På huvudet på en torrdräktspaddlare

Howdy,

Igår var det premiärtur med nya torrdräkten (Palm Sidewinder Torrent) och som bekant har den ingen huva. Vad har ni, som har liknande dräkter, på huvudet om det är bösväder*?

Neoprenhuva? Sydväst? Plastpåse och gummiband?




* = +1°C, regn och blåsigt
 
Igår satt jag faktiskt i torrdräkt å en vanlig keps på huvudet! Men brukar ha en yllemössa nu när det brukar bli lite kallare! Men det vettigaste du kan ha är nog trots allt en neoprenhuva!
Sydväst är faktiskt inte heller helt fel vid busväder(regn mm)

/Janne
 
Är det

riktigt kallt i vattnet och jag surfar eller forspddlar har jag haft en badmösseliknande innermössa i hjälmen.

Thure
 
Jag har en yllemössa och om det blåser lite mer även balaklava. Skulle vilja den luvan jag har gt-jackan eller krage som på riktiga torrdräker för havskappsegling, men det får vänta.

//Rasmus
 
Det beror på temperatur och väder.

Är det ganska lugnt men kallt så har jag en yllemössa. Det är skönt att kunna ventilera via huvudet eftersom det lätt kan bli ganska varmt om man tar i lite.

Om det blåser en del så har jag en tunnare vattentät balaklava från Chill-Cheater - gul och röd så att jag syns. Eller en sydväst med andasmembran ... klargul.

När det är kallare så har jag en hel 3 mm neoprenhuva/balaklava som jag köpt på en dykbutik och sedan skurit upp ansiktsöppningen på.


Jag har funderat en del på hur man bäst syns på vattnet utanför sommarsäsongen. Det är inte så mycket båtar ute nu och fram till maj, men de som är ute är inte heller lika observant och beredd på att träffa på kajaker. Torrdräkten och västen är i och för sig röda men jag har försökt hitta klara färger på huvudbonaden också , vilket inte har varit riktigt lika lätt.
 
Om man

går runt och gör en eskimåsväng så blir en fleeceinnermössa plågsamt kall när den är indränkt i iskallt vatten. Gör man eskimåsväng måste mössa/hjälm/annan huvudbonad ha hakband eller liknande för att den skall sitta kvar.

Men för varmt på huvudet när man paddlar i lugnare förhållanden är inte heller optimalt.

Thure
 
beror lite på...

nu har jag förvisso huva på min sparkdräkt, men ändå:

  • keps eller barhuvad vid finväder.
  • ullmössor av olika tjocklek vid lite svalare, funkar ju bra även vid regn om man har en torr att ta på sen när man är iland.
  • När jag använder hjälm har jag en tunn neoprenmössa, badmösseliknande.
  • Är det svalare så har jag en "sötmössa" från Kokatat som ser ut som en bebismössa men som faktiskt är rätt skön, det är liten skärm på den också och även hakband så den sticker ingenstans.
  • Har även en ganska tjock neoprenhuva/baclava, men den sätter jag bara på om jag ska ut och vinterrolla eller så. Den är dock gul på ena sidan och röd på andra så i teorin hade den ju varit bra att ha för att synas, men den är för varm för normal paddling tycker jag. För stor att ha under hjälmen dock annars hade den ju varit bra för blöta vinteraktiviteter, fast då sitter jag ändå mest i soffan...

Men vid "= +1°C, regn och blåsigt" och utan huva hade jag nog valt en lite tjockare ullmössa om det inte tokregnar. Tokregnar det så sötmössan ovan.
 
Utvikning/urspårning ang material

Beträffande blöta textilier så är det väl så att både ylle, bomull och fleece blir lika kallt som vattnet efter ett dopp. Man säger att ylle värmer även blött, det är liksom ett faktum som ingen funderar över längre.

Vattnet i sig är ju samma sak oavsett vari det sitter. Är det lite vatten så är det snabbare gjort att värma upp detta. Så lite vatten är bra, jämfört med mycket vatten.

Den andra effekten är ju den lite långsiktigare, när vattnet ska torka. Den evaporativa effekten borde ju vara densamma så länge det är samma vätska som dunstar, och bara påverkas av hur mycket vatten som finns i textilien, samt hur detta vatten exponeras och kan dunsta. Av dessa faktorer tror jag att det i praktiken bara är den ena som har betydelse - om det nu vore så att det dunstar mer i den ena textililien skulle det uppvägas av att torktiden blir kortare - så det blir alltså mängden som har betydelse här också.

Värmen i en blöt mössa borde också bero på mössans k-värde, eller isolationsförmåga. Möjligen kan olika material påverkas olika i sina ledningsegenskaper, t ex om "loftet" eller fluffigheten minskar vid väta. Då blir textillagret tunnare, och sämre. I övrigt borde mängden vatten i sig vara det som försämrar k-värdet. Tror att det är tveksamt om just kombinationen mellan vatten och en textilie kan ge så olika k-värde av andr skäl?

Så, pudelns kärna, är då; är ylle så himla bra? Erfarenhetsmässigt så vet jag att ull är bättre än bomull. Men det beror nog på att bomull tar upp så mycket mer vatten en ull - särskilt om man låter det dropptorka eller, hellre, vrider ur båda plaggen till att börja med.
Jag föreställer mig alltså att residualmängden vatten i en urvriden mössa av ylle resp bomull är ganska olika - samt att jag också har en känsla av att bomull tappar fluffet mer, och blir tunt när det är fuktigt.

Spekulationer från min sida, men vad tror ni?

Det knepiga blir ju då om man stoppar in fleece i sammanhanget. Jag har ganska goda erfarenheter av blöt fleece. Jag tycker det kan "värma" även när det är fuktigt, om man bara producerar tillräckligt med värme själv, och jag tycker att det är ganska snabbtorkat. Särskilt så går det ju bra att vrida ur väldigt mycket vatten om man råkat doppa fleecen i vatten.

Jag har även erfarenhet av att fuktig fleece känts sval eller nästan kylande. Men då antar jag att det varit i sammanhang då det torkat rätt mycket samtidigt som jag själv varit i vila. Kanske är det så att urvriden ylle torkar långsammare, varför kyleffekten märks mindre, och lätt hamnar under tröskeln för vad som är kylande/värmande om man bara producerar lite värme. Att sitta stilla i en blöt ylletröja tror jag inte är nån hit, men jag har nog faktiskt aldrig verkligen provat.

Säg gärna emot mig, men då vill jag ha lite motiv, (flummiga eller vetenskapliga)...
 
Håller med Mezzner att det är lätt att krama ur och sen skaka ett fleeceplagg så det nästan blir torrt. Han avdunstningsteori köper jag också - alltså att det är mängden och inte längden ;-)

Sen tänkte jag förekommma när det gäller lukt...
När man pratar ylle kontra syntet så framhåller ena sidan alltid att det materialet inte luktar. Mitt svar är lika ofta att materialen som sådana luktar inte det är vad man tillför (svett och smuts) som skapar lukten. Om nu ett material döljer (?) lukten bättre än det andra så ser jag det som mer ohygieniskt än det andra mer "ärliga" materialet.

Just nå pågår två jordenruntkappseglingar. Volvo Ocean race med 70 fots båtar och 10 mans besättning och Vendée Globe med 60 fots båtar som seglas singlehanded. VOR har 10 hamnbesök längs varvet så de kan komma in och tvätta regelbundet. VG har det kämpigare för de kör nonstop hela varvet (80-90 dygn). Deras ranson av underkläder ligger på 4-5 vacuumpackade uppsättningar. Nya fräscha var tredje vecka. Materialet är syntet och nu testas inslag av silver som ska ha en bateriedödande funktion.

http://www.vendeeglobe.org/en/
 
Silver finns även i t ex klätterskor, och i diverse antibakteriella sammanhang. Silver kritiseras också av miljöskäl. (Det går rimligen att kritisera de flesta klätterskor av miljöskäl också... De bidrar ju inte direkt till trivsamheten.)

Kanske är det så att bakterierna som luktar illa i syntet växer bättre i syntet än i ull? Det behöver ju inte betyda att mängden bakterier alltid är lika, men att det märks resp döljs olika?
 
Hood som balaklava

Hood, t.ex. Chillcheater, värmer bra, är ganska vattentät och åker inte av vid en roll. Kan dras ner runt halsen om det känns varmt. Finns i lite olika varianter och kan kompletteras med fleece. Fuktighet värms upp av kroppsvärmen och blir isolerande. Torkar snabbt.
 

Bilagor

  • Aquaterm hood.jpg
    Aquaterm hood.jpg
    30.1 KB · Visningar: 606
Vet att detta varit uppe tidigare nån gång , att ull har en kemisk förmåga genom sin uppbyggnad att absorbera å neutralisera dåligt lukt mkt bättre än syntetkläder!
Kan oxå hålla med att flecce funkar mkt bra även fuktig!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg