer nog lämna min gps dock. Polaren är mer intresserad och håller på med geocaching och sånt så jag överlämnar nog det åt honom.

Vilken väg tänker ni gå? Jag har själv gjort några håriga vad i Sarek som jag inte hade velat göra utan en rejäl stav. Men jag antar att ni funderat på det.
Bra tycker jag att tänka på vad man gör vid eventuell itrillning på en glaciär. Visst, risken är liten, men är man i Sarek och bara två så måste man kunna reda ut situationen själv.
Jag kommer gärna under 20 kg i Sarek, men med glaciär- och fotoprylar så blir det som det blir. Men ni delar kanske på klätterskrot och tält?

Exakta vägvalet är inte bestämt än men ett förslag som vi diskuterat är Kvikkjokk - Pårek - Kamvandring från Pårektjåkkhå till Pårte, sen ner mot Luottholakho, Noajddevagge, vada Sarvesjokken, Akkajekna till Alkavagge, Mikka (topptur Sarektjåkkhå via Mikkajekna), Pierikjaure, Suorva. Ett kortare alternativ är att "bara" göra en vandring runt Pårte med kortare dagsetapper och fler toppturer och glaciärvandringar. Det hänger lite på ledigheter och så som inte är helt klart än.

När det gäller vad så föredrar jag personligen två stavar före en lång. Vaden känns dock inte som ett stort problem och i september är flödena ofta lugnare.

Ska man ut på snötäckt glaciär så ska man ha utrustning för det. Minimum är så att man kan bygga en z-hiss vilket kräver ett par karbiner, slingor, prusikar och en yxa som man använder för t-förankring. Det är ju särskilt viktigt om man bara är två stycken eftersom en eventuell sprickräddning blir lite mer komplicerad på två man än om man är fler i replaget. Vi kommer dock ta det försiktigt och har vi tur så har det inte hunnit snöa så mycket på glaciärerna. Tyvärr väger ju grejerna men att kunna ge sig ut på glaciärerna förhöjer ju turen lite också tycker jag.

Tältet delar vi ju på och även om 1,4 kg/pers inte är någon jättevikt för tält så skulle man kunna komma ner betydligt på den posten. Men återigen så har man vad man har och ett nytt tält spottar man ju tyvärr inte ur näven när man känner för det. :) Nallo 3GT är ju dock ett fantastiskt bekvämt tält och om vädret är som på Sarekvandringen för två år sen så är den stora absiden "guld värd".

J
Kikade just på Berlebach 50032 som kanske kan vara ett trevligt alternativ; 0,8 kg rejält stablit makrostativ med inbygd skalle. Jag är inte riktigt säker på hur begränsande höjden (37cm) skulle kännas; så länge man är på kalfjället kan det nog funka fint till både landskap, djur o växter, men det kanske är lite svårare nere i grönskan.

Har du några andra förslag?

Per

Det där var ett intressant stativ! Tyvärr känns kanske maxhöjden i lägsta laget; det blir nog lite svårjobbat men det är möjligt att det skulle fungera bra för de flesta situationer. Det ser ju stabilt ut!

Det jag har kollat på är kolfiberstativ som tyvärr kostar en hel del. Induro som bl a YFO säljer verkar dock bra och rätt prisvärda. Induro ABO (blodgruppssystem i mina öron) väger 1,2 kg inkl kulled, vet dock inte vad det kostar:

http://www.indurogear.com/products_details_ABO#specs

eller Induro C013 med en SA01-kulled vilket blir ca 1,3 kg. C013 går på 1795+moms hos YFO. Kulleden kostar väl en bit under tusen gissar jag så det blir ju en del pengar även om det är rätt "billigt" för att vara kolfiber och särskilt om man jämför med Gitzo, som går lös på det dubbla minst.

Kamerastativ är ju ett litet gissel; jag har varit med om att jag använt det en gång under en längre tur men blir bilderna lyckade så känns det ju ändå nästan värt det. Norrsken har man ju rätt stor chans att få se i september och utan stativ är det ju kört att lyckas fånga det på bild.

Ett nytt stativ känns som en rätt prioriterad post. Ska se om jag kan finansiera det innan september dock.

/David

Det är alltid kul med folk som vågar lämna ut sina packlistor för synpunkter. Heder åt dig.

Skall försöka vara konstruktiv och kreativ men ta detta för vad det är – synpunkter.

Bo och sova
Tält – skippa innertältet och göra ett enkelvävstält?
Liggunderlag – jag skulle satsa på ett lättare Neoair istället. Se andra trådar.
Sittlapp – för att slippa använda det uppblåsbara vid raster
Pissflaska för att slippa gå ut om natten.

Bära
Mycket saker - Ryms allt i din 70l säck?

Äta och tillaga
Behövs två Vattenflaskor?
Kastrullock?
Är det kallt både ute och i vattnet är det inte roligt att diska med svamp. Kapad diskborst?
Diskmedel?
Soppåse?
Tallrik? Eller äter du ur kokkärlet?
Grythållare?
Visp? Smörkniv? Etc?
Tändstål istället för tändare?

Sjukvård
Skulle själv skippa 1:a förbandet. Kan ersättas av övrigt mtrl.

Kläder på mig
Mycket tunga byxor – favoriter? Kan de användas som regnbyxorna?
Jacka? Ganska tung – fixar den regn? ”Andas”?
Risk att jacka blir för varm? Tunn vindjacka typ NewLine eller liknande funkar ypperligt för mig (+regnjacka).
Tänker du dig både skor och kängor? Nödvändigt med två par?
Damasker – Nödvändigt?
Tights – finns kalsonger i ull och samma modell som tights. Kan det vara något?

Kläder i ryggsäcken
En bra princip är att man ska kunna ha alla kläder på sig samtidigt. Klarar du det?
Fleece – skippa den och behåll dunjackan.
Dunjackan behöver kanske en egen vattentät påse trots att den ligger i säcken.
Två långkalsonger – ett par under färd, ett par under natten precis som du skriver ovan är nog nödvändigt.
Nattsockor?
Det behövs nog två mössor – en tunnare under dagen (som kan bli blöt och svettig) och en tjockare på natten. Petzl mössen verkar inte vara så varm.
Två par handskar är nog nödvändigt med samma motiv som ovan

Glaciärutrusning
Svårt att kommentera men är det verkligen nödvändigt? Kan ni lägga om rutten med lättare passager skulle du spara runt 5kg! Din kompis kanske lika mycket. Slippa 5kg under 10 dagar kan vara värt en omväg eller två.

Förbrukning
Biltemas gas kostar hälften…

Kamera
Stativet – vad jag förstår en nödvändighet men kanske kan du använd din kreativitet och göra en konstruktion med dina stavar?

Lycka till!

Tack för intressanta och värdefulla synpunkter!

Bo och sova

Jag är osäker på hur väl neoair isolerar. Som sagt så är en anledning till att jag listat ett exped, att mitt ridgerest inte räckt till i september tidigare. För kallt helt enkelt.
Enkelväggstält.. hmm. Känner mig lite skeptisk eftersom jag inte testat det med nallot tidigare.
Pissflaska; jag brukar väldigt sällan behöva gå upp om natten.

Bära
Jodå det ryms. En del skrymmande som rep och tält är ju dessutom gemensam utrustning.

Äta och tillaga
Två vattenflaskor kan man diskutera. Min erfarenhet är att jag tycker det underlättar en hel del särskilt om man har en liten bit att hämta vatten.

Kastrullock ja. Går ju att ersätta med folie men locket väger inte många gram till titan-kastrullen. Jag äter ur kastrullen, den har handtag så jag behöver ingen tamoj, visp och smörkniv går bort (har inget jag behöver vispa och inget smör, som ju annars går att breda med fällkniven).

Sop-påse: Jag brukar dagspackettera min mat i vanliga treliters plastpåsar. De funkar som soppåsar och sen trycker jag ner dom på sidan mellan ryggsäcken och den stora sopsäcken som jag packar i.

Jag föredrar tändare framför tändstål.

Sjukvård
Ja det har du rätt i, det har jag också tänkt.

Kläder på mig
Som jag skrivit senare i tråden så är en plan att försöka hitta en ny byxa som jag kan ha som endabyxa. För två år sen gick jag 14 dagar i september med en Marmot precip, men de höll dock inte måttet och delaminerade så jag ska försöka hitta något annat och jag vill ha hellånga dragkedjor i benen.

Skor: Nej planen är att gå i ett par skor, det är därför kängorna är överstrykna och ingen vikt angiven. De planerade skorna är en lägre modell som funkar med stegjärn. Går jag i låga skor vill jag ha damasker för att skydda fotknölar och slippa få kvistar och skräp i skorna. Dessutom är det att föredra när man går med stegjärn och damaskerna gör även att man inte drar in lika mycket skit i tältet så de känns mycket värdefulla.

Fördelen med fleecen är att den funkar betydligt bättre som förstärkningsplagg vid rast än dunjackan som inte är nån hit att dra upp om det spöregnar. Jag funderar dock som sagt på en lättare dunjacka eller en typ en KM Liv istället.

Jackan är nog den bästa jag haft. Den har ypperliga ventilationsmöjligheter eftersom den går att öppna upp helt i sidorna och det går även att rulla upp ryggen på den. Min erfarenhet är dock att det väldigt sällan blir för varm under en septembertur; temperaturerna på de två senaste turerna har inte varit över 10 grader och runt nollan med snöblask och regn har inte varit ovanligt. I september för två år sen hade jag med en Marmot ion vindblus som var för otillräcklig och som jag knappt använde.

Mössa: Jag går oftast i keps och ev kapuschong. Petzl-mössan är tillräckligt varm för höst faktiskt även om den är lätt.

Handskar har jag funderat på och där skulle man kunna tänka sig något lätt ylligt som "torrhandskar". De där som jag listat är dock delvis i neoprene och värmer rätt bra även när man är blöt.

Nattsockor är de Smartwool "ski" som jag listat.

Glaciärutrusning
Om vi lämnar den så går man miste om en hel del. Vi kan inte gå över några glaciärpass och vi kan inte göra topptur via Mikkajekna upp på Sarektjåkkhå. Vi vill helt enkelt lägga in sådana moment under turen. Det ger ett mervärde att kunna röra sig på glaciärer; det är fascinerande och intressant och glaciärerna och topparna är en ganska betydande del i syftet med denna tur. Tillsammans med fotografering. :)

Kamera
Tyvärr så krävs det ett riktigt stativ. Tänk långa nattexponeringar på kanske 20 sekunder upp till minutrar, då måste det vara stabilt; varje liten vibration syns annars i bilden. Se turen mer som en fotoexkursion än som en fjällvandring så förstår du lite mitt synsätt. :)

Tack för synpunkter; det är väldigt värdefullt att få ta del av andras sätt att se på sin packning. :)

/David

Jag har nu gått igenom vilka viktbesparingar som skulle kunna vara möjliga utan alltför stora uppoffringar.

Bo och sova

Vi skulle kunna ha en lättare tältlösning. 1400 g/pers går rätt lätt att kapa åtminstone 400 g men innebär en rätt stor investering (alternativt lura med oss ytterligare en person) :)

Behåller jag mitt ridgerest så sparar jag 570 g men får i gengäld frysa. En bit vanligt liggunderlag kan dock kanske råda bot på det.

Besparing: ca 900 g

Orientera

Lämna GPS

Besparing: 213 g

Sjukvård

Lämna första förband

Besparing: 68 g

Kläder

Lättare byxor ca -500 g
Lättare dunjacka ca -400 g
Endast ett par tights/kalsong -155 g

Besparing: 1055 g

Glaciärutrustning

Lättare isyxa ca -200 g
30 meter rep istf 50 m ca -520 g
Lättare slingor ca -100 g
Endast 2 vanliga karbiner -103 g
Lämna repbroms och köra på HMS vid behov -78 g
Lämna isskruvar - 413 g

Besparing: 1414 g

Mat

Skulle möjligen kunna dra ner till 750 g/dag

Besparing: 500 g

Kamerautrustning

Lättare stativ ca -500 g

Besparing: 500 g

Detta ger en total viktbesparing på 4650 g. Eftersom det kräver en del investeringar så är det dock inte realistiskt för septemberturen men en del ska jag nog kunna kapa.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg