Mitt tips, köp en mörkrumssäck (en sådan där svart tygpåse med ärmar som du stoppar in dosor i och kan ladda i dagsljus).
Jag har alltid framkallat mina rullar (bortsett från när jag varit i labb på jobbet) i köket eller framför tv:n.
Det är guld värt att slippa sitta i ett mörkt och hett litet rum och framkalla.
Jag har nog ett par säckar liggande som kan säljas för en symbolisk summa...
Jag har en, men jag tycker precis tvärt om att det är mycket mysigare att sitte i mörkret än att ha händerna i en väldigt het säck så att det efter några få minuter blir som en ångbastu därinne...
...möjligen att jag skulle skaffa mig en låda isf.
Men när det gäller naturfoto så använder jag inte så mycket svartvitt, det är så mycket svårare och jag erkänner villigt att jag inte har den känslan ännu...
Men vad gäller kvalitet så kan jag bara konstatera att nu ligger det ganska jämt när man väger allt både för och emot...om man inte räknar med priset. Men även där har du en hög startkostnad på det digitala men varje bild kostar inte mycket, tvärt emot vad som gäller för Analogt.
Nu när jag var i fjällen blev det både analog och digital småbild som följde med, det digitala huset som ett standardhus och sedan ett nikon-fg med en fast 24a och en fast 50a för de riktiga bilderna.
Det blev endast tre rullar nu, en kodachrome 64 och två kodachrome 25 (Tack farsan!) och på de hela taget tycker jag att dessa båda kompleterat varandra ganska bra.
Men i framtiden kanske jag kör analogt mellanformat istället för småbild...men jag saknar ännu de grejer jag vill ha.
Jag tycker definitivt att alla ska skaffa sig ett analogt manuellt hus med åtminstånde en normal...det är ett underskattat sätt att utveckla sitt fotograferande...och kör man Nikon som jag och anna slipper man ha dubbla uppsättninger gluggar utan kan ha samma gluggar till det digitala och det analoga.