På gränsen till

Mitt tips, köp en mörkrumssäck (en sådan där svart tygpåse med ärmar som du stoppar in dosor i och kan ladda i dagsljus).

Jag har alltid framkallat mina rullar (bortsett från när jag varit i labb på jobbet) i köket eller framför tv:n.

Det är guld värt att slippa sitta i ett mörkt och hett litet rum och framkalla.

Jag har nog ett par säckar liggande som kan säljas för en symbolisk summa...

Jag har en, men jag tycker precis tvärt om att det är mycket mysigare att sitte i mörkret än att ha händerna i en väldigt het säck så att det efter några få minuter blir som en ångbastu därinne...

...möjligen att jag skulle skaffa mig en låda isf.

Men när det gäller naturfoto så använder jag inte så mycket svartvitt, det är så mycket svårare och jag erkänner villigt att jag inte har den känslan ännu...

Men vad gäller kvalitet så kan jag bara konstatera att nu ligger det ganska jämt när man väger allt både för och emot...om man inte räknar med priset. Men även där har du en hög startkostnad på det digitala men varje bild kostar inte mycket, tvärt emot vad som gäller för Analogt.

Nu när jag var i fjällen blev det både analog och digital småbild som följde med, det digitala huset som ett standardhus och sedan ett nikon-fg med en fast 24a och en fast 50a för de riktiga bilderna.
Det blev endast tre rullar nu, en kodachrome 64 och två kodachrome 25 (Tack farsan!) och på de hela taget tycker jag att dessa båda kompleterat varandra ganska bra.
Men i framtiden kanske jag kör analogt mellanformat istället för småbild...men jag saknar ännu de grejer jag vill ha.

Jag tycker definitivt att alla ska skaffa sig ett analogt manuellt hus med åtminstånde en normal...det är ett underskattat sätt att utveckla sitt fotograferande...och kör man Nikon som jag och anna slipper man ha dubbla uppsättninger gluggar utan kan ha samma gluggar till det digitala och det analoga.

Jag tycker definitivt att alla ska skaffa sig ett analogt manuellt hus med åtminstånde en normal...det är ett underskattat sätt att utveckla sitt fotograferande...och kör man Nikon som jag och anna slipper man ha dubbla uppsättninger gluggar utan kan ha samma gluggar till det digitala och det analoga.

Jag har en Nikon FE2 utrustning med fasta objektiv 24- 400 mm som nästan inte används senaste 4 år.

Jag trodde inte det var någon anledning att köpa ett digitalt hus till den samlingen då min gamla kamera och objektiv saknar autofokusmöjligheter.

Ditt inlägg ovan antyder att jag kanske varit förhastad. Synpunkter?

Thure

Thure
Jag kan inte svara för hur det fungerar med de senaste kameramodellerna med D70, D100, D200 och liknande fungerar utmärkt med gamla manuella objektiv.

Mitt äldsta är ett Micro-Nikkor 55/2,8 från tidigt åttiotal och jag använder det ofta med digitala hus.
Det är ruggigt skarpt...

Nackdelar finns, som att exponeringsmätningen inte fungerar men det är inget bekymmer, antingen mäter jag med lös mätare eller uppskattar och kontrollerar med histogrammet.

Jag har två moderna objektiv och fem gamla som alla används med digitala hus.

Jag har en Nikon FE2 utrustning med fasta objektiv 24- 400 mm som nästan inte används senaste 4 år.

Jag trodde inte det var någon anledning att köpa ett digitalt hus till den samlingen då min gamla kamera och objektiv saknar autofokusmöjligheter.

Thure

Såhär skriver Jim Heikkinen på fotosidan.se om just detta:

]"Nikons marknad är svårare att förstå just på grund av att den är stor. Du har tillgång till objektiv från 1959 och framåt med samma bajonett. Men självklart förutsåg de inte all tänkbar utveckling redan 1959, så lite förändringar har de tvingats göra.

- 1959 kom Nikon F. Dessa objektiv går att fila för att använda med alla nyare kameror. Alla funktioner hos kameran går inte att använda.

- 1977 kom AI. Dessa objektiv behöver inte filas och är med de nyare kamerorna i det mesta likställda gamla Nikon F.

- 1986 kom AF. Alla AF-objektiv funkar till alla AF-kameror!

- 198x kom AF-I med inbyggd autofokusmotor. Ger autofokus med vissa gamla kameror och alla nya.

- 199x kom AF-D. Ger avståndsinfo till kameror som kan utnyttja det och funkar som AF till kameror som inte kan utnyttja det.

- 199x kom AF-S. Som AF-I men modernare motor.

- 199x kom IX med bildcirkel anpassad för APS. Återvändsgränd som bara passar APS. (andra märken har också denna återvändsgränd)

- 200x kom AF-G utan bländarring. Går bara att använda med nyare kameror.

- 200x kom DX med bildcirkel anpassad för mindre yta än film. Återvändsgränd som funkar bara till DX-digitalare! (de andra märkena har också denna återvändsgränd)

Så du HAR ett enormt utbud till Nikon från en MYCKET längre tidsperiod än de flesta andra märken. Men om du köper tillbehör från innan AF-eran till en modern kamera behöver du lite kunskap. Till de andra märkena kan du inte göra det överhuvudtaget (undantaget Pentax)."

Kanske till nån hjälp...

Projektor

och ljuskänsligheten blir helt klart ypperlig med bra digitalkamera. Dessutom gillar jag redigeringsmöjligheterna i datorn.

Men om man skall visa bilder för en grupp så undrar jag om digital projektor ger samma färgåtergivning och kontrastomfång som en bra diaprojektor.

Vad skall man välja för digital projektor för hemmabruk?

Thure

Jag köpte en Epson TW-700, en helt fantastiskt bra projektor när det gäller bildkvaliten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vad har ni för utrustning för att ta bilder på fjällturer Fototeknik 18
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg