alven; sa:avslutad210712; sa:Min sista funderingen är av allmän karaktär och inte riktat mot just dig. Många verkar bära med sig en så lätt sovsäck som möjligt och sedan bylsar man på sig en massa underkläder och annat för att kunna sova eftersom sovsäcken är för kall. Och försvaret är att det blir lättare för att "kläderna bär man lika med sig". Själv undrar jag om det inte är så att kläderna är man tvungen att bära med sig JUST DÄRFÖR att man har valt en för lätt och kall sovsäck och hade man valt en lite tyngre sovsäck (som kan öppnas när det är för varmt) så hade man kunnat lämna hemma mer vikt i kläder än viktökningen på sovsäcken.
Eller så resonerar man så att man antingen kan ha en sovsäck på 700 gram eller en på 480 gram plus 220 gram underställ som man kan ha på sig i sovsäcken om man vill. Personligen föredrar jag det senare, av två skäl. För det första så kan understället även användas som förstärkningsplagg (och under högsommaren räcker det med ett underställ totalt i packningen). För det andra så innebär det att säcken, de tillfällen då det är uppåt en tio plus, inte blir för varm. För min del är det nästan lika illa som när den blir för kall, inte minst eftersom vi troligen pratar om dun i dessa viktklasser. (Jag har själv en Marmot Atom.) Jag svettas helt enkelt (och nej, det räcker inte med att bara öppna dragkedjan alla gånger, det kan räcka med att man har den över sig).
Samma linje som mig där mao. Visst är atomsäcken bra!