emblabembla; sa:Måste bara säga att det är väldigt inspirerande och tänkvärt att läsa den här packningstråden. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad min packning har vägt, utan mest bara packat och gått. Inför förra årets tur vägde jag för första gången alla grejerna jag stoppade i ryggsäcken, men det ledde vare sig till någon analys eller några åtgärder. Det var mest som vanligt: ”Shit vad tungt… men OK, jag orkar ju… och dessutom lättar det med tiden.” Och som vanligt gick det bra också, det är väl därför jag aldrig riktigt brytt mig om att fundera över läget… Men med tanke på att jag hade ungefär 24 kg på ryggen första dagen börjar jag inse att jag kan spara in ganska många kilo (och ändå äta lyxigt!). Till exempel tänkte jag skaffa en ny sovsäck (den jag har nu väger 2.5 kg). Så om det finns någon som kan tipsa om en bra och varm (minus 15-20, jag är frusen…) sovsäck i, låt oss säga enkilosklassen, får ni gärna dela med er!
Även i sovsäck är huvudet kroppens kylare. Bär luva och du kan ha lättare säck. Vintertid krävs det balclava och vintermössa mm.