På huvudet på en torrdräktspaddlare

En sån där Chillcheaterhuvudbonad har jag. Den känns mycket effektiv.

Fast man hör dåligt i den, och den känns ganska instängd, så på ett tvåmilspass eller längre känns den inte OK. Jag har haft den neddragen runt halsen och dragit upp den vid nån överfart.

Kanske är bäst vid lite mer "extrem" paddling.
 
nu har jag förvisso huva på min sparkdräkt, men ändå:

  • keps eller barhuvad vid finväder.
  • ullmössor av olika tjocklek vid lite svalare, funkar ju bra även vid regn om man har en torr att ta på sen när man är iland.
  • När jag använder hjälm har jag en tunn neoprenmössa, badmösseliknande.
  • Är det svalare så har jag en "sötmössa" från Kokatat som ser ut som en bebismössa men som faktiskt är rätt skön, det är liten skärm på den också och även hakband så den sticker ingenstans.
  • Har även en ganska tjock neoprenhuva/baclava, men den sätter jag bara på om jag ska ut och vinterrolla eller så. Den är dock gul på ena sidan och röd på andra så i teorin hade den ju varit bra att ha för att synas, men den är för varm för normal paddling tycker jag. För stor att ha under hjälmen dock annars hade den ju varit bra för blöta vinteraktiviteter, fast då sitter jag ändå mest i soffan...
Men vid "= +1°C, regn och blåsigt" och utan huva hade jag nog valt en lite tjockare ullmössa om det inte tokregnar. Tokregnar det så sötmössan ovan.

Sötmössa från Kokatat? Jag har sett en från Kokatat som verkade intressant, surfskin balaclava. Är det den? Var hittar man affärer som säljer Kokatat?

--- Mats ---
 
Senast ändrad:
Sötmössa från Kokatat? Jag har sett en från Kokatat som verkade intressant, surfskin balaclava. Är det den? Var hittar man affärer som säljer Kokatat?
--- Mats ---

ins_sbc_black_med.jpg

Kokatat Bill Cap måste det vara, det är den som ser mest lik ut i varje fall. Hittade en bild men jag är bara några pixlar när jag delförstorat, men den visar kanske lite ändå.
kokatat_billcap.jpg



Orust Kajak plockar in Kokatat och Horisont Kajak säljer Kokatat i Stockebodakrokarna.

Lite tjockare (tror jag) material än i Chillcheaters variant och lite skönare material tycker jag. Chillcheater som visades tidigare i tråden är dock mer täckande.
/erik
 
Tack, ja de hade en hel del Kokatat, men inte vare sig surfskin mössan eller Polartek understället. Sådana bör ju finnas i Sverige med?
--- Mats ---

Maila eller ring och kolla läget. Allt finns nog inte på sajten. Min är köpt på orust, men den har nog nåra år på nacken...

Hittade en bild på den snygga neoprenhuvan oxå. Lite lik chillcheatervarianten till formen kanske fast denna är i 3-4mm neopren. Varm som attan, men inte så kulig att paddla omkring i, men är det stor risk, eller chans, för bad vintertid så...
neoprenhuva.jpg
 
Ifall det är en långfärdsdräkt för busväder borde väl huva ingå? Fördelarna vid regn och blåst är uppenbara. Vid vind bakifrån skyddas nacke och hela huvudet. Vid motvind bromsar struten in vind och regn vilket minskar kyleffekten i ansiktet. Med en bra skärm hålls även mycket stänk bort från ansiktet.
Men du tänker kanske i första hand använda dräkten för vattenlek?
 
Kokatat surfskin

Jag har sneglat en del på dessa produkter men kan har inte lyckats lista ut vad för typ av material de är gjorda av. Mössan/ baclavan ser vettig ut men är de typ som neopren dvs andas inte alls?
 
Jag har neoprenehuva, slagskeppsgrå. "Du ska inte se ut som en jävla självlysande flugsvamp, du ska inte ses alls" skrek en major när jag hotade med att köpa egna paddelkläder om jag inte blev sponsrad. Det räckte med att visa en katalog för honom. *ASG*

Ibland är dom lättända, gubbsen.



Jag skulle aldrig använda nåt annat än neoprenhuva om det är busväder.
 
Jag har sneglat en del på dessa produkter men kan har inte lyckats lista ut vad för typ av material de är gjorda av. Mössan/ baclavan ser vettig ut men är de typ som neopren dvs andas inte alls?

Jag inbillar mig att min BillCap släpper ut fukt rätt så väl. Nu är den ju en handfull år gammal så jag kan inte lova att materialet är detsamma idag även om det ser så ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg