Packat & Klart

Re: Filmer

thureb; sa:
SVT har sänt några sevärda produktioner. T ex en halvtimmas film om Elfstedentocht 1986 och en kortfilm på klingande nyisar på Öjaren norr om Sandviken med Bengt Rehn och Märta Linde.

Elfstedentocht 1986 låter helt klart intressant, jag tror att det var filmen från Öjaren jag såg på TV. Det var en flikig sjö med vildmarkskänsla i alla fall.

Är det någon som sitter på dessa får ni gärna göra några skridskofilmstorrents.

-Palle

Re: Isporr

thureb; sa:
Extra fina bilder brukar det vara i LiVs årsbok.
Jodå, några sköna bilder fanns det allt. (Är inte säker på att länkarna fungerar.)

Nashultasjon_971220.jpg

Askoviken2_981128.jpg

Hallingen_990314.jpg

Hjalmaren_990124.jpg

thureb; sa:
Fina bilder på SSSKs hemsida kan du hitta via http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-s.asp?_advanced=1 välj konstverk eller sida 1 i användningsfältet mitt på formuläret.
Sedär, SSSK är inte bara störst. En stor andel "familjebilder", men endel är bra! Här är några som visar vad som lockar mig till skridskoåkning:

pic_14521.jpg

pic_3041.jpg

pic_15803.jpg

pic_16935.jpg

11.jpg

pic_15318.jpg

pic_17332.jpg

pic_17049.jpg

Stora grupper –färre bilder

Min personliga erfarenhet är att ju större grupp är, desto färre foton. Anledningen är rätt så enkel. Ju större en åkgrupp är, desto större är sannolikheten att det finns åtminstone en person med, som tycker (och får styra) ”vi ska åka skridskor, inte stå still för att någon vill fotografera”.

Är man sedan rädd om sin dyra kamera och har den vattentätt förvarad, så tar det tid att plocka fram och stoppa undan kameran mellan fotograferingstillfällena.

Så åker man ”privat” med familjen, finns det mer tid att fotografera och acceptans hos dom övriga åkarna att ”posera” liksom att ”flytta på sig” för att inte lämna skuggor på isen.

Per Brune, medlem i Långfärdsskridsko i Västerås (LiV)

Tack för fem glappskridskor Krister :)

Ja det gäller att förmedla en känsla på mycket kort tid när man jobbar med videosnuttar för Internet presentation, mycket hjälp går att få av musiken, till och med en dålig film eller videosnutt kan upplevas som bra om musiken skapar gåshud...lite lurigt det där!

Att använda professionell videokamera avsedd för TV produktion är en helt annan skola, prislappen på utrustningen, (risktagning) storleken, och tyngden gör att filmen ofta innehåller vackra vyer och skridskoåkare som glider förbi linsen, men det är ju också härligt att titta på!

Som amatör får jag slänga 80% av filmad tid i papperskorgen och det som återstår är inte alltid så bra, största problemet är att sikta och hålla kameran still och i lod, proffsutrustning finns som klarar detta, en mekanisk ledad arm som monteras på kroppen, prislappen lär ligga på 100 till 150 tusen kronor...men då blir det stadiga bilder! Själv fortsätter jag att öva manuell skjutning med oledad pikmonterad kamera.

Det gäller också att passa på när tempot är lite lugnare, sen behövs en rejäl återhämtning långt bak i ledet :)

Bertil S

Hur man gör egna panoramabilder

"
Palle_Z; sa:
Ja, Jan Ehrsson dominerar SSSKs bilddatabas, både kvantitets och kvalitetsmässigt. Förra året så skaffade han något skumt vidvinkel/panoramaobjektiv och klämde till med bl a den här bilden"

Såna där bilder behöver man inget panoramaobjektiv för. Du tar bara flera bilder (så många som krävs, ett par stycken eller ett eller två dussin) för att täcka hela vyn du vill ha på bild, och sedan säger du åt programmet Autostitch vilka bilder den ska sätta ihop. Autostitch är helautomatiskt och klarar av att själv klura ut hur bilderna ska sättas ihop, om några behöver skalas om, vridas eller tänjas lite. Du kan göra 360-graders-panoraman med Autostitch om du vill, eller panoraman med stor utbredning både i sid- och höjdled.

Autostitch kan laddas ner gratis här (finns bara för Windows): http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Re: Stora grupper –färre bilder

Brune; sa:
Min personliga erfarenhet är att ju större grupp är, desto färre foton.
...
Så åker man ”privat” med familjen, finns det mer tid att fotografera och acceptans hos dom övriga åkarna att ”posera” liksom att ”flytta på sig” för att inte lämna skuggor på isen.
Jag gissar att du syftar på min formulering "familjebilder"? Med familjebilder menar jag bilder som väl förtjänar sin plats i familjealbumet för att de är vackra, och familjen och vännerna blir glada när de känner igen sig själva och minns den trevliga turen. Däremot kan bilderna ha svårt att sticka ut ur mängden för en utomstående person.

Jag tror att nästan alla skridskobilder som jag gillar är tagna på turer med kompisar/familj där det finns tid och förståelse för fotograferandet. Själv tycker jag inte om bilder med stora grupper, på SSSKs sida fanns det ett par bilder som mest liknade starten på Vasaloppet. Det är nog omöjligt att hitta en bild som alla tycker fångar själen i skridskoåkningen, vi gillar ju olika typer av åkning.

Jag startar en ny tråd där vi kan lägga in bilder vi gillar, det skulle vara skoj att se vad ni andra tycker bäst om:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35485

Re: Re: Stora grupper –färre bilder

Lasse Nilsson; sa:
Jag gissar att du syftar på min formulering "familjebilder"? Med familjebilder menar jag bilder som väl förtjänar sin plats i familjealbumet för att de är vackra, och familjen och vännerna blir glada när de känner igen sig själva och minns den trevliga turen. Däremot kan bilderna ha svårt att sticka ut ur mängden för en utomstående person.

Jag tror att nästan alla skridskobilder som jag gillar är tagna på turer med kompisar/familj där det finns tid och förståelse för fotograferandet. Själv tycker jag inte om bilder med stora grupper, på SSSKs sida fanns det ett par bilder som mest liknade starten på Vasaloppet. Det är nog omöjligt att hitta en bild som alla tycker fångar själen i skridskoåkningen, vi gillar ju olika typer av åkning.

Det behöver nödvändigtvis vara med personer på en skridskobild. Men ”ickefotografer” har väldigt liten förståelse för att man kan vilja ta 10 st bilder på en istapp, ett nedistat träd, en råk, en fastfrusen groda eller vad det nu är man har hittat.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg