För ungefär en månad sedan fick vi frågan hur vi törs rasta hunden efter elljusspåret vi har utanför husknuten. Vi var lite förvånade men det framkom då att "någon/alla/många" sett björnar som lekte i slalombacken som ligger ännu närmare än runt knuten.
Först kändes det lite olustigt speciellt efter det att man
1. Sett två björnhannar tillsammans på elljusspåret mitt i bostadsområdet
2. Sett en polishelikopter på björnjakt över elljusspåret
3. Sett en björn som gräver ett ide 10 meter från elljusspåret
4. Sett två björnungar som lekt under en av broarna över elljusspåret
5. Skjutit en björn vid elljsuspåret
Så därför förbjöd man all aktivitet i skogen från skolans sida eftersom man inte kunde garantera barnens säkerthet.
Har själv gått runt hela eljusspåret flera varv och har fortfarande inte sett ett enda avtryck efter någon björn trots att de tydligen bor på eller i alla fall intill spåret och inte heller har hunden på något sätt markerat att den känner någon doft.
Lite fundersam är jag över att
2. Polisen har ingen kännedom att de har haft någon helikopter uppe. Däremot passerar ambulanshelikoptern över området.
3. Har sökt efter idet utan resultat men det förvånade mig inte direkt att jag inte hittade något
5. Lokaltidiningen inte har haft någon notis om att man skjutit en björn i Kalix.
Personligen tycker jag att det är lite konstigt att vuxna människor sväljer det som kommer från "barnamun" för alla vittnesuppgifter kommer från pojkar i 10-11 års åldern men förs vidare utan urskiljning av vuxna. Och framförallt känns historien i tidningen väldigt lika historierna i Kalix.