Utvikning/urspårning ang material
Beträffande blöta textilier så är det väl så att både ylle, bomull och fleece blir lika kallt som vattnet efter ett dopp. Man säger att ylle värmer även blött, det är liksom ett faktum som ingen funderar över längre.
Vattnet i sig är ju samma sak oavsett vari det sitter. Är det lite vatten så är det snabbare gjort att värma upp detta. Så lite vatten är bra, jämfört med mycket vatten.
Den andra effekten är ju den lite långsiktigare, när vattnet ska torka. Den evaporativa effekten borde ju vara densamma så länge det är samma vätska som dunstar, och bara påverkas av hur mycket vatten som finns i textilien, samt hur detta vatten exponeras och kan dunsta. Av dessa faktorer tror jag att det i praktiken bara är den ena som har betydelse - om det nu vore så att det dunstar mer i den ena textililien skulle det uppvägas av att torktiden blir kortare - så det blir alltså mängden som har betydelse här också.
Värmen i en blöt mössa borde också bero på mössans k-värde, eller isolationsförmåga. Möjligen kan olika material påverkas olika i sina ledningsegenskaper, t ex om "loftet" eller fluffigheten minskar vid väta. Då blir textillagret tunnare, och sämre. I övrigt borde mängden vatten i sig vara det som försämrar k-värdet. Tror att det är tveksamt om just kombinationen mellan vatten och en textilie kan ge så olika k-värde av andr skäl?
Så, pudelns kärna, är då; är ylle så himla bra? Erfarenhetsmässigt så vet jag att ull är bättre än bomull. Men det beror nog på att bomull tar upp så mycket mer vatten en ull - särskilt om man låter det dropptorka eller, hellre, vrider ur båda plaggen till att börja med.
Jag föreställer mig alltså att residualmängden vatten i en urvriden mössa av ylle resp bomull är ganska olika - samt att jag också har en känsla av att bomull tappar fluffet mer, och blir tunt när det är fuktigt.
Spekulationer från min sida, men vad tror ni?
Det knepiga blir ju då om man stoppar in fleece i sammanhanget. Jag har ganska goda erfarenheter av blöt fleece. Jag tycker det kan "värma" även när det är fuktigt, om man bara producerar tillräckligt med värme själv, och jag tycker att det är ganska snabbtorkat. Särskilt så går det ju bra att vrida ur väldigt mycket vatten om man råkat doppa fleecen i vatten.
Jag har även erfarenhet av att fuktig fleece känts sval eller nästan kylande. Men då antar jag att det varit i sammanhang då det torkat rätt mycket samtidigt som jag själv varit i vila. Kanske är det så att urvriden ylle torkar långsammare, varför kyleffekten märks mindre, och lätt hamnar under tröskeln för vad som är kylande/värmande om man bara producerar lite värme. Att sitta stilla i en blöt ylletröja tror jag inte är nån hit, men jag har nog faktiskt aldrig verkligen provat.
Säg gärna emot mig, men då vill jag ha lite motiv, (flummiga eller vetenskapliga)...