Packlista Fjällräven Classic

Re: Re: Här har du 950 gram att spara

kim1; sa:
Konstgjort sötningsmedel är till kaffet som jag annars har socker i, det tar mindre plats väger "ingenting".
Det väger mindre, men tillför inte heller energi som gör att du kan bära saker. Alltså väger det sammantaget MER än socker :)

Mitt motstånd är mest en grinig principsak - att ta med sig livsmedel som inte tillför någon som helst energi, men ändå slår på insulinet och aptiten (så att blodsockret sänks, minskar orken och ökar hungern) skulle jag aldrig få för mig. Socker kanske väger mer, men då får du ju energi på köpet. Du behöver all energi du kan få.

Handduk behövs egentligen inte, och om du verkligen måste torka dig räcker en A4-stor lapp (10-30 gram) gott. Badade i Östersjön två gånger i helgen och behövde inte handduk nån gång. :)

Men allt det här är småsaker, förutom kanske soffkjelljackan som nog inte behövs på vandring. Ska man bröta omkring i skog eller klättra på berg kan det vara ett suveränt plagg, men på vandring är det svårare att se behovet.

Re: Re: Re: Här har du 950 gram att spara

Nordesjö; sa:
Men allt det här är småsaker, förutom kanske soffkjelljackan som nog inte behövs på vandring. Ska man bröta omkring i skog eller klättra på berg kan det vara ett suveränt plagg, men på vandring är det svårare att se behovet.

Ingen som tror att jag behöver ett långarmat förstärkningsplagg?
Om det är varmt går jag ju i undertröjan men om det är lite blåsigt eller kyligt så tvingas jag ju ha skaljackan och då är ju en softcell bekvämare.
Skaljackan brukar jag endast ha vid regn.

Hur gör ni?
Går ni i undertröjor och sen på med skaljacka bara?

MVH
krister

Re: Re: Re: Re: Här har du 950 gram att spara

kim1; sa:
Nordesjö; sa:

Ingen som tror att jag behöver ett långarmat förstärkningsplagg?
Om det är varmt går jag ju i undertröjan men om det är lite blåsigt eller kyligt så tvingas jag ju ha skaljackan och då är ju en softcell bekvämare.
Skaljackan brukar jag endast ha vid regn.

Hur gör ni?

MVH
krister

Själv skulle jag tagit med softshelljackan för bekvämlighet, tycker den är oslagbar när det blåser eller duggregnar/snöar, dvs. när man blir blöt i svett av en regnjacka eller fryser om händer och armar i bara understället. Men det är ju jag. Hellre soffkjell än suketter, liksom... :)

En kompromiss kanske kan vara någon lätt löparjacka eller träningsoverallsöverdel, om man inte behöver soffkjelles slittålighet och isolering?

/P

Re: Re: Re: Re: Här har du 950 gram att spara

kim1; sa:

Långärmad termojacka - 300 gram. Då får man vindskydd på köpet.
Men det är förstärkningsplagget. Medan jag knatar är det bara undertröja (eller i mitt fall en Haglöfs Thor-skjorta) som gäller om det inte regnar.

Men jag håller med Per Burström: hellre soffkjell än suketter :)

I vilket läge skulle inte en enliters Platypus räcka? I den terrängen finns ju en bäck (även om de kallas jokkar) för var tredje kilometer. Jag har aldrig kört på mer än en halvlitersflaska (modell MER, kostar en tia på macken, och du får saften på köpet!) och den funkar bra utom möjligen på toppturer i glaciärlandskap.

Min enda softshell är den underställströja jag går i. Jag svettas om ryggen och under armarna oavsett om jag har regnjacka + undertröja eller bara undertröja, eller bara mässingen för den delen, så jag har liksom aldrig sett poängen med en tung, svårpackad mellanjacka som egentligen varken tål riktigt regn eller riktig vind.

Re: Hmm?

kim1; sa:
Nu fattar jag inte
Mina haglöfs LIM är mina regnbyxor
Ultralätt skalbyxa i Gore-Tex® Paclite® som ingår i Haglöfs minimalistiska LIM-program (Less Is More). Avskalad på allt onödigt och utan ett grams övervikt. Justerbara, elastiska benslut. Vattenresistenta blixtlås i bensidor för ventilation och enkel på- och avtagning. Flyttade sömmar på benens insidor för att minimera slitage. Vikt ca 290 gram i storlek L.
OK, sorry, läste fel och trodde att det var din jacka som var en LIM. Desto intressantare: Kolla på denna jacka som förvisso har färre smarta funktioner än din Hightech-jacka, men som kostar en bråkdel därav och dessutom sparar vikt. Ett typiskt lätt-tips för den som både vill gå lätt och spara en slant.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1258

Wettex

Strykarräven; sa:
För mig är det helt onödigt med en hel, stor, fin handduk ute när man kan ha en liten trasa. Dessutom binder trasan totalt mindre vatten än din handduk och är således lättare även om den inte är 100% torr.

Kanonbra ide med Wettextrasa istället för handuk. Varför har jag inte tänkt på det själv?? Skall testa nästa tur.

fleece väst?

Om jag behåller min Softcell Haglöfs Polartec
behöver jag då ha med mig fleece västen?
MVH
krister

-Pannlampan gör inte mycket nytta däruppe i Juli-Augusti
-Multitången har redan nämnts som överflödig
-Klocka går jag alltid utan, bara skönt att inte veta tiden utan gå när man vill, vila när man är trött.

/M

Ok

granbom; sa:
-Pannlampan gör inte mycket nytta däruppe i Juli-Augusti
-Multitången har redan nämnts som överflödig
-Klocka går jag alltid utan, bara skönt att inte veta tiden utan gå när man vill, vila när man är trött.

/M

Är det så ljust att lampa ej behövs är det ju bra.
Klocka är bra för tidspassning på bussar och dyl. men den behöver givetvis inte hänga med på vandringen.

MVH
krister

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Sarvi Packlista från 1957 Fjällvandring 35
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
salgo60 Video packlista Fjällvandring 0
filip_alderin.se Packlista Fjällvandring 70
zzeezz Classic packlista Fjällvandring 19
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
tahoma Finslipa packlista Fjällvandring 67
Jonik Packlista stugtur Fjällvandring 19
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt packlista för långtur Fjällvandring 57
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
Packlista Fjällvandring 0
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg